Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 hastalığından korunmaya yönelik tiyatro yöntemiyle verilen eğitimin ortaokul öğrencilerinin hastalığa ilişkin tutumlarına ve korkularına etkisi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 76 - 82, 25.08.2022
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.58001

Öz

Amaç: Bu araştırma, “Tiyatro ile COVID-19 hastalığından korunmayı öğreniyorum” eğitiminin ortaokul öğrencilerinin COVID-19 hastalığıyla ilgili tutumlarına ve korkularına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Yarı deneysel tipteki bu araştırma, İstanbul Kartal İlçesinde bir devlet ortaokulunda 138 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında Soru Formu, Okul Çağı Çocukların COVID-19’a İlişkin Tutum Ölçeği ve Covid-19 Korkusu Ölçeği kullanılmıştır. “Tiyatro ile COVID-19 hastalığından korunmayı öğreniyorum” eğitimi kapsamında COVID-19 hastalığından korunmaya yönelik önlemlerin canlandırıldığı altı farklı temadan oluşan bir tiyatro gösterisi hazırlanmıştır. Bu gösteriyi, ortaokul öğrencileri yüz yüze ortamda canlı olarak izlemiştir. Veriler elektronik ortamda Google form ile çevrimiçi olarak eğitim öncesi ve eğitim sonrasında toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve bağımlı gruplarda t testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin son testte okul çağındaki çocukların COVID-19’a ilişkin tutum ölçeği ön test puan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı farkla daha yüksek; COVID-19 korkusu ölçeği puan ortalamalarının ise daha düşük olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuçlar: Bu araştırmada, tiyatro tekniğinin üstünlüklerinden yararlanılarak hazırlanan “Tiyatro ile COVID-19 hastalığından korunmayı öğreniyorum” eğitiminin ortaokul öğrencilerinin COVID-19 hastalığıyla ilgili tutumlarını olumlu yönde etkilediği ve korkularını azalttığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The fear of COVID-19 Scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 20(3), 1537-1545.
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
  • Akdeniz, G., Kavakci, M., Gozugok, M., Yalcinkaya, S., Kucukay, A., & Sahutogullari, B. (2020). A survey of attitudes, anxiety status, and protective behaviors of the university students during the COVID-19 outbreak in Turkey. Frontiers in Psychiatry, 15(11), 695.
  • Akman, Ö., Yıldırım, D., & Sarıkaya, A. (2020) The effect of COVID-19 pandemic on nursing students’ anxiety levels. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, 379-397.
  • Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
  • Bakioğlu, F., Korkmaz, O., & Ercan, H. (2021). Fear of COVID-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction,19(6), 2369-2382.
  • Banister, F., & Ryan, C. (2001). Developing science concepts through story-telling. School Science Review, 83(302), 75-83.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395, 912-920.
  • Budak, Y. (2021). Okul çağındaki çocukların COVID-19’a ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ceylan, S. S., & Turan, T. (2009). Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(12), 35-49.
  • Dickens, B. L., Koo, J. R., Wilder-Smith, A., & Cook, A. R. (2020). Institutional, not home-based, isolation could contain the COVID-19 outbreak. Lancet, 395(10236), 1541–1542.
  • Didin, M., Yavuz, B., & Yazıcı, H. G. (2022). Covid-19’un öğrencilerin stres, anksiyete, depresyon ve korku düzeylerine etkisi: Sistematik derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 14(1), 38-45.
  • Goyal, K., Chauhan, P., Chhikara, K., Gupta, P., & Singh, M. P. (2020). Fear of COVID 2019: First suicidal case in India. Asian Journal of Psychiatry, 49, e101989.
  • Harper, C. A., Satchell, L. P., Fido, D., & Latzman, R. D. (2021). Functional fear predicts public health compliance in the COVID-19 pandemic. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(5), 1875–1888.
  • Imran, N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19-S4), S67–S72.
  • İlhan, N., Özdemir A. A., Okanlı, A., Ataman, H., Savcı, C., Dincer, B., …& Barbaros, E. (2021). COVID-19 pandemisinde sağlığı geliştirme programının ortaokul öğrencilerinin sağlık davranışlarına etkisi. Journal of Infant, Child and Adolescent Health, 1(3), 183-195.
  • Kuyumcu, N. (2004). Yaratıcı eğitim çalışmalarında bir araç: Tiyatro ve canlandırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 261-271.
  • Liu, J. J., Bao, Y., Huang, X., Shi, J., & Lu, L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 347-349.
  • Mahmood, M. M., Jafarli, I., Al-Barazanchi, A. F., Mosa, N. M., Al Ameen, Z., & Alkhanchi, T. (2021). What you need to know about children's COVID-19: A systematic review. Chinese Journal of Contemporary Pediatrics, 23(11), 1080–1090.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021a). 6 Eylülde tam zamanlı olarak yüz yüze eğitim başlayacak. https://www.meb.gov.tr/6-eylulde-tam-zamanli-olarak-yuz-yuze-egitim-baslayacak/haber/23878/tr adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021b). Salgın döneminde okullarda alınması gereken önlemler. http://www.meb.gov.tr/salgin-doneminde-okullarda-alinmasi-gereken-onlemler/haber/23905/tr adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Moore, K. A., & Lucas, J. J. (2021). COVID-19 distress and worries: The role of attitudes, social support, and positive coping during social isolation. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 94(2), 365–370.
  • Morganstein, J. (2020). Coronavirus and mental health: Taking care of ourselves during infectious disease outbreaks. American Psychiatry Association, APA Coronavirus Resources https://www.psychiatry.org/news-room/apa-blogs/apa-blog/2020/02/coronavirus-and-mental-health-taking-care-of-ourselves-during-infectious-disease-outbreaks adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Özşahin, F., & Arıbaş, A. N. (2021). Covid-19’a yönelik tutum ve davranışların değerlendirilmesi ve bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 7(2), 391-401.
  • Pakpour, A. H., & Griffiths, M. D. (2020). The fear of COVID-19 and its role in preventive behaviors. Journal of Concurrent Disorders, 2(1), 58-63.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General Psychiatry, 33, e100213.
  • Sağlam, T. (2003). Dramatik Eğitim: Amaç mı? Araç mı? Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17(17), 4-21.
  • San, İ. (2006). Tiyatroya rağmen yaratıcı drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 5-16.
  • Seren, L. P., & Yakıncı, C. (2015). Tıp eğitiminde akılda kalıcılığı nasıl sağlarız? Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 58, 123-130.
  • Sezer, F., & Altan, E. (2018). Aile eğitiminde kullanılan tiyatro yöntemine ilişkin görüşlerin incelenmesi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 7(1), 1-9.
  • Şimşek, N., Selvi, Y., İzgi, N. G., & Albayrak, E. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde çocuklarda salgın algısı ve anksiyete. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(80), 192-205.
  • Türk Tabipler Birliği (2020). TTB COVID-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu. https://www.ttb.org.tr/kollar/COVID19/yayin_goster.php?Guid=42ee583e-fb2d-11ea-abf2-539a0e741e38 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Türk Tabipleri Birliği (2021). Pandemide Okul Sağlığına İlişkin Uzman Görüşleri. https://www.ttb.org.tr/userfiles/files/Pandemide%20Okul%20Sag%CC%86l%C4%B1g%CC %86%C4%B1.pdf. 7 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • UNESCO (2021). COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947.
  • World Health Organization (2020). WHO timeline-COVID-19. https://www.who.int/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • World Health Organization, UNICEF, United, Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2021). Considerations for school-related public health measures in the context of COVID-19. https://www.who.int/publications/i/item/considerations-for-school-related-public-healthmeasures-in-the-context-of-covid-19 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.

Effect of training given by theatrical method for protection against COVID-19 disease on the attitudes and fears of secondary school students regarding the disease

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 76 - 82, 25.08.2022
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.58001

Öz

Aim: This study aims to determine the effect of the training "I'm learning to protect myself from COVID-19 with the theatrical play" on the attitudes and fears of secondary school students regarding the COVID-19 disease.
Methods: This semi-experimental study was conducted with 138 students in a public secondary school in the Kartal district of the Province of Istanbul, Turkey. The Introductory Characteristics Form, the Attitude Scale of School-Aged Children towards COVID-19, and the COVID-19 Fear Scale were used for data collection. The training "I'm learning to protect myself from COVID-19 with the theatrical play" was prepared, addressing the measures to protect against COVID-19 disease. Students attended the training in a face-to-face environment. The data were collected electronically with Google Form online before and after the training. Descriptive statistics and dependent groups t-test were used for the evaluation of data.
Results: The Attitude of School-Aged Children towards COVID-19 scale post-test score averages of the students were found to be statistically significantly higher than the pre-test score averages, and COVID-19 fear scale post-test score averages lower than the pre-test score averages (p<0.05).
Conclusion: In this study, it was found that the "I'm learning to protect myself from COVID-19 with the theatrical play" training positively affects the attitudes of secondary school students about COVID-19 disease and reduces their fears.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The fear of COVID-19 Scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 20(3), 1537-1545.
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
  • Akdeniz, G., Kavakci, M., Gozugok, M., Yalcinkaya, S., Kucukay, A., & Sahutogullari, B. (2020). A survey of attitudes, anxiety status, and protective behaviors of the university students during the COVID-19 outbreak in Turkey. Frontiers in Psychiatry, 15(11), 695.
  • Akman, Ö., Yıldırım, D., & Sarıkaya, A. (2020) The effect of COVID-19 pandemic on nursing students’ anxiety levels. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, 379-397.
  • Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
  • Bakioğlu, F., Korkmaz, O., & Ercan, H. (2021). Fear of COVID-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction,19(6), 2369-2382.
  • Banister, F., & Ryan, C. (2001). Developing science concepts through story-telling. School Science Review, 83(302), 75-83.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395, 912-920.
  • Budak, Y. (2021). Okul çağındaki çocukların COVID-19’a ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ceylan, S. S., & Turan, T. (2009). Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(12), 35-49.
  • Dickens, B. L., Koo, J. R., Wilder-Smith, A., & Cook, A. R. (2020). Institutional, not home-based, isolation could contain the COVID-19 outbreak. Lancet, 395(10236), 1541–1542.
  • Didin, M., Yavuz, B., & Yazıcı, H. G. (2022). Covid-19’un öğrencilerin stres, anksiyete, depresyon ve korku düzeylerine etkisi: Sistematik derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 14(1), 38-45.
  • Goyal, K., Chauhan, P., Chhikara, K., Gupta, P., & Singh, M. P. (2020). Fear of COVID 2019: First suicidal case in India. Asian Journal of Psychiatry, 49, e101989.
  • Harper, C. A., Satchell, L. P., Fido, D., & Latzman, R. D. (2021). Functional fear predicts public health compliance in the COVID-19 pandemic. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(5), 1875–1888.
  • Imran, N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19-S4), S67–S72.
  • İlhan, N., Özdemir A. A., Okanlı, A., Ataman, H., Savcı, C., Dincer, B., …& Barbaros, E. (2021). COVID-19 pandemisinde sağlığı geliştirme programının ortaokul öğrencilerinin sağlık davranışlarına etkisi. Journal of Infant, Child and Adolescent Health, 1(3), 183-195.
  • Kuyumcu, N. (2004). Yaratıcı eğitim çalışmalarında bir araç: Tiyatro ve canlandırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 261-271.
  • Liu, J. J., Bao, Y., Huang, X., Shi, J., & Lu, L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 347-349.
  • Mahmood, M. M., Jafarli, I., Al-Barazanchi, A. F., Mosa, N. M., Al Ameen, Z., & Alkhanchi, T. (2021). What you need to know about children's COVID-19: A systematic review. Chinese Journal of Contemporary Pediatrics, 23(11), 1080–1090.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021a). 6 Eylülde tam zamanlı olarak yüz yüze eğitim başlayacak. https://www.meb.gov.tr/6-eylulde-tam-zamanli-olarak-yuz-yuze-egitim-baslayacak/haber/23878/tr adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021b). Salgın döneminde okullarda alınması gereken önlemler. http://www.meb.gov.tr/salgin-doneminde-okullarda-alinmasi-gereken-onlemler/haber/23905/tr adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Moore, K. A., & Lucas, J. J. (2021). COVID-19 distress and worries: The role of attitudes, social support, and positive coping during social isolation. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 94(2), 365–370.
  • Morganstein, J. (2020). Coronavirus and mental health: Taking care of ourselves during infectious disease outbreaks. American Psychiatry Association, APA Coronavirus Resources https://www.psychiatry.org/news-room/apa-blogs/apa-blog/2020/02/coronavirus-and-mental-health-taking-care-of-ourselves-during-infectious-disease-outbreaks adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Özşahin, F., & Arıbaş, A. N. (2021). Covid-19’a yönelik tutum ve davranışların değerlendirilmesi ve bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 7(2), 391-401.
  • Pakpour, A. H., & Griffiths, M. D. (2020). The fear of COVID-19 and its role in preventive behaviors. Journal of Concurrent Disorders, 2(1), 58-63.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General Psychiatry, 33, e100213.
  • Sağlam, T. (2003). Dramatik Eğitim: Amaç mı? Araç mı? Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17(17), 4-21.
  • San, İ. (2006). Tiyatroya rağmen yaratıcı drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 5-16.
  • Seren, L. P., & Yakıncı, C. (2015). Tıp eğitiminde akılda kalıcılığı nasıl sağlarız? Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 58, 123-130.
  • Sezer, F., & Altan, E. (2018). Aile eğitiminde kullanılan tiyatro yöntemine ilişkin görüşlerin incelenmesi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 7(1), 1-9.
  • Şimşek, N., Selvi, Y., İzgi, N. G., & Albayrak, E. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde çocuklarda salgın algısı ve anksiyete. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(80), 192-205.
  • Türk Tabipler Birliği (2020). TTB COVID-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu. https://www.ttb.org.tr/kollar/COVID19/yayin_goster.php?Guid=42ee583e-fb2d-11ea-abf2-539a0e741e38 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Türk Tabipleri Birliği (2021). Pandemide Okul Sağlığına İlişkin Uzman Görüşleri. https://www.ttb.org.tr/userfiles/files/Pandemide%20Okul%20Sag%CC%86l%C4%B1g%CC %86%C4%B1.pdf. 7 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • UNESCO (2021). COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947.
  • World Health Organization (2020). WHO timeline-COVID-19. https://www.who.int/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • World Health Organization, UNICEF, United, Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2021). Considerations for school-related public health measures in the context of COVID-19. https://www.who.int/publications/i/item/considerations-for-school-related-public-healthmeasures-in-the-context-of-covid-19 adresinden erişildi. Erişim tarihi: 01.11.2021.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gelişim Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aynur Aytekin Özdemir 0000-0002-4738-0747

Ayşe Okanlı 0000-0003-3266-5077

Nesrin İlhan 0000-0002-3926-4308

Rujnan Tuna Bu kişi benim 0000-0002-5156-3781

Hacer Ataman 0000-0002-2315-9298

Cemile Savcı 0000-0002-5612-9335

Berna Dinçer 0000-0001-7284-7495

Rabia Aleyna Çatal Bu kişi benim

Emine Barbaros Bu kişi benim 0000-0001-5871-8726

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aytekin Özdemir, A., Okanlı, A., İlhan, N., Tuna, R., vd. (2022). COVID-19 hastalığından korunmaya yönelik tiyatro yöntemiyle verilen eğitimin ortaokul öğrencilerinin hastalığa ilişkin tutumlarına ve korkularına etkisi. Anatolian Journal of Health Research, 3(2), 76-82. https://doi.org/10.29228/anatoljhr.58001

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30818