Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 43 - 53, 25.04.2024
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1339520

Öz

Amaç: Bu araştırma; ebelik bölümü öğrencilerinin gelecekle ilgili kariyer planları ve kaygılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı/kesitsel tipte olup, Mart-Temmuz 2023 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinin ebelik bölümünde öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş, evreni oluşturan tüm öğrencilere ulaşılması hedeflenmiş, toplam 265 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır (n=265). Veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu ve Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği” ile çevrimiçi ortamda toplanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan ebelik bölümü 2. sınıf öğrencilerinin %44.3’ünün, 3. sınıf öğrencilerinin %50.5’inin ve 4. sınıf öğrencilerinin %61.1’inin mezuniyet sonrası kariyer planlarının olduğu, öğrencilerin en çok uzman ebe olmak (sırasıyla %41.1, %45.4 ve %51) kariyer planının olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamaları sırasıyla 2.68 ± 3.61, 3.08 ± 5.26 ve 3.53 ± 5.32’dir. 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği ve Gelecek Korkusu ve Gelecekten Umutsuzluk alt boyutlarından aldıkları toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel açısından anlamlı bir fark oluğu; 4. sınıf öğrencilerinin daha çok gelecek kaygısı, korkusu ve gelecekten umutsuzluk yaşadığı bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Araştırma sonucunda, ebelik bölümü öğrencilerinin öğrenim gördükleri sınıflar ilerledikçe, kariyer planlarının ve gelecek kaygılarının arttığı, daha çok gelecek korkusu ve gelecekten umutsuzluk yaşadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç. E. (2021). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67. doi: 10.33631/duzcesbed.537157
  • Atasoy, I., Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ, Alkan, N., Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82. doi: 10.5505/bsbd.2018.09815
  • Bektemür, G., Demiray, S., Özdemir Ürkmez, D. (2016). Hemşirelerin kariyer planlaması: bir eğitim ve araştırma hastanesi örneği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1), 7-13. doi:10.5222/otd.2016.1026.
  • Chaves, E. D. C. L., Iunes, D. H., Moura, C. D. C., Carvalho, L. C., Silva, A. M., Carvalho, E. C. D. (2015). Anxiety and spirituality in university students: a cross-sectional study. Revista brasileira de enfermagem, 68(3), 504-509.
  • Cihan, F., G., Kutlu, R., Karademirci, M. M. (2017). İntörn doktorların stresle başa çıkma durumları ile gelecek kaygı düzeyler. JAREM- Journal of Academic Research in Medicine, 7(3), 122-127.
  • Çevik, A., Alan, S. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(3), 182-196.
  • Ehtiyar, V. R., Ersoy, A., Akgün, A. Karapınar, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin geleceğe yönelik tutum ve olumlu gelecek beklentilerinin psikolojik iyilik halleri üzerindeki etkisi. Mediterranean Journal of Humanities, 2(2), 251-262.
  • Geylani, M., Çiriş Yıldız, C. (2022). “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği” nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 284-300. doi: 10.33715/inonusaglik.1011330
  • Huicho, L., Molina, C., Diez-Canseco, F., Lema, C., Miranda, J. J., Huayanay-Espinoza C.A., … Lescano A. (2015). Factors behind job preferences of Peruvian medical, nursing and midwifery students: a qualitative study focused on Rural deployment. Human Resources for Health, 13(90), 2-11. doi: 10.1186/s12960-015-0091-6.
  • Johnson, R. B., Christensen, L. B. (2014). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches.5th ed. Boston: Sage Publication.
  • Kara, N., O., Akın, G., Alp, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 150-169.
  • Karadaş, A., Duran, S., Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Kinsella, D., Fry, M., Zecchin, A. (2018). Motivational factors influencing nurses to undertake postgraduate hospital-based education. Nurse Education in Practice Journal, 31, 54-60. doi: 10.1016/j.nepr.2018.04.011.
  • Kula, K., Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(33), 227-242.
  • Kutlu, M., Sumbas, E., Erdemir, N., Genç, H. (2015). Bir kariyer danışmanlığı uygulamasının algılanan kariyer engelleri ve kariyer geleceği üzerindeki etkisi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(25), 2153-2158.
  • Materneh, A., A., Altrawneh, A. (2014). Constructing a scale of future anxiety for the students at public jordanian universities. International Journal of Academic Research Part B, 6(5), 180- 188.
  • Qaisy, L. M., Thawabieh, A. M. (2017). Personal traits and their relationship with future anxiety and achievement. I-manager’s Journal on Educational Psychology, 101(31), 11-19.
  • Sheehy, A., Smith, R. M., Gray, J. E., Homer, C. S. E. (2018). Midwifery preregistration education and midcareer workforce participation and experiences. Women Birth, 32(2), 1-7. doi.10.1016/j.wombi.2018.06.014.
  • Tagay, Ö. (2016). Contact disturbances, self-esteem and life satisfaction of university students: a structural equation modelling study. Eurasian Journal of Educational Research, 62, 219-238.
  • Taşkın Yılmaz, F., Tiryaki Şen, H., Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 130-1399.
  • Woeber, K., Sibley, L. (2018). The effect of prior work experiences on the preparation and employment of early-career midwives. Journal of Midwifery & Women’s Health. 63(6), 668-77. doi:10.1111/jmwh.12910.
  • Yörük, S. (2016). Dünya’da ebelik eğitimi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 46-50.
  • Yurtsal, Z. B., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., Yavrucu, Ö. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-25.
  • Yücel, Ü., Tuna Oran, N., Yüksel, E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
  • Zamanzadeh, V., Valizadeh, L., Praskova, A., Ghahramanian, A., Rassouli, M., Asghari, E. (2019). Reaching for the stars: Iranian nurses' perceptions of career success. International Nursing Review, 66(1), 78-86. doi: 10.1111/inr.12460.

Future Career Plans and Anxiety of Midwifery Students

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 43 - 53, 25.04.2024
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1339520

Öz

Aim: This study was conducted to determine the future career plans and concerns of midwifery students.
Material and Method: The research is of descriptive/cross-sectional type and was conducted with 2nd, 3rd and 4th class students studying in the midwifery department of a state university between March 15 and June 2023. In the study, no sample selection was made, it was aimed to reach all the students forming the universe, and the study was completed with a total of 265 students (n=265). The data were collected online with the "Introductory Information Form and the Future Anxiety Scale of University Students".
Results: It was stated that 44.3% of the 2nd year students of the midwifery department, 50.5% of the 3rd year students and 61.1% of the 4th year students had post-graduation career plans, the students being the most specialized midwife (respectively). 41.1%, 45.4% and 51% were determined to have a career plan. The total mean scores of the students participating in the study on Future Anxiety Scale of University Students were 2.68 ± 3.61, 3.08 ± 5.26 and 3.53 ± 5.32, respectively. There is a statistically significant difference between the total score averages of the 2nd, 3rd and 4th grade students in the dimensions of Future Anxiety Scale of University Students and Fear of the Future and Hopelessness from the Future; it was found that 4th grade students experienced more future anxiety, fear and hopelessness about the future (p<0.05).
Conclusion: As a result of the research, it was concluded that as the classes of midwifery students progressed, their career plans and future anxieties increased, and they experienced more fear of the future and hopelessness about the future.

Kaynakça

  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç. E. (2021). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67. doi: 10.33631/duzcesbed.537157
  • Atasoy, I., Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ, Alkan, N., Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82. doi: 10.5505/bsbd.2018.09815
  • Bektemür, G., Demiray, S., Özdemir Ürkmez, D. (2016). Hemşirelerin kariyer planlaması: bir eğitim ve araştırma hastanesi örneği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1), 7-13. doi:10.5222/otd.2016.1026.
  • Chaves, E. D. C. L., Iunes, D. H., Moura, C. D. C., Carvalho, L. C., Silva, A. M., Carvalho, E. C. D. (2015). Anxiety and spirituality in university students: a cross-sectional study. Revista brasileira de enfermagem, 68(3), 504-509.
  • Cihan, F., G., Kutlu, R., Karademirci, M. M. (2017). İntörn doktorların stresle başa çıkma durumları ile gelecek kaygı düzeyler. JAREM- Journal of Academic Research in Medicine, 7(3), 122-127.
  • Çevik, A., Alan, S. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(3), 182-196.
  • Ehtiyar, V. R., Ersoy, A., Akgün, A. Karapınar, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin geleceğe yönelik tutum ve olumlu gelecek beklentilerinin psikolojik iyilik halleri üzerindeki etkisi. Mediterranean Journal of Humanities, 2(2), 251-262.
  • Geylani, M., Çiriş Yıldız, C. (2022). “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği” nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 284-300. doi: 10.33715/inonusaglik.1011330
  • Huicho, L., Molina, C., Diez-Canseco, F., Lema, C., Miranda, J. J., Huayanay-Espinoza C.A., … Lescano A. (2015). Factors behind job preferences of Peruvian medical, nursing and midwifery students: a qualitative study focused on Rural deployment. Human Resources for Health, 13(90), 2-11. doi: 10.1186/s12960-015-0091-6.
  • Johnson, R. B., Christensen, L. B. (2014). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches.5th ed. Boston: Sage Publication.
  • Kara, N., O., Akın, G., Alp, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 150-169.
  • Karadaş, A., Duran, S., Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Kinsella, D., Fry, M., Zecchin, A. (2018). Motivational factors influencing nurses to undertake postgraduate hospital-based education. Nurse Education in Practice Journal, 31, 54-60. doi: 10.1016/j.nepr.2018.04.011.
  • Kula, K., Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(33), 227-242.
  • Kutlu, M., Sumbas, E., Erdemir, N., Genç, H. (2015). Bir kariyer danışmanlığı uygulamasının algılanan kariyer engelleri ve kariyer geleceği üzerindeki etkisi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(25), 2153-2158.
  • Materneh, A., A., Altrawneh, A. (2014). Constructing a scale of future anxiety for the students at public jordanian universities. International Journal of Academic Research Part B, 6(5), 180- 188.
  • Qaisy, L. M., Thawabieh, A. M. (2017). Personal traits and their relationship with future anxiety and achievement. I-manager’s Journal on Educational Psychology, 101(31), 11-19.
  • Sheehy, A., Smith, R. M., Gray, J. E., Homer, C. S. E. (2018). Midwifery preregistration education and midcareer workforce participation and experiences. Women Birth, 32(2), 1-7. doi.10.1016/j.wombi.2018.06.014.
  • Tagay, Ö. (2016). Contact disturbances, self-esteem and life satisfaction of university students: a structural equation modelling study. Eurasian Journal of Educational Research, 62, 219-238.
  • Taşkın Yılmaz, F., Tiryaki Şen, H., Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 130-1399.
  • Woeber, K., Sibley, L. (2018). The effect of prior work experiences on the preparation and employment of early-career midwives. Journal of Midwifery & Women’s Health. 63(6), 668-77. doi:10.1111/jmwh.12910.
  • Yörük, S. (2016). Dünya’da ebelik eğitimi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 46-50.
  • Yurtsal, Z. B., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., Yavrucu, Ö. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-25.
  • Yücel, Ü., Tuna Oran, N., Yüksel, E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
  • Zamanzadeh, V., Valizadeh, L., Praskova, A., Ghahramanian, A., Rassouli, M., Asghari, E. (2019). Reaching for the stars: Iranian nurses' perceptions of career success. International Nursing Review, 66(1), 78-86. doi: 10.1111/inr.12460.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Rukiye Demir 0000-0003-4649-6403

Erken Görünüm Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 7 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, R. (2024). Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 43-53. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1339520
AMA Demir R. Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Nisan 2024;6(1):43-53. doi:10.46413/boneyusbad.1339520
Chicago Demir, Rukiye. “Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları Ve Kaygıları”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 6, sy. 1 (Nisan 2024): 43-53. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1339520.
EndNote Demir R (01 Nisan 2024) Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6 1 43–53.
IEEE R. Demir, “Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları”, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 43–53, 2024, doi: 10.46413/boneyusbad.1339520.
ISNAD Demir, Rukiye. “Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları Ve Kaygıları”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6/1 (Nisan 2024), 43-53. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1339520.
JAMA Demir R. Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6:43–53.
MLA Demir, Rukiye. “Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları Ve Kaygıları”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 1, 2024, ss. 43-53, doi:10.46413/boneyusbad.1339520.
Vancouver Demir R. Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6(1):43-5.

23788 Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.