Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göstergebilimsel Açıdan Fotoğraf İncelemesi: Pulitzer Ödüllü Savaş Fotoğrafları

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 913 - 928, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.552804

Öz

İnsan ilk çağlardan bu yana tecrübelerini çizerek, kazıyarak, boyayarak veya yontarak
görselleştirmeye çalışmıştır. Nihayet 19. yüz yılın ortalarında bu görselleştirmede
çok fazla imkanlar sunan fotoğrafı keşfetmiştir. Fotoğraf; geleneksel teknoloji
ve kimyasallar yardımı ile gelişimini sürdürürken, dijital teknolojilerle bugünkü
zirvesine ulaşmıştır. Diğer yandan fotoğraf da sinema, tiyatro ve edebiyat gibi bir
anlatıya sahiptir. Onu diğerlerinden farklı kılan ise anlattığı bu öyküleri yüzyıllar
sonra bile izleyende, bakanda, görende hiç değişmeden göstergeler aracılığıyla
bize sunabilmesidir. Bu göstergeler anlatı düzleminde genel kabul gören evrensel
bir anlam düzeyine sahiptir. Kodlar, yüzyıllar geçse de tıpkı mağara duvarlarında
insanın ilk çizdiği resimler kadar canlı, anlam yüklü ve derinlere indiğinizde bilişsel
ve duygusal olarak bizleri derinden etkileyen bir güce sahiptir. Bunun yanında haber
fotoğrafçılığı bize bir öykü anlatırken aynı zamanda bir iletiyi yaymayı amaçlar. Bu
ileti açık ve anlaşılır olmalıdır. Yüzyıllardır sözcükler ve görüntülerin birleşiminden
oluşan bir iletişim dili olarak fotoğraf, sürekli gelişmiş ve evirilmiştir. Tüm bu
gelişmelerin etkisi altında toplumları derinden etkileyen ve hatta yönlendiren bir
güce kavuşmuştur. Bu güç, fotoğrafı oluşturan imgeye yüklenen mesaj kodlarının
hedef kitle tarafından hızlı, etkili ve kalıcı olarak algılanmasıyla ilgili ilgili olduğu
söylenebilir. Elde edilen bulgular ve bilgiler ışığında bu çalışmada, Pulutzer Ödülü
savaş fotoğraflarının görsel çözümlemesi yapılarak sahip oldukları güç incelenmiştir. 

Kaynakça

  • Aydemir, C. (der.). (2013). Fotoğraf Neyi Anlatır. İstanbul: Hayalperest Yayınevi
  • Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Ulutak, N. Tunç, A. (Ed.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları
  • Bodur, F. (2005). Fotoğrafın Tarihi. Konya: Tablet Yayınları
  • Ceyhan, Z. (2003). Temel Fotoğrafçılık Bilgileri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları
  • Derman, İ. (1991). Fotoğraf ve Gerçeklik. İstanbul: Ağaç Yayıncılık
  • Ertan, G., Sansarcı, E. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Hartley, J. Renıe, E. (2012) “Bir Kız Hakkında” Fotoğraf Gazeteciliği olarak Moda Fotoğrafçılığı (S. Şenel, Çev.) İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 1 (2), 117-143.
  • Kanburoğlu, Ö. (2013). Haber Fotoğrafçılığı. Ankara: Say Yayınları
  • Kılıç, L. (2002). Fotoğrafa Başlarken. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
  • Parsa, A.F. (2007) “Göstergenin Gücü / Gücün Göstergesi: İmge Reklam Bildirilerinde Göstergebilimsel Yaklaşımla Durağan İmgeleri Çözümlemek”, 29 Mayıs- 2 Haziran 2007, VIII. Uluslararası Görsel Göstergebilim Kongresi AISV- IAVS “Görünürün Kültürleri”, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 63, Proceedings Volume II, s. 1149-1161.
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınbay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Soygüder, Ş. (2013). Fotoğraf Editörlüğü Kurumu ve Gazeteler İçin Önemi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1653-1677.
  • Tarran, J. (1998). Professional, Press, Editorial and Pr Photohraphy. London: Oxford, Focal Press
  • Yüksel, G. (2001). Basın Fotoğrafçılığının Sırları. Lefkoşe: Işık Kitabevi Yayınları
  • Topping, S., Gissler S., (2018, 10 Ocak) History of The Pulitzer Prizes http://www. pulitzer.org/historyofprizes adresinden elde edildi.

Photograph Analysis by Semiotic Method: Pulitzer Awarded War Photos

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 913 - 928, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.552804

Öz

Humanity has tried to visualize its experiences by drawing, engraving, painting
or sculpting since the early ages. Finally, in the middle of the 19th century, he
discovered the photo that provided so many possibilities in this visualization.
While photography continues its development with the help of technology and
chemicals, it has acquired its current form with digital technologies. On the other
hand, photography has a narrative such as cinema, theater and literature. What
makes it’s different from others is that these stories can be presented to us in its
followers. These indicators have a universally accepted level of significance in
the narrative plane. Codes. Instead, news photography opens a message after
telling us a story. This message must be clear and understood. For centuries,
photography has consistently developed and evolved as a communication language
consisting of a combination of words and images. News photography has attained
a power that influences and even directs societies under the influence of all these
developments. This power may be related codes of the image which are perceived
by the target audience fastly, effective and permanent in the photo. In this study, war
photographs awarded by Plutzer has been analyzed by visual analysis in terms of the
power they have. 

Kaynakça

  • Aydemir, C. (der.). (2013). Fotoğraf Neyi Anlatır. İstanbul: Hayalperest Yayınevi
  • Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Ulutak, N. Tunç, A. (Ed.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları
  • Bodur, F. (2005). Fotoğrafın Tarihi. Konya: Tablet Yayınları
  • Ceyhan, Z. (2003). Temel Fotoğrafçılık Bilgileri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları
  • Derman, İ. (1991). Fotoğraf ve Gerçeklik. İstanbul: Ağaç Yayıncılık
  • Ertan, G., Sansarcı, E. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Hartley, J. Renıe, E. (2012) “Bir Kız Hakkında” Fotoğraf Gazeteciliği olarak Moda Fotoğrafçılığı (S. Şenel, Çev.) İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 1 (2), 117-143.
  • Kanburoğlu, Ö. (2013). Haber Fotoğrafçılığı. Ankara: Say Yayınları
  • Kılıç, L. (2002). Fotoğrafa Başlarken. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
  • Parsa, A.F. (2007) “Göstergenin Gücü / Gücün Göstergesi: İmge Reklam Bildirilerinde Göstergebilimsel Yaklaşımla Durağan İmgeleri Çözümlemek”, 29 Mayıs- 2 Haziran 2007, VIII. Uluslararası Görsel Göstergebilim Kongresi AISV- IAVS “Görünürün Kültürleri”, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 63, Proceedings Volume II, s. 1149-1161.
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınbay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Soygüder, Ş. (2013). Fotoğraf Editörlüğü Kurumu ve Gazeteler İçin Önemi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1653-1677.
  • Tarran, J. (1998). Professional, Press, Editorial and Pr Photohraphy. London: Oxford, Focal Press
  • Yüksel, G. (2001). Basın Fotoğrafçılığının Sırları. Lefkoşe: Işık Kitabevi Yayınları
  • Topping, S., Gissler S., (2018, 10 Ocak) History of The Pulitzer Prizes http://www. pulitzer.org/historyofprizes adresinden elde edildi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Sefa Doğru 0000-0002-2680-888X

Abdulgani Arıkan Bu kişi benim 0000-0003-1112-2305

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğru, M. S., & Arıkan, A. (2019). Göstergebilimsel Açıdan Fotoğraf İncelemesi: Pulitzer Ödüllü Savaş Fotoğrafları. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 913-928. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.552804