Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oral Culture and Music As a Cultural Memory Place: Cyprus Songs

Yıl 2021, 4. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı, 27 - 44, 28.10.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.955466

Öz

Oral transmission, which is the subject of many studies on cultural memory, often finds its place in the form of local music and fairy tales. In the transfer of cultural memory through generations, the areas where ritualistic practices are performed with the combination of the aforementioned local music with local clothes are important places as memory places. In this study, Cyprus Songs, as the transmitters of the cultural memory of Northern Cyprus, was examined with the content analysis method, one of the qualitative research methods. Cyprus Songs 5 (October 2020), the latest publication of the Cyprus Songs Associations (KIBHAD), which operates in Northern Cyprus and aims to protect the Cypriot folk music, has been included in the study. Published in three languages (Turkish, Greek and English), Cyprus Songs 5 is important for both communities to understand each other and contribute to their meeting at a common cultural point with the unifying power of music. Based on the general principles used in content analysis for the lyrics of a total of 10 (n = 10) songs, the analysis categories were determined by information theory. Looking at the general findings of the study in this way, the song ‘My Cyprus’ is the song with the richest expressions in the context of cultural memory place.

Kaynakça

  • Günay, U. (1987). Folklor Nedir? Türk Folkloru Araştırmaları 1987.
  • İlhan, M. E. (2018). Kültürel Bellek Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Hatırlama. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Kirshenblatt-Gimblett, B. (1998). Folklores’s Crises. The Journal of American Folklore (111)441, 281-327.
  • Burke, P. (1997). Varieties of cultural history. UK: Cornel University Press.
  • Yücel, H. (2013). İmgeden Yoruma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aktulum, K. (2014). Folklorik Imgelem: Bir Toplumsal Imgeler Rezervuarı Olarak Imgelemin Epistomolojik Temellerine Giri. Milli Folklör, 101, 277-290.
  • Güvenç, B. (1996). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Taylor, H. (1991). Effects of Ethnic Group Cultural Differences on Cooperative and Competitive Behavior on a Group Task. Academy of Menagement Journal, 34(4), 827-847.
  • Whiting, J., & Child, I. (1953). Child Training And Personality: A cross-cultural study. New York: Yale University Press.
  • Jensen, L. A. (2008). Through Two Lenses: A Culturaldevelopmental Approach to Moral Psychology. Developmental Review, 28, 289–315.
  • Jensen, L. A. (2003). Coming of Age in a Multicultural World: Globalization and Adolescent Cultural İdentity Formation. Applied Developmental Science, 7, 188-195.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.
  • Güleç, C. (1992). Türkiye’de Kültürel Kimlik Krizi. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hall, S. (1989). Cultural Identity And Cinematic Representation. The Journal of Cinema and Media, 36, 68-81.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji. (Çev. V. Akan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Poloma, M. M. (1993). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. H. Erbaş). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Koçak, T. F. (2013). Sembolik Etkileşimcilik. S. Uğur içinde, Modern Sosyoloji Tarihi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özalp, A. (2017). Sembolik Etkileşimcilik Entelektüel Kökenler, Kuramlar Ve Din Olgusu. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Blumer, H. (1986). Symbolic Interactionism: Perspective And Method. California: University Of California Press.
  • Özçetin, B., & Özçetin , D. (2018). İngiliz Kültürel Çalışmaları. Ankara: Heterik Basın Yayın Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi.
  • Du Gay, P., Hall, S., Janes, L., Mackay, H., & Negus, K. (1997). Doing Cultural Studies. London: Sage.
  • Shaw, A. (2017). Encoding and decoding affordances: Stuart Hall and Interactive Media Technologies. Media, Culture & Society, 39(4), 592–602.
  • Garanti, S. (2016). Kıbrıs Havaları Cyprus Songs. Lefkoşa: Kıbrıs Havaları Derneği Yayını.
  • Durbilmez, B. (2013). Halk Bilimi Araştırmalarının 100. Yılında:“Halk Bilimi” ile “Edebiyat” ın Ortak Alanları ve “Halk Edebiyatı” Üzerine Bir Değerlendirme. Milli Folklor, (25)99, 101-112.
  • Güven, U. Z., & Ergur, A. (2014). Dünyada ve Türkiye'de müzik sosyolojisinin yeri ve gelişimi. İstanbul University Journal of Sociology 3(29), 1-27.
  • Blomster, W. V. (1976). Müzik Sosyolojisi: Adorno ve Ötesi içinde Frankfurt Okulu. (H. E. Bağçe, Dü.) Ankara: Doğubatı Yayınları.

Kültürel Bellek Mekânı Olarak Sözlü Kültür ve Müzik: Kıbrıs Havaları

Yıl 2021, 4. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı, 27 - 44, 28.10.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.955466

Öz

Kültürel bellek konusunda yapılan pek çok çalışmaya konu olan sözlü aktarım genellikle kendisine yöresel müzikler ve masallar şeklinde yer bulmaktadır. Kültürel belleğin nesiller boyunca aktarımında söz konusu yöresel müziklerin yöresel kıyafetlerle birleşmesi ile ritüelistik pratiklerin yapıldığı alanlar ise bellek mekanları olarak önemli bir yerdedir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi ile Kuzey Kıbrıs kültürel belleğinin aktarıcıları olarak Kıbrıs Havaları incelenmiştir. Kuzey Kıbrıs’ta faaliyet gösteren ve Kıbrıs halk müziğini korumayı hedefleyen Kıbrıs Havaları Derneği (KIBHAD) ’ın son yayını olan Kıbrıs Havaları 5 (Ekim 2020) çalışmanın inceleme kapsamına alınmıştır. Üç dilde (Türkçe, Yunanca ve İngilizce) yayınlanmış olan Kıbrıs Havaları 5, her iki toplumun birbirini anlaması ve müziğin birleştirici gücüyle ortak kültürel noktada buluşmalarına katkı koyması bağlamında önem arz etmektedir. Toplam 10 (n=10) şarkının sözlerine yönelik içerik analizinde kullanılan genel prensiplerden hareketle, analiz kategorileri enformasyon kuramı ile belirlenmiştir. Bu yolla çalışmanın genel bulgularına bakıldığında, Kıbrısım şarkısı kültürel bellek mekânı bağlamında en zengin ifadelerin yer aldığı şarkıdır.

Kaynakça

  • Günay, U. (1987). Folklor Nedir? Türk Folkloru Araştırmaları 1987.
  • İlhan, M. E. (2018). Kültürel Bellek Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Hatırlama. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Kirshenblatt-Gimblett, B. (1998). Folklores’s Crises. The Journal of American Folklore (111)441, 281-327.
  • Burke, P. (1997). Varieties of cultural history. UK: Cornel University Press.
  • Yücel, H. (2013). İmgeden Yoruma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aktulum, K. (2014). Folklorik Imgelem: Bir Toplumsal Imgeler Rezervuarı Olarak Imgelemin Epistomolojik Temellerine Giri. Milli Folklör, 101, 277-290.
  • Güvenç, B. (1996). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Taylor, H. (1991). Effects of Ethnic Group Cultural Differences on Cooperative and Competitive Behavior on a Group Task. Academy of Menagement Journal, 34(4), 827-847.
  • Whiting, J., & Child, I. (1953). Child Training And Personality: A cross-cultural study. New York: Yale University Press.
  • Jensen, L. A. (2008). Through Two Lenses: A Culturaldevelopmental Approach to Moral Psychology. Developmental Review, 28, 289–315.
  • Jensen, L. A. (2003). Coming of Age in a Multicultural World: Globalization and Adolescent Cultural İdentity Formation. Applied Developmental Science, 7, 188-195.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.
  • Güleç, C. (1992). Türkiye’de Kültürel Kimlik Krizi. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hall, S. (1989). Cultural Identity And Cinematic Representation. The Journal of Cinema and Media, 36, 68-81.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji. (Çev. V. Akan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Poloma, M. M. (1993). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. H. Erbaş). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Koçak, T. F. (2013). Sembolik Etkileşimcilik. S. Uğur içinde, Modern Sosyoloji Tarihi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özalp, A. (2017). Sembolik Etkileşimcilik Entelektüel Kökenler, Kuramlar Ve Din Olgusu. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Blumer, H. (1986). Symbolic Interactionism: Perspective And Method. California: University Of California Press.
  • Özçetin, B., & Özçetin , D. (2018). İngiliz Kültürel Çalışmaları. Ankara: Heterik Basın Yayın Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi.
  • Du Gay, P., Hall, S., Janes, L., Mackay, H., & Negus, K. (1997). Doing Cultural Studies. London: Sage.
  • Shaw, A. (2017). Encoding and decoding affordances: Stuart Hall and Interactive Media Technologies. Media, Culture & Society, 39(4), 592–602.
  • Garanti, S. (2016). Kıbrıs Havaları Cyprus Songs. Lefkoşa: Kıbrıs Havaları Derneği Yayını.
  • Durbilmez, B. (2013). Halk Bilimi Araştırmalarının 100. Yılında:“Halk Bilimi” ile “Edebiyat” ın Ortak Alanları ve “Halk Edebiyatı” Üzerine Bir Değerlendirme. Milli Folklor, (25)99, 101-112.
  • Güven, U. Z., & Ergur, A. (2014). Dünyada ve Türkiye'de müzik sosyolojisinin yeri ve gelişimi. İstanbul University Journal of Sociology 3(29), 1-27.
  • Blomster, W. V. (1976). Müzik Sosyolojisi: Adorno ve Ötesi içinde Frankfurt Okulu. (H. E. Bağçe, Dü.) Ankara: Doğubatı Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Sunulmuş Konferans/Sempozyum Bildirileri
Yazarlar

Dilan Çiftçi 0000-0003-3806-3915

Filiz Soyer 0000-0003-1181-2015

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 4. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Çiftçi, D., & Soyer, F. (2021). Kültürel Bellek Mekânı Olarak Sözlü Kültür ve Müzik: Kıbrıs Havaları. Erciyes İletişim Dergisi(2), 27-44. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.955466