Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU

Yıl 2005, Sayı: 1, 273 - 291, 26.09.2005

Öz

Fotoğrafa konu alınan
nesne ve fotoğraf arasındaki gerçekliğe benzerlik, fotoğrafı diğer sanat türleri
arasında farklı bir konuma yerleştirirken, başta resim olmak üzere tüm sanat
türleri ve akımlarıyla arasında bir etkileşim olmuştur. Gerçekliği aslına sadık
kalarak aktarmaya çalışan resim sanatı, bu işlevini fotoğrafa bırakarak
geleneksel kalıplardan kurtulmuş
ve
diğer sanat türleriyle birlikte yeni akımlar gelişmiştir. Fotoğrafçılığın en
belirgin özelliği bir yaşanmışlığın tanıklığını yapmak iken, kolaj, montaj,
solarizasyon, optik bozulmalar, fotogram vb. tekniklerin gelişmesi, gerçekliğin
aktarılma biçimlerini değiştirmiş, nesnel gerçeklikten öznel gerçekliğe doğru
geçişler olmaya başlamıştır. Yaşanan bu değişimler, resimden de etkilenmeyle
birlikte fotoğraf sanatında akımların doğmasına yol açmıştır.






















Çalışmada, gerçekliğin teknik ve
estetik olarak, nasıl ve ne amaçlarla fotoğraf akımlarında sunulduğu ve
gerçekliğin aktarılmasında yaşanan değişimler incelenmiş, realizm,
pictorializm, empresyonizm, natüralizm, romantizm, ekspresyonizm, sembolizm,
kübizm, fütürizm, soyut sanat, dadaizm, sürrealizm ve pop art akımları ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Arat, R. (1989). Fotoğraftaki Yaklaşımlar Üzerine Bir Deneme, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Atay, S. (1989). Bir Fotoğrafik Evrim Simgesi: Photo-Secession, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Baker, R. (1993). Designing The Future: The Computer Transformation of Reality, Thames and Hudson, Hong Kong.
  • Çelek, T. (2004). Işık, http://www.kameraarkasi.org/kompozisyon/temel sanat/isik.html.
  • Çınar, S. (2005). Fotoğraf Sanatının ‘Beyaz Atlı’ Prensi, http://www.sabah. com.tr/2004/10/23/cp/yas103-20041023-101.html
  • Çizgen, G. (1998). Işık Çağı, Fotoğraf Çağı, Kelaynak Yayınları, İstanbul.
  • Çoşkun, E. (2003). Dünya Sinemasında Akımlar, İzdüşüm Yay., İstanbul.
  • Ertan, G. (1999). Sembolizm, Fotoğraf Dergisi, Sayı: 26.
  • Erutku, B. (1999). Fotoğraf Akımları ve Kullanılan Teknikler, M.Ü.G.S.F. Fotoğraf Bölümü Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Erzen, J.N. (2004). Fotoğraf Notları, Say Yayınları, İstanbul.
  • Halis, K. (1987). Fotoğraf Sanatında Gerçeklik Sorunsalı, Afsad 2. Fotoğraf Sempozyumu, 17-18 Ocak 1987, Ankara.
  • Karadağ, Ç. (1989). Sanat Fotoğrafında Üsluplar, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Langford, M. (1982). The Master Guide to Photography, Alfred A.Knopf Inc., New York.
  • Önay, A. (1977). 20. Yüzyıl ve Fotoğraf Sanatı, Yeni Fotoğraf Dergisi, Sayı: 11.
  • Özdemir, A.B. (1999). Çağdaş Sanat Akımları ve Fotoğraf, Papirüs Dergisi, 24.
  • Özdemir, A.B. (2005). Fotoğraf ve Fantazya, http://www.fotografya.gen.tr /issue-5/beyhan.html.
  • Özendes, E. (1992). Türkiye’de Fotoğraf, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2003). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kit., İstanbul.
  • Şeremetli, E. (2002). Belgesel Sinema ve Sanat Tarihi Üzerine Birkaç Söz, Belgesel Sinema Dergisi, Sayı: 1.
  • (1990). Fotoğraf Akımları, Refo Fotoğraf Sanatı Dergisi, İstanbul.
Yıl 2005, Sayı: 1, 273 - 291, 26.09.2005

Öz

Kaynakça

  • Arat, R. (1989). Fotoğraftaki Yaklaşımlar Üzerine Bir Deneme, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Atay, S. (1989). Bir Fotoğrafik Evrim Simgesi: Photo-Secession, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Baker, R. (1993). Designing The Future: The Computer Transformation of Reality, Thames and Hudson, Hong Kong.
  • Çelek, T. (2004). Işık, http://www.kameraarkasi.org/kompozisyon/temel sanat/isik.html.
  • Çınar, S. (2005). Fotoğraf Sanatının ‘Beyaz Atlı’ Prensi, http://www.sabah. com.tr/2004/10/23/cp/yas103-20041023-101.html
  • Çizgen, G. (1998). Işık Çağı, Fotoğraf Çağı, Kelaynak Yayınları, İstanbul.
  • Çoşkun, E. (2003). Dünya Sinemasında Akımlar, İzdüşüm Yay., İstanbul.
  • Ertan, G. (1999). Sembolizm, Fotoğraf Dergisi, Sayı: 26.
  • Erutku, B. (1999). Fotoğraf Akımları ve Kullanılan Teknikler, M.Ü.G.S.F. Fotoğraf Bölümü Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Erzen, J.N. (2004). Fotoğraf Notları, Say Yayınları, İstanbul.
  • Halis, K. (1987). Fotoğraf Sanatında Gerçeklik Sorunsalı, Afsad 2. Fotoğraf Sempozyumu, 17-18 Ocak 1987, Ankara.
  • Karadağ, Ç. (1989). Sanat Fotoğrafında Üsluplar, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Langford, M. (1982). The Master Guide to Photography, Alfred A.Knopf Inc., New York.
  • Önay, A. (1977). 20. Yüzyıl ve Fotoğraf Sanatı, Yeni Fotoğraf Dergisi, Sayı: 11.
  • Özdemir, A.B. (1999). Çağdaş Sanat Akımları ve Fotoğraf, Papirüs Dergisi, 24.
  • Özdemir, A.B. (2005). Fotoğraf ve Fantazya, http://www.fotografya.gen.tr /issue-5/beyhan.html.
  • Özendes, E. (1992). Türkiye’de Fotoğraf, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2003). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kit., İstanbul.
  • Şeremetli, E. (2002). Belgesel Sinema ve Sanat Tarihi Üzerine Birkaç Söz, Belgesel Sinema Dergisi, Sayı: 1.
  • (1990). Fotoğraf Akımları, Refo Fotoğraf Sanatı Dergisi, İstanbul.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zuhal Özel

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2005
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özel, Z. (2005). FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(1), 273-291.
AMA Özel Z. FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU. Yeni Düşünceler Dergisi. Eylül 2005;(1):273-291.
Chicago Özel, Zuhal. “FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, sy. 1 (Eylül 2005): 273-91.
EndNote Özel Z (01 Eylül 2005) FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi 1 273–291.
IEEE Z. Özel, “FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU”, Yeni Düşünceler Dergisi, sy. 1, ss. 273–291, Eylül 2005.
ISNAD Özel, Zuhal. “FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi 1 (Eylül 2005), 273-291.
JAMA Özel Z. FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU. Yeni Düşünceler Dergisi. 2005;:273–291.
MLA Özel, Zuhal. “FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, sy. 1, 2005, ss. 273-91.
Vancouver Özel Z. FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU. Yeni Düşünceler Dergisi. 2005(1):273-91.