Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 54 - 87, 25.10.2019
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.586232

Öz

Çay, dünyada olduğu kadar ülkemizde
de en çok tüketilen içeceklerden birisi haline gelmiştir. Çayın vazgeçilmez
olması, onun aynı zamanda sohbetlerin de ortağı olmasına bağlıdır. İki kişi bir
araya geldiğinde bir çay söyleyip, iki lafın belini kırma derdine girer.
Kültürümüzde yaygın olan çay içme geleneği, özellikle çay ocaklarının,
kahvehanelerin ve kafeteryaların artmasıyla birlikte kişilerin birbirleriyle
kurdukları iletişimin de en değerli tanığı haline dönüşmüştür.

Çay, iletişim ve kişilerarası
iletişime katkı sağlaması bakımından kültürümüzün önemli içeceklerinden
birisidir. Söz konusu bu içeceğin misafirlerimize ikram aşamasında ilk tercih
edilen içecek olması önemlidir. Yine çayın en çok tüketildiği mekânlardan olan
çay ocakları, kahvehaneler ve kafeteryalarda sohbetin başrol oyuncusu olması ve
kişilerarası iletişimdeki rolü tartışma götürmez bir gerçektir.





Bu düşüncelerden
hareketle çalışmada en fazla tüketildiği mekânlar başta olmak üzere, içildiği
her ortamda sohbetlerin başkahramanı olan çayın, kişilerarası iletişime ne
denli katkı sağladığı araştırılmıştır. Bu nedenle katılımcılara anket
uygulaması yapılmış ve çay içme kültürünün kişilerarası iletişime katkısı
incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Gümüşhane ve Erzurum illeri
oluşturmuştur. Böylelikle bu çalışmada adı geçen illerde gerçekleştirilen anket
sonucunda kültürümüzün bir uzantısı olan çayın, iletişim ve kişilerarası
iletişimde oynadığı role ait bilgiler elde edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Gümüşhane Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi

Proje Numarası

17.F3410.02.01

Kaynakça

  • Güneş, S. 2012. Türk çay kültürü ve ürünleri, Milli Folklor Dergisi, Yıl: 24, Sayı: 93, ss. 234-251.Ustakara, F. ve Burhan, E. 2017. Toplumsal iletişim kurumu olarak kahvehanelere dair bir araştırma: Gaziantep örneği, Erciyes İletişim Dergisi academia 2017, Cilt: 5, Sayı: 2, ss. 210-226.Yağbasan, M. ve Ustakara, F. 2008. Türk Toplumunda kahvehane ve kafelerde iletişimsel ortamı belirlemeye yönelik bir alan araştırması (Gaziantep ili örneği), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1, ss. 233-260.Kitaplar:Baykara, T. 2001. Türk Kültür Tarihine Bakışlar, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.Çimen, K. 2014. Türkiye’de Çay Yetiştiriciliği ve Çay Sanayii, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Devito, Joseph A. 1995. The Interpersonal Communication Book, (Seventh Edition), New York: Harper Collins Collage Publishers.Dökmen, Ü. 2001. İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.Duman, M. 2008. Çay Kitabı, İstanbul: Kitabevi Yayınları.Genç, F. 2010. Türkiye’de Çay Üretimi ve Değişen Sosyal İlişkiler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Gürsoy, D. 2005. Demlikten Süzülen Kültür: Çay, İstanbul: Oğlak Yayınevi.Gürüz, D. ve Temel Eğinli A. 2012. Kişilerarası İletişim Bilgiler-Etkiler-Engeller, (3. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Hartley, P. 2010. Kişilerarası İletişim, (Çevirenler: Ülkü Doğanay, Melike Aktaş Yamanoğlu, Burcu Şimşek, Pınar Özdemir, Halise Karaaslan Şanlı, İnan Özdemir Taştan), (1. Baskı), Ankara: İmge Kitabevi. Kaçar, B. 2010. Çay Bitkisi, Biyokimyası, Gübrelenmesi, İşleme Teknolojisi, Ankara: Nobel Yayınları.Korkmaz, F. 2012. Türkiye Çay Sektörünün Mevcut Durumu ve Bir Çay Fabrikasında Enerji Verimliliği, İstanbul Teknik Üniversitesi, Enerji Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Köprülü, M. F. 2003. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara: Akçağ Yayınları.Kuzucu, K. 2012. Bin Yılın Çayı, Osmanlı’da Çay ve Çayhane Kültürü, İstanbul: Kapı Yayınları.Oğuz, B. 1976. Türkiye Halkının Kültür Kökenleri, Cilt 1, İstanbul: İstanbul Matbaası.Reimertz, S. 2003. Çayın Kültür Tarihi, (Çeviren: Mustafa Tüzel), (2. Baskı), Ankara: Dost Kitabevi.Ruffner, M. and Burgoon, M. 1981. Interpersonal Communication, Harcourt School Publication.Tatoğlu, M. 2017. Küresel Marka Oluşturmada Yürütülen İletişim Stratejileri: Çaykur ve Lipton Örneği, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.Usluata, A. 1994. İletişim, Cep Üniversitesi, (1. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.Kitap Bölümü:Siyez, D. 2015. Sayfa 62. Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi, Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, (7. Baskı), Editör: Kaya, A., Ankara: Pegem Akademi.İnternette Yer Alan Metinler:Tezcan, M. 1987. Erzurum Kültürü ve Kişiliği, 11-14 Mart tarihleri arasında Erzurum’da gerçekleştirilen Tarihi Akış İçinde Erzurum konulu sempozyumda sunulan tebliğ. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/518/6487.pdf Son erişim tarihi: 23 Ocak 2018.http://medyamutfagi.blogcu.com/bir-bardak-cayin-hikayesi/12106400 Bir Bardak Çayın Hikayesi.Son erişim tarihi: 21 Ocak 2018. http://www.kerimusta.com/kulturlere-gore-cay/?print=pdf Kültüre Göre Çay.Son erişim tarihi: 20 Ocak 2018.https://atauni.edu.tr/kurulus-oykusu Atatürk Üniversitesi. Son erişim tarihi: 25 Nisan 2018.http://www.gumushane.edu.tr/tarihce Gümüşhane Üniversitesi. Son erişim tarihi: 25 Nisan 2018.

Contribution of Tea Drinking Culture to Interpersonal Communication

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 54 - 87, 25.10.2019
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.586232

Öz

Tea has been one of the most
consumed beverages in our country as well as in the world. The indispensability
of tea depends on being part of talks as well. When two people come together,
they are occupied with ordering tea and shooting the breeze. Custom of drinking
tea which is common in our culture has become the most valuable witness for the
communication of the people each other as a result of the increase of cafes and
cafeterias, especially teahouses.

Tea is one of the significant
beverages of our culture in the sense that it makes a contribution to
communication and interpersonal communication. It is important that it is the
first preferred beverage when
we welcome our
guests. It is an unquestionably fact that teahouses, cafes and cafeterias in
which tea is consumed the most play a significant role in interpersonal
communication and chats.





From this point of view, it is
researched that
the extent of contribution of tea which is
leading actor in all consumed places particularly in the places drunk the most to
interpersonal communication. Therefore, it was conducted a survey with the
participants the contribution of tea drinking culture to interpersonal
communication is exemined. The sample of the study is composed of the provinces
Gumushane and Erzurum. On this purpose, the datas about the role of the tea
which plays in communication and interpersonal communication were collected
through the survey carried out in the mentioned provinces. 

Proje Numarası

17.F3410.02.01

Kaynakça

  • Güneş, S. 2012. Türk çay kültürü ve ürünleri, Milli Folklor Dergisi, Yıl: 24, Sayı: 93, ss. 234-251.Ustakara, F. ve Burhan, E. 2017. Toplumsal iletişim kurumu olarak kahvehanelere dair bir araştırma: Gaziantep örneği, Erciyes İletişim Dergisi academia 2017, Cilt: 5, Sayı: 2, ss. 210-226.Yağbasan, M. ve Ustakara, F. 2008. Türk Toplumunda kahvehane ve kafelerde iletişimsel ortamı belirlemeye yönelik bir alan araştırması (Gaziantep ili örneği), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1, ss. 233-260.Kitaplar:Baykara, T. 2001. Türk Kültür Tarihine Bakışlar, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.Çimen, K. 2014. Türkiye’de Çay Yetiştiriciliği ve Çay Sanayii, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Devito, Joseph A. 1995. The Interpersonal Communication Book, (Seventh Edition), New York: Harper Collins Collage Publishers.Dökmen, Ü. 2001. İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.Duman, M. 2008. Çay Kitabı, İstanbul: Kitabevi Yayınları.Genç, F. 2010. Türkiye’de Çay Üretimi ve Değişen Sosyal İlişkiler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Gürsoy, D. 2005. Demlikten Süzülen Kültür: Çay, İstanbul: Oğlak Yayınevi.Gürüz, D. ve Temel Eğinli A. 2012. Kişilerarası İletişim Bilgiler-Etkiler-Engeller, (3. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Hartley, P. 2010. Kişilerarası İletişim, (Çevirenler: Ülkü Doğanay, Melike Aktaş Yamanoğlu, Burcu Şimşek, Pınar Özdemir, Halise Karaaslan Şanlı, İnan Özdemir Taştan), (1. Baskı), Ankara: İmge Kitabevi. Kaçar, B. 2010. Çay Bitkisi, Biyokimyası, Gübrelenmesi, İşleme Teknolojisi, Ankara: Nobel Yayınları.Korkmaz, F. 2012. Türkiye Çay Sektörünün Mevcut Durumu ve Bir Çay Fabrikasında Enerji Verimliliği, İstanbul Teknik Üniversitesi, Enerji Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Köprülü, M. F. 2003. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara: Akçağ Yayınları.Kuzucu, K. 2012. Bin Yılın Çayı, Osmanlı’da Çay ve Çayhane Kültürü, İstanbul: Kapı Yayınları.Oğuz, B. 1976. Türkiye Halkının Kültür Kökenleri, Cilt 1, İstanbul: İstanbul Matbaası.Reimertz, S. 2003. Çayın Kültür Tarihi, (Çeviren: Mustafa Tüzel), (2. Baskı), Ankara: Dost Kitabevi.Ruffner, M. and Burgoon, M. 1981. Interpersonal Communication, Harcourt School Publication.Tatoğlu, M. 2017. Küresel Marka Oluşturmada Yürütülen İletişim Stratejileri: Çaykur ve Lipton Örneği, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.Usluata, A. 1994. İletişim, Cep Üniversitesi, (1. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.Kitap Bölümü:Siyez, D. 2015. Sayfa 62. Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi, Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, (7. Baskı), Editör: Kaya, A., Ankara: Pegem Akademi.İnternette Yer Alan Metinler:Tezcan, M. 1987. Erzurum Kültürü ve Kişiliği, 11-14 Mart tarihleri arasında Erzurum’da gerçekleştirilen Tarihi Akış İçinde Erzurum konulu sempozyumda sunulan tebliğ. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/518/6487.pdf Son erişim tarihi: 23 Ocak 2018.http://medyamutfagi.blogcu.com/bir-bardak-cayin-hikayesi/12106400 Bir Bardak Çayın Hikayesi.Son erişim tarihi: 21 Ocak 2018. http://www.kerimusta.com/kulturlere-gore-cay/?print=pdf Kültüre Göre Çay.Son erişim tarihi: 20 Ocak 2018.https://atauni.edu.tr/kurulus-oykusu Atatürk Üniversitesi. Son erişim tarihi: 25 Nisan 2018.http://www.gumushane.edu.tr/tarihce Gümüşhane Üniversitesi. Son erişim tarihi: 25 Nisan 2018.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülsüm Çalışır 0000-0003-3631-6819

İhsan Türkal 0000-0002-6302-5622

Burak Türten 0000-0002-1962-7781

Elif Kütükoğlu 0000-0001-6203-5303

Caner Özarslan 0000-0003-4345-470X

Proje Numarası 17.F3410.02.01
Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalışır, G., Türkal, İ., Türten, B., Kütükoğlu, E., vd. (2019). Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas, 7(2), 54-87. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.586232

Tarandığımız Dizinler:

19020 19017 1901824810 19019

e-ISSN: 2148-5232