This study was designed to examine critical thinking dispositions of the midwives working in the clinic and the third- and fourth-year midwifery students.
This is a descriptive and cross-sectional study. The data were collected between 15 January-31 March 2018. The study was conducted in the XX region’s Hospitals and in Midwifery Department of XX University. Necessary permissions were taken for the study. The data were collected by information form, Critical Thinking Disposition Instrument. Mann Whitney-U test, One-Sample Kolmogorov Smirnov, Kruskal-Wallis Test, and Non-parametric correlation analysis were used to assess the data.
It was determined that the critical thinking levels of midwifery students participating in the study and working midwives were not high, and that there was no significant difference between the total score averages of the working midwives and midwifery students from the Critical Thinking Disposition Scale and the sub-dimension scores. (p> 0.05).
It was determined that the critical thinking disposition levels of the working midwives and the midwifery students were low. It is recommended to involve critical thinking courses in midwifery curricula, integrate problem-based educational models into curricula, and to encourage participation by increasing vocational training activities.
Bu araştırma klinikte çalışan ebeler ve ebelik bölümü 3. ve 4. sınıfta olan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır.
Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir. Veriler 15 Ocak- 31 Mart 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Çalışma, XX bölgesinde yer alan devlet hastaneleri ve XX Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümünde yürütülmüştür. Çalışma için gerekli izinler alınmıştır. Veriler, sosyo-demografik özellikler ve Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; Mann Witney-U testi, Kolmogorov Smirnov, Kruskal-Wallis Testi ve Non parametrik korelasyon analizi kullanılmıştır.
Çalışmaya katılan ebelik öğrencileri ile çalışan ebelerin eleştirel düşünme düzeylerinin yüksek olmadığı ve çalışan ebeler ile ebelik öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamaları ile alt boyut puanları arasında anlamlı fark olmadığı saptanmıştır. (p >0.05).
Hem çalışan ebelerin hem de ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilim düzeylerinin düşük olduğu saptanmıştır. Bu nedenle ebelik eğitim programlarında eleştirel düşünme derslerine yer verilmesi, probleme dayalı eğitim modellerinin eğitim programlarına entegre edilmesi ve mesleki eğitim etkinliklerinin arttırılarak katılımın teşvik edilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1 |