Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ BİR HABER SUNUM PRATİĞİ OLARAK SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 16, 28.12.2023

Öz

Kitle iletişim teknolojileri hızla gelişmekte ve bu da iletişim ağlarını değiştirmektedir. Özellikle dijital teknolojilerde yaşanan gelişmeler gazetecilik pratiklerini oldukça değiştirmiştir. İnternet teknolojisinin ortaya çıkardığı geniş olanaklar günümüzde okuyucuları haberi alan kişiler olmaktan haberi deneyimleyen kişiler haline getirmiştir. Sanal gerçeklik teknolojisinin ortaya çıkmasıyla birlikte haber ya da bir belgesel olayı kullanıcılar tarafından deneyimlenebilmektedir. Burada yaratılan sanal bir dünya kullanılmakta ve özel başlık ya da gözlükler aracılığıyla kullanıcılar orada olma hissini yaşamaktadır. Öte yandan Artırılmış Gerçeklik ile de haber olayının özneleri sanal olarak üretilerek izleyicilere gösterilmekte ve gerçeklik algıları artırılmaktadır. Dünyanın önde gelen medya kuruluşları hem sanal gerçeklik hem de artırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanarak içerikler üretmektedir. Böylece kullanıcıların haber olayını deneyimlemesi mümkün olmakta ve okuyucu ya da izleyicilerin daha fazla medya araçlarında zaman geçirmesi sağlanmaktadır. Ancak Türk medyasında sanal gerçeklik kullanılarak üretilen bir içerik görülmezken artırılmış gerçeklik ile içerikler üretilmiştir. Bu anlamda Türkiye’de medya kuruluşlarının yeni teknolojileri takip etmede biraz yavaş olduğu söylenebilir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Artut, S. (2014). Teknoloji -insan birlikteliği. Ayrıntı Yayınları.
  • Azuma, R. T. (1997). A Survey of augmented reality, Presence, 6(4), 355-385.
  • Çaba, D. (2018). Dijital çağda değişen haber sunumu: Gazetecilikte sanal gerçeklik uygulamaları. e-GİFDER, 6(1), 691-724.
  • Çelik, İ. (2019). Gelecek gazeteciliği örneği olarak sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Damas, S. & Garcia, M. (2022). Immersive journalism: Advantages, disadvantages and challenges from the perspective of experts. Journalism and Media, 3, 330–347.
  • De la Pena, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pom S, A., Spanlang, B., Friedman, D., Sanchez-Vives, M. V. & Slater, M. (2010). Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news. Presence, 19(4), 291-301.
  • De la Pena, N. (2022, 07, Aralık). Los Angeles’ta Açlık, https://journalists.org/2012/02/15/how-they-did-it-hunger-in-los-angeles/.
  • Erken, F. (2019). Sanal gerçeklik teknolojileri ile izlenen haberlerin bellek ve anlama üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Erken, F. & Birsen, H. (2021). Cognitive differences between online and virtual reality news in the context of recall and comprehension. Yeni Medya, 10, 1-24.
  • Hardee, G. M. & McMahan, R. P. (2017, Temmuz 31). FIJI: A framework for the immersion journalism intersection. Hypothesis and Theory, 4(21), 1-16.
  • Jenkins, H. (2022, 02 Aralık). Designing the Future of Journalism: An Interview with USC's Nonny de la Pena. http://henryjenkins.org/blog/2010/06/two_scenarios_for_the_future_o.html.
  • Kangasniemi, J. (2021). From empty hype to a crucial tool: Pushing the boundaries of immersive journalism. University of Oxford.
  • Longdi, R. R. (2017). Immersive narratives in web journalism. between interfaces and virtual reality. Estudos em Comunicao, 25(1), 13-22.
  • Lympouridis, M. (2022, 08 Aralık). VR Videoları, https://www.vice.com/en/article/jp5jx3/virtual-reality-is-bringing-the-syrian-war-to-life.
  • Mandal, S. (2013). Brief introduction of virtual reality & its challenges, International Journal of Scientific & Engineering Research, 4(4), 304-309.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. Routledge.
  • Michael, D. & Chen, S. (2005). Serious games: Games that educate, train and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade.
  • New York Times. (2022, 07 Aralık). The Displaced, https://www.nytimes.com/video/magazine/100000005005806/the-displaced.html.
  • Owen, T., Pitt, F., Aronson-Rath, R. & Misward J. (2022, 03 Aralık). Virtual Reality Journalism, A Reseach Project by The Tow Center for Digital Journalism at Columbia University, https://www.cjr.org/tow_center_reports/virtual_reality_journalism.php.
  • Palmer, L. (2020). “Breaking free” from the frame: International human rights and the NewYorkTimes’ 360-Degree Video Journalism, Digital Journalism, 8(3), 386-403.
  • Simpson, J. (2020). Humanising AR in design: Introducing digital and physical people to an augmented reality design visualisation process for theatre. eds. Jung T. Tom Dieck M.C. & Rauschnabel P.A. Augmented Reality and Virtual Reality: Changing Realities in a Dynamic World, Springer Nature, s: 215-226.
  • Syrian Project. (2022, 04 Aralık). Syrian Project VR, https://www.youtube.com/watch?v=v2KG0QM9wP8.
  • The Guardian. (2022, 04 Aralık). Hapishane Hücresinde Mahkûm Deneyimi, https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/apr/27/6x9-a-virtual-experience-of-solitary-confinement.
  • Tribusean, I. (2020). The use of VR in journalism: Current research and future opportunities. eds. Jung T. tom Dieck M.C. & Rauschnabel P.A. Augmented Reality and Virtual Reality: Changing Realities in a Dynamic World, Springer Nature, s: 227-239.
  • Ünalan, D. (2020). Gazetecilikte sanal gerçeklik uygulamaları: Immersive gazetecilik. eds Gezgin S. & Çiftçi H. İletişimde Seçme Konular 1, İKSAD Yayınevi, s: 415-456.
  • Yöndem, T. & Karadağ, G. H. (2019). Artırılmış gerçeklikle değişen haber sunumu. Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 3(1), 22-44.

USING VIRTUAL REALITY TECHNOLOGY AS A NEW NEWS PRESENTATION PRACTICE

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 16, 28.12.2023

Öz

Mass communication technologies are developing rapidly and this is changing communication networks. Especially the developments in digital technologies have changed journalism practices considerably. The wide possibilities created by the Internet technology have transformed the readers from the people who receive the news to the people who experience the news. With the emergence of virtual reality technology, news or a documentary event can be experienced by users. A virtual world created here is used and users experience the feeling of being there through special headgear or glasses. On the other hand, with Augmented Reality, the subjects of the news event are produced virtually and shown to the audience and their perception of reality is increased. The world's leading media organizations produce content using both virtual reality and augmented reality technologies. Thus, it is possible for users to experience the news event and it is ensured that readers or viewers spend more time in media tools. However, while there is no content produced using virtual reality in the Turkish media, content was produced with augmented reality. In this sense, it can be said that media organizations in Turkey are a bit slow to follow new technologies.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Artut, S. (2014). Teknoloji -insan birlikteliği. Ayrıntı Yayınları.
  • Azuma, R. T. (1997). A Survey of augmented reality, Presence, 6(4), 355-385.
  • Çaba, D. (2018). Dijital çağda değişen haber sunumu: Gazetecilikte sanal gerçeklik uygulamaları. e-GİFDER, 6(1), 691-724.
  • Çelik, İ. (2019). Gelecek gazeteciliği örneği olarak sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Damas, S. & Garcia, M. (2022). Immersive journalism: Advantages, disadvantages and challenges from the perspective of experts. Journalism and Media, 3, 330–347.
  • De la Pena, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pom S, A., Spanlang, B., Friedman, D., Sanchez-Vives, M. V. & Slater, M. (2010). Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news. Presence, 19(4), 291-301.
  • De la Pena, N. (2022, 07, Aralık). Los Angeles’ta Açlık, https://journalists.org/2012/02/15/how-they-did-it-hunger-in-los-angeles/.
  • Erken, F. (2019). Sanal gerçeklik teknolojileri ile izlenen haberlerin bellek ve anlama üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Erken, F. & Birsen, H. (2021). Cognitive differences between online and virtual reality news in the context of recall and comprehension. Yeni Medya, 10, 1-24.
  • Hardee, G. M. & McMahan, R. P. (2017, Temmuz 31). FIJI: A framework for the immersion journalism intersection. Hypothesis and Theory, 4(21), 1-16.
  • Jenkins, H. (2022, 02 Aralık). Designing the Future of Journalism: An Interview with USC's Nonny de la Pena. http://henryjenkins.org/blog/2010/06/two_scenarios_for_the_future_o.html.
  • Kangasniemi, J. (2021). From empty hype to a crucial tool: Pushing the boundaries of immersive journalism. University of Oxford.
  • Longdi, R. R. (2017). Immersive narratives in web journalism. between interfaces and virtual reality. Estudos em Comunicao, 25(1), 13-22.
  • Lympouridis, M. (2022, 08 Aralık). VR Videoları, https://www.vice.com/en/article/jp5jx3/virtual-reality-is-bringing-the-syrian-war-to-life.
  • Mandal, S. (2013). Brief introduction of virtual reality & its challenges, International Journal of Scientific & Engineering Research, 4(4), 304-309.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. Routledge.
  • Michael, D. & Chen, S. (2005). Serious games: Games that educate, train and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade.
  • New York Times. (2022, 07 Aralık). The Displaced, https://www.nytimes.com/video/magazine/100000005005806/the-displaced.html.
  • Owen, T., Pitt, F., Aronson-Rath, R. & Misward J. (2022, 03 Aralık). Virtual Reality Journalism, A Reseach Project by The Tow Center for Digital Journalism at Columbia University, https://www.cjr.org/tow_center_reports/virtual_reality_journalism.php.
  • Palmer, L. (2020). “Breaking free” from the frame: International human rights and the NewYorkTimes’ 360-Degree Video Journalism, Digital Journalism, 8(3), 386-403.
  • Simpson, J. (2020). Humanising AR in design: Introducing digital and physical people to an augmented reality design visualisation process for theatre. eds. Jung T. Tom Dieck M.C. & Rauschnabel P.A. Augmented Reality and Virtual Reality: Changing Realities in a Dynamic World, Springer Nature, s: 215-226.
  • Syrian Project. (2022, 04 Aralık). Syrian Project VR, https://www.youtube.com/watch?v=v2KG0QM9wP8.
  • The Guardian. (2022, 04 Aralık). Hapishane Hücresinde Mahkûm Deneyimi, https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/apr/27/6x9-a-virtual-experience-of-solitary-confinement.
  • Tribusean, I. (2020). The use of VR in journalism: Current research and future opportunities. eds. Jung T. tom Dieck M.C. & Rauschnabel P.A. Augmented Reality and Virtual Reality: Changing Realities in a Dynamic World, Springer Nature, s: 227-239.
  • Ünalan, D. (2020). Gazetecilikte sanal gerçeklik uygulamaları: Immersive gazetecilik. eds Gezgin S. & Çiftçi H. İletişimde Seçme Konular 1, İKSAD Yayınevi, s: 415-456.
  • Yöndem, T. & Karadağ, G. H. (2019). Artırılmış gerçeklikle değişen haber sunumu. Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 3(1), 22-44.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Bünyamin Uzun 0000-0002-5697-5080

Gözde Yardım 0000-0001-6457-6904

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 1 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzun, B., & Yardım, G. (2023). YENİ BİR HABER SUNUM PRATİĞİ OLARAK SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-16.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)