Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Simülasyon ve Simüle Edilmiş Ürünler ve Satış Vaatleri, Mesaj Stratejileri

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 134 - 160, 14.03.2024

Öz

Bir tüketici olarak tanımlanan insanoğlu artık gelişen teknolojinin de yardımıyla sınırsız
tüketim olanaklarıyla kuşatılmıştır. Birey-tüketim ilişkilerine dair eleştirel yaklaşımlar yirminci yüzyılın ortalarından itibaren artarak seslendirilmeye başlanmıştır. Bu eleştirel kuramların en bilinenlerinden biri de Fransız düşünür Jean Baudrillard’ın “simülakr ve simülasyon” teorisidir. Teori özünde, bireyin tüketim pratiklerinin, onun kimliği ile yakından ilişkili olduğunu söyler. Ama bundan daha önemlisi gönderge kaynaklarının tasfiyesiyle kişi yeni bir gerçeklik boyutunda yaşamaktadır. Artık birey, gerçek dünya ile imgeler dünyasını ayırma becerisine sahip değildir. Günümüzde reklamlar, gelişen tüm teknolojilerin imkanını kullanarak nesnelerinden çok imgeler satmaktadır. Reklam mesajlarına gömülü simülakrlar sayesinde tüm ürünler simüle edilebilmektedir. İnsan algısına etkisi bakımından simüakrlar, kavramlar arası kutupları yok etme (içe patlama), tüketimin manipülasyonuyla ürünler simüle edilmektedir. Bu araştırmaya konu edilen reklam örneklerini değerlendirmede Baudrillard’ın “Simülakr ve Simülasyon” ve “Tüketim Toplumu” kitaplarındaki yaklaşım esas alınmıştır. Araştırmanın evreninin sınırları “dijitalajanslar.com” platformundaki “50 Yaratıcı Reklam” bölümü olarak belirlenmiştir. Araştırmada amaçlı örneklem yöntemi kullanılmış ve araştırma için seçilen reklamlar, Peirce’in belirti gösterge tanımı çerçevesinde neden-sonuç ilişkileri açısından göstergebilim yöntemiyle analiz edilmiş ve Baudrillard’ın “simülakr ve simülasyon” teorisi eşliğinde değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (2003). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Tüketim Toplumu. (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Baudrillard, J. (2013). Sessiz Yığınların Gölgesinde. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Berger, J. (2013). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bingöl, B. (2018, Nisan). Yeni Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik. Etkileşim, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergi, s. 44-55.
  • Bocock, R. (2005). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Çokgüler, Beste. (2019). “Jean Baudrillard'ın Simülasyon Kuramı Üzerinden Algı Yönetiminin Tüketim Üzerindeki Örtük İşlevi ve Sürdürülebilirlik Kavramının Kurumsal İtibar Yönetimi Üzerindeki Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Galatasaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü, İstanbul.
  • Demirbaş, Y. K. (Dü.). (2022). Hakikat Temsil İnşa. Bursa: Dora Yayınları.
  • Elmasoğlu, Kamile. (2020). “Reklam Filmlerinde Hipergerçeklik Aracı Olarak Popüler Sanat İmgeleri Kullanımı”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2014). Medya Teori ve Araştırmaları. Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Güler, Melike. (2023). “Jean Baudrillard Perspektifinden Postmodernizm Bağlamında Tüketim Toplumu Üzerine Göstergebilimsel Reklam Analizi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Güzel, M. (2015). “Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard'ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları.” FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi). Sayı.19, 65-84.
  • İrvan, S. (Dü.). (1997). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Kellner, S. B. (2016). Postmodern Teori. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Kılıçarslan, B. (2017). Satışın Şifreleri. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Klein, N. (2015). Şok Doktrini. (S. Özgül, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı. Lindstorm, M. (2011). Brandwashed. (L. Göktem, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları. Lindstorm, M. (2017). Small Data. (Ü. Şensoy, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Martin Lister, J. D. (2009). New Media A Ciritical Introduction. New York: Roudledge Taylor & Francis Group.
  • Mattelard, A. v. (2003). İletişim Kuramları Tarihi. (M. Zıllıoğlu, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri. (G. O.-B. Aksoy, Çev.) Ankara: Ütopya yayınevi.
  • Williams, R. (2021). Kültür ve Materyalizm. (F. B. Aydar, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 134 - 160, 14.03.2024

Öz

People defined as consumers are now surrounded by unlimited consumption opportunities with the help of ever-developing digital technology. Critical approaches to individual-consumption relations have increasingly come to the fore since the mid-twentieth century. One of the most well-known of these critical theories is the "simulacra and simulation" theory of the French thinker Jean Baudrillard. The theory states that it is closely related to the individuals’ consumption practices and its identity. But more importantly, by deconstructing reality, the individuals live in a new dimension of reality. In the contemporary world people no longer have the ability to distinguish between the real world and the world of images. Today, advertisements sell images rather than objects, using the opportunities of all developing technologies. All products can be simulated thanks to simulacra embedded in advertising messages. As a result, we are living in a period where simulacra that influence human perception dominate, the poles between concepts are destroyed (implosion) and products are simulated through the manipulation of consumption. This research was based on the approach in Baudrillard's books "Simulation and Simulation" and "Consumer Society". In the research, the "50 Creative Advertisements" section on the "dijitalajanslar.com" platform was analyzed accordingly. Purposeful sampling method was used in the research and the advertisements selected for the research were analyzed with the semiotic method in terms of cause-effect relationships within the framework of Peirce's definition of sign and sign. In this approach, Baudrillard's theory mentioned above also contributed to the interpretation of the data.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (2003). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Tüketim Toplumu. (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Baudrillard, J. (2013). Sessiz Yığınların Gölgesinde. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Berger, J. (2013). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bingöl, B. (2018, Nisan). Yeni Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik. Etkileşim, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergi, s. 44-55.
  • Bocock, R. (2005). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Çokgüler, Beste. (2019). “Jean Baudrillard'ın Simülasyon Kuramı Üzerinden Algı Yönetiminin Tüketim Üzerindeki Örtük İşlevi ve Sürdürülebilirlik Kavramının Kurumsal İtibar Yönetimi Üzerindeki Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Galatasaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü, İstanbul.
  • Demirbaş, Y. K. (Dü.). (2022). Hakikat Temsil İnşa. Bursa: Dora Yayınları.
  • Elmasoğlu, Kamile. (2020). “Reklam Filmlerinde Hipergerçeklik Aracı Olarak Popüler Sanat İmgeleri Kullanımı”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2014). Medya Teori ve Araştırmaları. Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Güler, Melike. (2023). “Jean Baudrillard Perspektifinden Postmodernizm Bağlamında Tüketim Toplumu Üzerine Göstergebilimsel Reklam Analizi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Güzel, M. (2015). “Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard'ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları.” FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi). Sayı.19, 65-84.
  • İrvan, S. (Dü.). (1997). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Kellner, S. B. (2016). Postmodern Teori. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Kılıçarslan, B. (2017). Satışın Şifreleri. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Klein, N. (2015). Şok Doktrini. (S. Özgül, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı. Lindstorm, M. (2011). Brandwashed. (L. Göktem, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları. Lindstorm, M. (2017). Small Data. (Ü. Şensoy, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Martin Lister, J. D. (2009). New Media A Ciritical Introduction. New York: Roudledge Taylor & Francis Group.
  • Mattelard, A. v. (2003). İletişim Kuramları Tarihi. (M. Zıllıoğlu, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri. (G. O.-B. Aksoy, Çev.) Ankara: Ütopya yayınevi.
  • Williams, R. (2021). Kültür ve Materyalizm. (F. B. Aydar, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağlayan Babacan 0009-0000-5209-7316

Yayımlanma Tarihi 14 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2024
Kabul Tarihi 14 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Babacan, Ç. (2024). Simülasyon ve Simüle Edilmiş Ürünler ve Satış Vaatleri, Mesaj Stratejileri. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10(2), 134-160.