Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE MARKALARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMI: EN DEĞERLİ 10 MARKANIN INSTAGRAM İÇERİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 120 - 146, 30.07.2021

Öz

21. yüzyılda teknoloji sektöründe yaşanan gelişmelerin ekonomik ve sosyal alanlarda birçok değişimi beraberinde getirdiği bilinmektedir. Kurumlar, tüketicilerin sürekli olarak değişen istek ve arzularına yanıt verebilmek için çeşitli yollara başvurmaktadır. Bu noktada internet olgusunun günlük yaşamın bir parçası olması üreten ve tüketen arasındaki mesafenin ortadan kalkmasına sebep olmaktadır. Teknolojik gelişmelerin bir ürünü olan sosyal medya, üreten ve tüketen arasında oluşan ilişkinin bir örneğini oluşturmaktadır. Instagram, Facebook ve Twitter gibi sosyal medya kullanıcılarının görüşlerini rahat bir şekilde ifade edebildiği bu platform, kurumların oluşturduğu markaların değerli görülmesi açısından önemsenen bir olgu haline geldiği ifade edilmektedir. Ayrıca kurumlar, faaliyet gösterdiği alanla alakalı ve sosyal medya kullanıcılarını konu alan stratejiler geliştirerek marka bilinirliğine katkı sağlaması için gerekli faaliyetleri gerçekleştirdiği görülmektedir. Bu çalışmada, Brand Finance kurumunun yapmış olduğu araştırmada Türkiye’nin 2018 yılında en değerli 10 markası olarak gösterdiği “Türk Hava Yolları, Türk Telekom, Turkcell, Akbank, Garanti Bankası, Ziraat Bankası, İş Bankası, Arçelik, Yapı Kredi Bankası ve Ford Otosan” markalarının sosyal medya paylaşımları incelenmektedir. Markaların Instagram ortamında yaptıkları paylaşımlarda kullandıkları unsurlar araştırmanın inceleme konusunu oluşturmaktadır. Bu kapsamda elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle incelenirken, ulaşılan bulgular değerlendirilip yorumlanmıştır. Çalışmada 10 markanın 1 ile 31 Ağustos 2018 tarihleri arasında yapmış oldukları toplam 121 Instagram paylaşımı incelemeye tabi tutulmuştur. Markalar arasında 30 paylaşım ile en fazla paylaşım yapan markanın Turkcell olduğu belirlenmiştir. Verilerden çıkan sonuçlara göre markaların ikon kullanımını oldukça az tercih ettikleri ve paylaşımlarda web sitesine yönlendirme eylemini yeterli düzeyde uygulamadıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2009). Marka değeri yönetimi. (E. Orfanlı, Çev). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Akat, Ö. ve Taşkın, Ç. (2012). Marka ve marka stratejileri. 2. Baskı. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Akça, E. B. (2014). Yeni medya - yeni pratikler, yeni olanaklar. İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Aktuğlu, I. K. (2017). Marka yönetimi: güçlü ve başarılı markalar için temel ilkeler. 6. Baskı. İzmir: İletişim Yayınları.
  • Aktuğlu, I. K. (2009). Marka yönetimi: güçlü ve başarılı markalar için temel ilkeler. 3. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bat, M. ve Yurtseven, Ç. T. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2(3), 197-223.
  • Bazarcı, S. (2017). Dijital çağda yeni bir pazarlama yaklaşımı olarak gerçek zamanlı pazarlama: Türkiye’de markaların sosyal medya paylaşımları üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi, teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Böke, K. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma. Böke, K. (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bruce, D. ve Harvey, D. (2010). Marka bilmecesi. (A. Özer, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Değirmen, G. C. Vural, Z. B. A. ve Ulaş, S. (2018). Lüks marka iletişiminde web sitesi ve sosyal ağ kullanımı: karşılaştırmalı içerik analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(57), 519-534. doi:org/10.17719/jisr.2018.2468
  • Dereli, T. ve Baykasoğlu, A. (2007). Toplam marka yönetimi. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Ertaş, H. (2015). Kamu yönetiminde sosyal medyanın kullanımı. Ertaş, H. (Ed.). Kamu yönetiminde sosyal medya. Konya: Palet Yayınları.
  • Kotan Türkden, D. (2013). Dijital platformlarda sosyal markaların inşası: markaların sosyal medya kullanımı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabani, S. (2013). The zen of social media marketing: an easier way to build credibility, generate buzz and ıncrease revenue. Dallas: Benbella Books, Inc.
  • Kalafat Çat, A. ve Akbulak, B. (2020) Marka iletişimi bağlamında havayolu şirketlerinin logolarına yönelik bir inceleme. International Journal of Arts and Social Sciences. 3(4), 50-61.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi: insan, toplum, ekonomi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Köksal, Y. ve Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya’nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 18(1), 323-337.
  • Mavnacıoğlu, K. (2015). Kurumsal iletişimde sosyal medya yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Mavnacıoğlu, K. (2009). İnternette kullanıcıların oluşturduğu ve dağıttığı içeriklerin etik açıdan incelenmesi: sosyal medya örnekleri. Medya ve Etik Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Elazığ.
  • Öz, A. (2018). Sosyal medya ortamında gösterişçi tüketim: bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa.
  • Safko, L. ve Brake, D. K. (2009). The social media bible: tactics, tools and strategies for businees success. New Jersey: Jhon Wiley & Son.
  • Salman, G. ve Eroğlu, E. (2017). Sosyal medyada kurum kimliği yönetimi: Türkiye’nin en büyük 500 şirketi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 5(1), 525-547.
  • Tosun, N. B. (2010). İletişim temelli marka yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Tuten, T. L. (2008). Advertising 2.0: social media marketing in a web 2.0 world. London: Greenwood Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, Ü. ve Mermod, A. Y. (2005). Marka yönetimi ve marka değerinin ölçülmesi. İstanbul: Beta Basım Yayım.

BRANDS' USE OF SOCIAL MEDIA IN TURKEY: ANALYZING THE INSTAGRAM CONTENTS OF THE 10 MOST VALUABLE BRANDS

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 120 - 146, 30.07.2021

Öz

It is known that the developments experienced in the 21st century technology sector bring about many changes in economic and social areas. Institutions are resorting to a variety of ways to respond to the ever-changing wishes and desires of consumers. At this point, because the internet fact is a part of everyday life, it causes the distance between producing and consuming to disappear. Social media, a product of technological developments, is an example of the relationship between producers and consumers. This platform, where social media users like Instagram, Facebook and Twitter can easily express their opinions, it is stated that the brands formed by the institutions have become a matter of importance in terms of their value. In this study, In the survey conducted by Brand Finance, Turkey's in 2018 showed three as the most valuable 10 brands of social media sharing will be examined. The evaluation of the fact used to ensure consumer proximity to the brand in the sharing of brands in social media will form the basis of the work. In the study will be discussed social media and brand concept. In this study, in the research that have made institutions of Brand Finance in 2018 year Turkey's 10 most valuable brands as shown by “Türk Hava Yolları, Türk Telekom, Turkcell, Akbank, Garanti Bankası, Ziraat Bankası, İş Bankası, Arçelik, Yapı Kredi Bankası ve Ford Otosan” social media sharings of brands it is examined. The elements they use in the Instagram environment sharings of the brands of the research is the subject of investigation. While the data obtained in this context were examined by content analysis method, the findings were evaluated and interpreted. In study a total of 121 Instagram shares of 10 brands between 1 and 31 August 2018 were reviewed. In brand between, Turkcell is the brand that shares the most shares with 30 shares. According to the results of the data, it has been seen that the brands prefer the use of icons very little and they do not apply the action of redirecting to the website sufficiently in the shares.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2009). Marka değeri yönetimi. (E. Orfanlı, Çev). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Akat, Ö. ve Taşkın, Ç. (2012). Marka ve marka stratejileri. 2. Baskı. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Akça, E. B. (2014). Yeni medya - yeni pratikler, yeni olanaklar. İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Aktuğlu, I. K. (2017). Marka yönetimi: güçlü ve başarılı markalar için temel ilkeler. 6. Baskı. İzmir: İletişim Yayınları.
  • Aktuğlu, I. K. (2009). Marka yönetimi: güçlü ve başarılı markalar için temel ilkeler. 3. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bat, M. ve Yurtseven, Ç. T. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2(3), 197-223.
  • Bazarcı, S. (2017). Dijital çağda yeni bir pazarlama yaklaşımı olarak gerçek zamanlı pazarlama: Türkiye’de markaların sosyal medya paylaşımları üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi, teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Böke, K. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma. Böke, K. (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bruce, D. ve Harvey, D. (2010). Marka bilmecesi. (A. Özer, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Değirmen, G. C. Vural, Z. B. A. ve Ulaş, S. (2018). Lüks marka iletişiminde web sitesi ve sosyal ağ kullanımı: karşılaştırmalı içerik analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(57), 519-534. doi:org/10.17719/jisr.2018.2468
  • Dereli, T. ve Baykasoğlu, A. (2007). Toplam marka yönetimi. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Ertaş, H. (2015). Kamu yönetiminde sosyal medyanın kullanımı. Ertaş, H. (Ed.). Kamu yönetiminde sosyal medya. Konya: Palet Yayınları.
  • Kotan Türkden, D. (2013). Dijital platformlarda sosyal markaların inşası: markaların sosyal medya kullanımı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabani, S. (2013). The zen of social media marketing: an easier way to build credibility, generate buzz and ıncrease revenue. Dallas: Benbella Books, Inc.
  • Kalafat Çat, A. ve Akbulak, B. (2020) Marka iletişimi bağlamında havayolu şirketlerinin logolarına yönelik bir inceleme. International Journal of Arts and Social Sciences. 3(4), 50-61.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi: insan, toplum, ekonomi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Köksal, Y. ve Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya’nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 18(1), 323-337.
  • Mavnacıoğlu, K. (2015). Kurumsal iletişimde sosyal medya yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Mavnacıoğlu, K. (2009). İnternette kullanıcıların oluşturduğu ve dağıttığı içeriklerin etik açıdan incelenmesi: sosyal medya örnekleri. Medya ve Etik Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Elazığ.
  • Öz, A. (2018). Sosyal medya ortamında gösterişçi tüketim: bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa.
  • Safko, L. ve Brake, D. K. (2009). The social media bible: tactics, tools and strategies for businees success. New Jersey: Jhon Wiley & Son.
  • Salman, G. ve Eroğlu, E. (2017). Sosyal medyada kurum kimliği yönetimi: Türkiye’nin en büyük 500 şirketi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 5(1), 525-547.
  • Tosun, N. B. (2010). İletişim temelli marka yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Tuten, T. L. (2008). Advertising 2.0: social media marketing in a web 2.0 world. London: Greenwood Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, Ü. ve Mermod, A. Y. (2005). Marka yönetimi ve marka değerinin ölçülmesi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Türten

Caner Özarslan

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türten, B., & Özarslan, C. (2021). TÜRKİYE’DE MARKALARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMI: EN DEĞERLİ 10 MARKANIN INSTAGRAM İÇERİKLERİNİN İNCELENMESİ. International Journal of Communication and Media Research, 1(2), 120-146.