Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanal Ortamda İtibar Yönetimi: Bankaların Sanal İletişim Uygulamaları

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 20, 01.02.2024

Öz

ÖZ
Günümüzde kurumlar artan rekabet koşullarını göz önünde bulundurarak teknolojik gelişmeleri takip etmektedirler. Bu bağlamda, küresel rekabetin işletmeleri etkilediği ve takip edilmediği takdirde işletmeleri krizlere sürükleyebildiği gözlemlenmektedir. Bu süreçleri kurumsal işletmeler günümüzde sanal ortamlar aracılığıyla hem en aza indirebilmekte hem de kurumsal itibarlarını geliştirmede kullanmaktadırlar. Sanal ortamlar, internet teknolojisi ve kurumsal web siteleri aracılığıyla 2000’li yıllardan itibaren günümüzde kullanım alanı uluslararası boyutlara ulaşan teknolojik mecralardır. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet gösteren bankaların sanal ortamda kurumsal web siteleri aracılığıyla sanal iletişim yöntem ve uygulamaları incelenmiştir. Çalışma kapsamında, araştırma yöntemi olarak, betimsel içerik analizi ve tarama modeli yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan işletmeler ise, Akbank, Garanti BBVA ve Denizbank olarak seçilmiştir. Bu kapsamda, verilerin toplanması kurumsal bir web sitesinde bulunması gereken özelliklerden yola çıkılarak “kullanım kolaylığı, görsel çekicilik, bilgilendirici olma, eğlenceli olma, itibar yönetimi” olarak altı boyutta incelenmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen verilerin sonuçlarına göre, Akbank, Garanti BBVA ve Denizbank’ın kurumsal web sitelerinde hizmet sunum ve reklamlarına ilişkin olumlu ve olumsuz yönleri tespit edilmiştir. Bankaların web sitelerinde link sayısı, hizmet duyuruları ve temasal renkleri kurumsal itibar anlamında olumlu olarak görülürken, web sitesinin kişiselleştirme yapılamaması olumsuz bir itibar yönetimi unsuru olarak belirlenmiştir.

Etik Beyan

Çıkar çatışması bulunmamaktadır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum ve kuruluş bulunmamaktadır.

Teşekkür

Yoktur.

Kaynakça

  • Altınbaşak, İ., & Karaca, S. (2009). Internet Reklamcılığı ve İnternet Reklamı Ölçümlenmesi Üzerine Bir Uygulama, 9(2).
  • Akbank (2023). https://www.akbank.com/tr-tr/sayfalar/default.aspx, (Erişim Tarihi: 28.06.2023)
  • Alson, J. R. (2004), The 18 Immutable Laws of Corporate Reputatıon, Free Pres
  • Aydede, C. (2006). “Blog Çağı”, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Babur, A. (2010). Eğitimde bir Günlük Uygulaması: Weblog!. Akademik Bilişim 10, 428.
  • Barnett, M.A., Jermier, J.M. ve Lafferty, B.A. (2006). Corporate reputation: The definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.
  • Cabral, L.(2016). Media exposure and corporate reputation. Research in Economics, 70(4), 735-740
  • Can, L. (2016). Sosyal medya reklamlarının markaya yönelik tutuma etkisi: facebook üzerinde bir uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi
  • Canöz, K., Canöz, N. (2020), Halkla İlişkiler, Konya: Palet Yayınları.
  • Civelek, M. E. İnternet Çağı Dinamikleri, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Çelik, S. (2014). Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3).
  • Çağlar, G. (2019). Özel Hastanelerin Kurumsal İletişim Faaliyetlerinde Kurumsal Web Sitelerinin Kullanımı. Selçuk İletişim, 12(2), 879-913.
  • Çiftçioğlu, A., (2016). Online İtibar Yönetimi, Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Denizbank (2023). https://www.denizbank.com (Erişim Tarihi: 28.06.2023)
  • Er, G. (2008). Sanal Ortamda İtibar Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni nesil web paradigması-web 4.0. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2),58-65.
  • Fombrun, C. J., (1996), Reputation: Realizing Value From The Corparate Image, Harvard Business School Pers, Boston, Massachusetts
  • Garanti BBVA (2023). https://www.garantibbva.com.tr (Erişim Tarihi: 28.06.2023)
  • Göker, A. (2023). Dijitalleşmenin Muhasebe Mesleğine ve İşletme Performansına Etkileri: Bir Uygulama Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi
  • Güner, M. (2019). İnternetin Gelişimi ve Özel Alışveriş Siteleri. The Journal of Social Sciences, 3(6), 594-606.
  • Haıg M. (2000). E-PR: The Essential Guide To Public Relations On the Internet, UK: Kogan Page,
  • Kadıbeşegil, S. (2022). İtibar Yönetimi, İstanbul: Medicat Yayınları.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütlerde itibar yönetimi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 11(9), 1-12.
  • Karlı, İ., & Değirmencioğlu, G. (2011). Siyasal İletişim Açısından Siyasal Partilerin İnternet Mecrasından Yararlanma Biçimleri ve Karşılaştırmalı Analiz. Marmara İletişim Dergisi, (18), 141-161.
  • Levine M. (2004). Halkla ilişkiler: Bir Gerilla Savaşı, (Günhan Güney çev.). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Okay, A. & Güçdemir, Y. (2011). Halkla İlişkilerde İnternet Uygulamaları: Bugüne ve Geleceğe Dair Bir Bakış, Dünden Bugüne Halkla İlişkiler, (Metin Işık, Mustafa Akdağ, Ed.). (2. basım) Eğitim Akademi.
  • Okay, A. & Okay, A. (2002), Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Özdemir, B. İ. (2017). Kurum İmajının hedef Kitleye Aktarılmasında Kurumsal Web Sayfalarının Rolü Üzerine Bir İnceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 344-360.
  • Öztürk, D. P. Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarım Eğitimi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1), 23-31.
  • Özüdoğru, Ş. (2014). Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blokların Dinamikleri ve Blog Alemi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1).
  • Özezen, D. M. Y. (2003). Sözlü İletişim Türlerinde Adlandırma ve Sınıflandırma Sorunları. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (11)
  • Ruiz, B., & Garcia, J. A. (2021). Analyzing the relationship between CSR and reputation in the banking sector. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102552.
  • Sakarya, Ş., & Deniz, N. Ç. D. (2022). İtibar Riskinin Finansal Performansa Etkisi: Bist Bankacılık Sektöründe İşlem Gören Kamu Bankaları Üzerine Bir Uygulama. Uluslararası İşletme, Ekonomi ve Yönetim Perspektifleri Dergisi, (2), 61-74.
  • Sancar, G. A. (2016). Halkla İlişkiler 2.0: Araçlar ve Uygulama Alanları. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 1(2), 83-101.
  • Sezgin, E., Akar, H., & Dikilitaş, S. (2015). Semantik Web Bulutunun (Linked Data Cloud) Oluşumu ve Gelişim Durumu. XVII. Akademik Bilişim Konferansı, 4-6.
  • Sönmez, E., & Taşkıran, H. B. (2019). Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Tercihine Etkisi: Kozmetik Markaların Üzerine Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 4(2), 111-132.
  • Şahin,K. (2016). https://www.kemalsahin.com/docs/bilgi-teknolojilerine-giris/internet-teknolojileri/internetin-gelisim-sureci.html. (Erişim Tarihi: 27.06.2023)
  • Şerdagı, E., & Baycu, S. (2018). İtibar Oluşumunda Medyada Görünürlük: Bankalar Üzerine Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 108-122.
  • Tarhan, A. (2014). Medyayla İlişkilerde Kurumsal Web Sayfalarının Kullanımı: Halkla İlişkiler Odaklı Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 8(2), 61-89.
  • TDK (2023), https://sozluk.tdk.gov.tr (Erişim Tarihi: 15.07.2023)
  • TÜİK (2023), https://www.tuik.gov.tr/media/announcements/istatistiklerle_turkiye/ (Erişim Tarihi: 10.10.2023).
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Ültay, E., Usta, N. D., & Durmuş, T. (2017). Eğitim alanında yapılan zihinsel model çalışmalarının betimsel içerik analizi. Yaşadıkça Eğitim, 31(1), 21-40.
  • Ünüvar, Ş. (2008). Turizm Sektöründe Bilgi İletişim Teknolojileri Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10 (1-2) , 597-618 .
  • Yayınoğlu, P. E., &Sayımer, İ., & Zafer, A., (2007). Belediyelerin kurumsal web sitesi kullanımı üzerine bir inceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi web sitesi ana sayfalarının karşılaştırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (7), 129-157.
  • Zavalsız, H. B. (2020). Yerel Yönetimlerde Kurumsal İmajın Gelişmesinde Sosyal Medyanın Rolü: Ordu Büyükşehir Belediyesi ve Altınordu Belediyesi Örneğinde (Master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).

REPUTATION MANEGEMENT IN ENVIROMENT: VIRTUAL COMMUNICATION APPLICATION OF BANKS

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 20, 01.02.2024

Öz

Today, institutions follow technological developments by considering the increasing competitive conditions. In this context, it is observed that global competition affects businesses and can lead businesses to crises if not followed. Today, corporate businesses can both minimize these processes and use them to improve their corporate reputation through virtual environments. Virtual environments are technological channels that have reached international dimensions since the 2000s through internet technology and corporate websites. In this study, virtual communication methods and practices of banks operating in Turkey through corporate websites in the virtual environment were examined. Within the scope of the study, descriptive content analysis and survey model methods were used as research methods. The enterprises that make up the sample of the study were selected as Akbank, Garanti BBVA and Denizbank. In this context, the collection of data was examined in six dimensions as "ease of use, visual attractiveness, informativeness, entertaining, reputation management" based on the features that should be found in a corporate website. According to the results of the data obtained from the research findings, the positive and negative aspects of Akbank, Garanti BBVA and Denizbank regarding service delivery and advertisements on their corporate websites were determined. While the number of links, service announcements and thematic colors on the websites of the banks are seen as positive in terms of corporate reputation, the inability to personalize the website has been determined as a negative reputation management factor.

Kaynakça

  • Altınbaşak, İ., & Karaca, S. (2009). Internet Reklamcılığı ve İnternet Reklamı Ölçümlenmesi Üzerine Bir Uygulama, 9(2).
  • Akbank (2023). https://www.akbank.com/tr-tr/sayfalar/default.aspx, (Erişim Tarihi: 28.06.2023)
  • Alson, J. R. (2004), The 18 Immutable Laws of Corporate Reputatıon, Free Pres
  • Aydede, C. (2006). “Blog Çağı”, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Babur, A. (2010). Eğitimde bir Günlük Uygulaması: Weblog!. Akademik Bilişim 10, 428.
  • Barnett, M.A., Jermier, J.M. ve Lafferty, B.A. (2006). Corporate reputation: The definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.
  • Cabral, L.(2016). Media exposure and corporate reputation. Research in Economics, 70(4), 735-740
  • Can, L. (2016). Sosyal medya reklamlarının markaya yönelik tutuma etkisi: facebook üzerinde bir uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi
  • Canöz, K., Canöz, N. (2020), Halkla İlişkiler, Konya: Palet Yayınları.
  • Civelek, M. E. İnternet Çağı Dinamikleri, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Çelik, S. (2014). Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3).
  • Çağlar, G. (2019). Özel Hastanelerin Kurumsal İletişim Faaliyetlerinde Kurumsal Web Sitelerinin Kullanımı. Selçuk İletişim, 12(2), 879-913.
  • Çiftçioğlu, A., (2016). Online İtibar Yönetimi, Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Denizbank (2023). https://www.denizbank.com (Erişim Tarihi: 28.06.2023)
  • Er, G. (2008). Sanal Ortamda İtibar Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni nesil web paradigması-web 4.0. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2),58-65.
  • Fombrun, C. J., (1996), Reputation: Realizing Value From The Corparate Image, Harvard Business School Pers, Boston, Massachusetts
  • Garanti BBVA (2023). https://www.garantibbva.com.tr (Erişim Tarihi: 28.06.2023)
  • Göker, A. (2023). Dijitalleşmenin Muhasebe Mesleğine ve İşletme Performansına Etkileri: Bir Uygulama Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi
  • Güner, M. (2019). İnternetin Gelişimi ve Özel Alışveriş Siteleri. The Journal of Social Sciences, 3(6), 594-606.
  • Haıg M. (2000). E-PR: The Essential Guide To Public Relations On the Internet, UK: Kogan Page,
  • Kadıbeşegil, S. (2022). İtibar Yönetimi, İstanbul: Medicat Yayınları.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütlerde itibar yönetimi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 11(9), 1-12.
  • Karlı, İ., & Değirmencioğlu, G. (2011). Siyasal İletişim Açısından Siyasal Partilerin İnternet Mecrasından Yararlanma Biçimleri ve Karşılaştırmalı Analiz. Marmara İletişim Dergisi, (18), 141-161.
  • Levine M. (2004). Halkla ilişkiler: Bir Gerilla Savaşı, (Günhan Güney çev.). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Okay, A. & Güçdemir, Y. (2011). Halkla İlişkilerde İnternet Uygulamaları: Bugüne ve Geleceğe Dair Bir Bakış, Dünden Bugüne Halkla İlişkiler, (Metin Işık, Mustafa Akdağ, Ed.). (2. basım) Eğitim Akademi.
  • Okay, A. & Okay, A. (2002), Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Özdemir, B. İ. (2017). Kurum İmajının hedef Kitleye Aktarılmasında Kurumsal Web Sayfalarının Rolü Üzerine Bir İnceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 344-360.
  • Öztürk, D. P. Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarım Eğitimi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1), 23-31.
  • Özüdoğru, Ş. (2014). Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blokların Dinamikleri ve Blog Alemi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1).
  • Özezen, D. M. Y. (2003). Sözlü İletişim Türlerinde Adlandırma ve Sınıflandırma Sorunları. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (11)
  • Ruiz, B., & Garcia, J. A. (2021). Analyzing the relationship between CSR and reputation in the banking sector. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102552.
  • Sakarya, Ş., & Deniz, N. Ç. D. (2022). İtibar Riskinin Finansal Performansa Etkisi: Bist Bankacılık Sektöründe İşlem Gören Kamu Bankaları Üzerine Bir Uygulama. Uluslararası İşletme, Ekonomi ve Yönetim Perspektifleri Dergisi, (2), 61-74.
  • Sancar, G. A. (2016). Halkla İlişkiler 2.0: Araçlar ve Uygulama Alanları. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 1(2), 83-101.
  • Sezgin, E., Akar, H., & Dikilitaş, S. (2015). Semantik Web Bulutunun (Linked Data Cloud) Oluşumu ve Gelişim Durumu. XVII. Akademik Bilişim Konferansı, 4-6.
  • Sönmez, E., & Taşkıran, H. B. (2019). Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Tercihine Etkisi: Kozmetik Markaların Üzerine Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 4(2), 111-132.
  • Şahin,K. (2016). https://www.kemalsahin.com/docs/bilgi-teknolojilerine-giris/internet-teknolojileri/internetin-gelisim-sureci.html. (Erişim Tarihi: 27.06.2023)
  • Şerdagı, E., & Baycu, S. (2018). İtibar Oluşumunda Medyada Görünürlük: Bankalar Üzerine Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 108-122.
  • Tarhan, A. (2014). Medyayla İlişkilerde Kurumsal Web Sayfalarının Kullanımı: Halkla İlişkiler Odaklı Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 8(2), 61-89.
  • TDK (2023), https://sozluk.tdk.gov.tr (Erişim Tarihi: 15.07.2023)
  • TÜİK (2023), https://www.tuik.gov.tr/media/announcements/istatistiklerle_turkiye/ (Erişim Tarihi: 10.10.2023).
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Ültay, E., Usta, N. D., & Durmuş, T. (2017). Eğitim alanında yapılan zihinsel model çalışmalarının betimsel içerik analizi. Yaşadıkça Eğitim, 31(1), 21-40.
  • Ünüvar, Ş. (2008). Turizm Sektöründe Bilgi İletişim Teknolojileri Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10 (1-2) , 597-618 .
  • Yayınoğlu, P. E., &Sayımer, İ., & Zafer, A., (2007). Belediyelerin kurumsal web sitesi kullanımı üzerine bir inceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi web sitesi ana sayfalarının karşılaştırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (7), 129-157.
  • Zavalsız, H. B. (2020). Yerel Yönetimlerde Kurumsal İmajın Gelişmesinde Sosyal Medyanın Rolü: Ordu Büyükşehir Belediyesi ve Altınordu Belediyesi Örneğinde (Master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Ferhat Erdoğan 0000-0002-8143-9693

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 31 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, M. F., & Boran, T. (2024). Sanal Ortamda İtibar Yönetimi: Bankaların Sanal İletişim Uygulamaları. International Journal of Communication and Media Research, 4(1), 1-20.