BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 282 - 294, 25.05.2013

Öz

This study analyses Yavuz Turgul’s films in the context of the sociopolitical transformation and the crisis of modernity in Turkey. In the first part of the study focuses on Turkey’s social and cultural structure after 1980. The second part of the study aims to present an analysis of Turgul’s films in the light of common properties and main themes such as social change, East-West dichotomy and male friendship. Using the methods of the sociological approach, the study also explores the relationship between Turgul’s films and the dominant discourses of the period

Kaynakça

  • Açıkel F (1996) Kutsal Mazlumluğun Psikopa- tolojisi, Toplum ve Bilim 70, 153-198.
  • Ahıska M (2005) Radyonun Sihirli Kapısı, Metis, İstanbul.
  • Akdemir G (2002) Doğu Kültürünün İnsanı- yım, Cumhuriyet, 21 Nisan 2002, 14.
  • Baran T (1997) Eşkıya Bize Bizi Anımsatıyor, Antrakt, Mayıs 1997, 22-25.
  • Bora T ve Onaran B (2004) Nostalji ve Muha- fazakârlık: Mazi Cenneti Modern Türkiye’de
  • Siyasi Düşünce: Muhafazakârlık, 5, 234-260. Boym S (2009) Nostaljinin Geleceği, Ferit
  • Burak Aydar (çev), Metis, İstanbul. Bruzzi S (2005) Bringing Up Daddy:
  • Fatherhood and Masculinity in Post-War Hollywood, BFI, London. Buğra A (1999) Ulus Devlet Topluluk Aidiyeti ve Bireyin Özerkliği, Birikim, 125/126, 184- 1
  • Casetti F (1999) Theories of Cinema,
  • University of Texas Press, Austin. Çetin E Z (2011) Güçlü Kadın Denemesi: Fah- riye Abla, Ala Sivas (der), Yavuz Turgul Si- nemasını Keşfetmek, Kırmızı Kedi, İstanbul, 61
  • Diken B ve Laustsen C B (2010) Filmlerle
  • Sosyoloji, Sona Ertekin (çev), Metis, İstanbul. Erdoğan N (2007) Eşkıya/The Bandit, Gönül
  • Dönmez Colin (ed), The Cinema of South Africa and the Middle East, Walflower, London, 181-188. Ersümer O (2011) Bilen Susar, Bilmeyen Ko- nuşur: Yavuz Turgul’da Doğu Düşüncesi,
  • Uluslararası Altın Koza Sinema Kongresi, Altın Koza Yayınları, Adana, 86-96. Gürbilek N 1980’lerin Kültürel İklimi, Metis, İstanbul. Vitrinde Yaşamak:
  • Kahraman H B (2005) Türkiye’de Kültürel
  • Söylem Kurguları: Kopuştan Eklemlenmeye ve Geleneksizliğin Geleneği, Doğu Batı, 9, 135- 1
  • Kıraç R (1997) Yavuz Turgul’un Sinemasında
  • Geçiş Dönemi İnsanları, Klaket, 5, 50-52. Kozaklı S T ve Özkazanç A (1997) 1980’lerde
  • Gündelik Yaşam, Mürekkep, 8, 41-49. Kozanoğlu C (1996) 80’lerde Gündelik Hayat,
  • Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedi- si/Yüzyıl Biterken, 3, 596-600. Kutlu M (1993) Gölge Oyunu Sinemada, Der- gâh, 38, 21.
  • Leadbeatter C (1995) İktidar Kişiye, S.Hall ve M.Jacques (der), Yeni Zamanlar: 1990’larda
  • Politikanın Değişen Çehresi, A. Yılmaz (çev), Ayrıntı, İstanbul, 127-141. Mutlu E (1995) Özal ve Özalcılık, Mürekkep, 3-4, 49-62.
  • Özbek M (2002) Popüler Kültür ve Orhan
  • Gencebay Arabeski, İletişim, İstanbul. Özkazanç A (1998) Türkiye’de Siyasi İktidar ve Meşruiyet Sorunu: 1980’li Yıllarda Yeni
  • Sağ, Doktora Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enst, Ankara. Özkazanç A (2012) Cumhuriyet Döneminde
  • Siyasal Gelişmeler: Tarihsel Sosyolojik Bir Değerlendirme, Faruk Alpkaya ve Bülent Duru (der.) 1920’den Günümüze Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix, Ankara, 71-105.
  • Öztürk S R ve Tutal N (2001) Sinemada Kadın
  • Karakterin Sessizliği: Sessizlik Bir Direnme Pratiği Olabilir mi?, İletişim, 10, 101-126. Öztürk S (1990) Yeşilçam’ı Yeşilçam Yapan- ların Öyküsü, Güneş, 14 Şubat 1990, 11.
  • Refiğ H (1971). Ulusal Sinema Kavgası, Hare- ket, İstanbul.
  • Ryan M ve Kellner D (1997) Politik Kamera, Ayrıntı, İstanbul.
  • Stauth G ve Turner B S (2005) Nietzsche’nin
  • Dansı, Mehmet Küçük (çev), Bilim ve Sanat, Ankara. Tekeli İ (2004) Türkiye’de Siyasal Düşüncenin
  • Gelişimi Üzerine Bir Üst Anlatı. Modern Tür- kiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batı- cılık, 3, 19-42. Toker N ve Tekin S (2004) Batıcı Siyasi Dü- şüncenin Karakteristikleri ve Evreleri. Modern
  • Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, 3, 82-106
  • Turgul Y (2003) Hayaletlerin Bıraktığı Miras
  • Üzerine, Sonsuz Kare, 2, 3. Türsak Sinema Yıllığı (1994) Gölge Oyunu,
  • Türsak Sinema Yıllığı 3, 89-92. Türsak Sinema Yıllığı (1998) Yavuz Turgul,
  • Türsak Sinema Yıllığı 5, 87-88. Ulusay N (2004) Günümüz Türk Sinemasında
  • ‘Erkek Filmleri’nin Yükselişi ve Erkeklik Kri- zi, Toplum ve Bilim 101, 144-169.

YAVUZ TURGUL SİNEMASINDA TOPLUMSAL DEĞİŞİM VE KRİZ ANLATISI

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 282 - 294, 25.05.2013

Öz

Bu çalışma Yavuz Turgul filmlerini modernliğin krizi ve Türkiye'nin sosyopolitik dönüşümü bağ-lamında ele almaktadır. Çalışmanın ilk bölümü 1980 sonrası Türkiye'nin toplumsal ve kültürel yapısına odaklanmakta; ikinci bölümü ise Yavuz Turgul filmlerini toplumsal cinsiyet, Doğu-Batı ikiliği ve erkek dostluğu biçiminde sıralanabilecek üç ana tema çerçevesinde analiz etmektedir. Sosyolojik bir çözümleme yönteminden yola çıkan çalışma, filmlerin dönemin egemen söylemleriy-le ilişkisini araştırmaktadır.

Kaynakça

  • Açıkel F (1996) Kutsal Mazlumluğun Psikopa- tolojisi, Toplum ve Bilim 70, 153-198.
  • Ahıska M (2005) Radyonun Sihirli Kapısı, Metis, İstanbul.
  • Akdemir G (2002) Doğu Kültürünün İnsanı- yım, Cumhuriyet, 21 Nisan 2002, 14.
  • Baran T (1997) Eşkıya Bize Bizi Anımsatıyor, Antrakt, Mayıs 1997, 22-25.
  • Bora T ve Onaran B (2004) Nostalji ve Muha- fazakârlık: Mazi Cenneti Modern Türkiye’de
  • Siyasi Düşünce: Muhafazakârlık, 5, 234-260. Boym S (2009) Nostaljinin Geleceği, Ferit
  • Burak Aydar (çev), Metis, İstanbul. Bruzzi S (2005) Bringing Up Daddy:
  • Fatherhood and Masculinity in Post-War Hollywood, BFI, London. Buğra A (1999) Ulus Devlet Topluluk Aidiyeti ve Bireyin Özerkliği, Birikim, 125/126, 184- 1
  • Casetti F (1999) Theories of Cinema,
  • University of Texas Press, Austin. Çetin E Z (2011) Güçlü Kadın Denemesi: Fah- riye Abla, Ala Sivas (der), Yavuz Turgul Si- nemasını Keşfetmek, Kırmızı Kedi, İstanbul, 61
  • Diken B ve Laustsen C B (2010) Filmlerle
  • Sosyoloji, Sona Ertekin (çev), Metis, İstanbul. Erdoğan N (2007) Eşkıya/The Bandit, Gönül
  • Dönmez Colin (ed), The Cinema of South Africa and the Middle East, Walflower, London, 181-188. Ersümer O (2011) Bilen Susar, Bilmeyen Ko- nuşur: Yavuz Turgul’da Doğu Düşüncesi,
  • Uluslararası Altın Koza Sinema Kongresi, Altın Koza Yayınları, Adana, 86-96. Gürbilek N 1980’lerin Kültürel İklimi, Metis, İstanbul. Vitrinde Yaşamak:
  • Kahraman H B (2005) Türkiye’de Kültürel
  • Söylem Kurguları: Kopuştan Eklemlenmeye ve Geleneksizliğin Geleneği, Doğu Batı, 9, 135- 1
  • Kıraç R (1997) Yavuz Turgul’un Sinemasında
  • Geçiş Dönemi İnsanları, Klaket, 5, 50-52. Kozaklı S T ve Özkazanç A (1997) 1980’lerde
  • Gündelik Yaşam, Mürekkep, 8, 41-49. Kozanoğlu C (1996) 80’lerde Gündelik Hayat,
  • Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedi- si/Yüzyıl Biterken, 3, 596-600. Kutlu M (1993) Gölge Oyunu Sinemada, Der- gâh, 38, 21.
  • Leadbeatter C (1995) İktidar Kişiye, S.Hall ve M.Jacques (der), Yeni Zamanlar: 1990’larda
  • Politikanın Değişen Çehresi, A. Yılmaz (çev), Ayrıntı, İstanbul, 127-141. Mutlu E (1995) Özal ve Özalcılık, Mürekkep, 3-4, 49-62.
  • Özbek M (2002) Popüler Kültür ve Orhan
  • Gencebay Arabeski, İletişim, İstanbul. Özkazanç A (1998) Türkiye’de Siyasi İktidar ve Meşruiyet Sorunu: 1980’li Yıllarda Yeni
  • Sağ, Doktora Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enst, Ankara. Özkazanç A (2012) Cumhuriyet Döneminde
  • Siyasal Gelişmeler: Tarihsel Sosyolojik Bir Değerlendirme, Faruk Alpkaya ve Bülent Duru (der.) 1920’den Günümüze Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix, Ankara, 71-105.
  • Öztürk S R ve Tutal N (2001) Sinemada Kadın
  • Karakterin Sessizliği: Sessizlik Bir Direnme Pratiği Olabilir mi?, İletişim, 10, 101-126. Öztürk S (1990) Yeşilçam’ı Yeşilçam Yapan- ların Öyküsü, Güneş, 14 Şubat 1990, 11.
  • Refiğ H (1971). Ulusal Sinema Kavgası, Hare- ket, İstanbul.
  • Ryan M ve Kellner D (1997) Politik Kamera, Ayrıntı, İstanbul.
  • Stauth G ve Turner B S (2005) Nietzsche’nin
  • Dansı, Mehmet Küçük (çev), Bilim ve Sanat, Ankara. Tekeli İ (2004) Türkiye’de Siyasal Düşüncenin
  • Gelişimi Üzerine Bir Üst Anlatı. Modern Tür- kiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batı- cılık, 3, 19-42. Toker N ve Tekin S (2004) Batıcı Siyasi Dü- şüncenin Karakteristikleri ve Evreleri. Modern
  • Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, 3, 82-106
  • Turgul Y (2003) Hayaletlerin Bıraktığı Miras
  • Üzerine, Sonsuz Kare, 2, 3. Türsak Sinema Yıllığı (1994) Gölge Oyunu,
  • Türsak Sinema Yıllığı 3, 89-92. Türsak Sinema Yıllığı (1998) Yavuz Turgul,
  • Türsak Sinema Yıllığı 5, 87-88. Ulusay N (2004) Günümüz Türk Sinemasında
  • ‘Erkek Filmleri’nin Yükselişi ve Erkeklik Kri- zi, Toplum ve Bilim 101, 144-169.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Sinem Yüksel

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, S. (2013). YAVUZ TURGUL SİNEMASINDA TOPLUMSAL DEĞİŞİM VE KRİZ ANLATISI. Selçuk İletişim, 8(1), 282-294. https://doi.org/10.18094/si.27399