Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

YEŞİL PAZARLAMA ve TÜKETİCİLERİN YEŞİL ÜRÜN TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2019, Sayı: 1, 1 - 18, 21.08.2019
https://doi.org/10.46236/jovosst.562230

Öz

Günümüzde tüketicilerde
çevre duyarlılığı ve bilinci hızlı bir biçimde artmaktadır. Bunun sonucunda, tüketiciler
işletmelerin de bu konuda hassas davranmasını beklemektedirler. İşletmeler de
hem bu sebeple hem de politik ve toplumsal baskıların da etkisiyle çevre dostu
ürünlere ve üretim yöntemlerine yönelmişlerdir. Yeşil pazarlama olarak
adlandırdığımız bu yeni pazarlama tekniğinin işletmelere önemli getirileri de
olmaktadır. Yeşil pazarlama sayesinde işletmeler, sosyal sorumluluklarını
yerine getirerek itibarlarını arttırmakta, maliyetlerini düşürmekte, yaratıcı
çalışmalar ortaya çıkmakta, rekabet avantajı kazanmakta ve marka imajlarını
güçlendirmektedirler. Yeşil pazarlama faaliyetlerini etkin olarak gerçekleştirmek
ve yeşil pazarlamanın getirilerinden faydalanabilmek için işletmeler, yeşil
tüketici davranışını ve yeşil tüketimi etkileyen faktörleri iyi analiz
etmelidirler. Bu çalışmada,
yeşil pazarlama kavramı ve gelişimi, yeşil
pazarlamanın aşamaları, yeşil pazarlama karması, yeşil pazarlama ve geleneksel
pazarlamanın karşılaştırılması, yeşil tüketici kavramı ve yeşil tüketimi
etkileyen faktörlerle ilgili bir literatür taraması yapılmıştır.

Kaynakça

  • Alagöz, S.B. (2007). “Yeşil Pazarlama ve Eko Etiketleme”, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, (11), 1-12.
  • Alkibay, S. (2001). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerine Tüketicinin İlgisi Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (4), 76–93.
  • Ar, A. A. (2011). Yeşil Pazarlama Tekstil Sektöründen Örneklerle, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Armağan, E. (2014). “Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Aydın Bölgesindeki Tüketicilerin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6 (1), 1-17.
  • Aslan, F. (2007). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Aslan, F. (2015). “Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesindeki Öğrencilerin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (9), 1309-4289.
  • Ay, C. ve Ecevit, Z. (2005). “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (10), 238-263.
  • Biner, N. (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Crane, A. (2000). “Facing the Backlash: Green Marketing and Strategic Reorientation in the 1990’s”, Journal of Strategic Marketing, 8 (3), 277-296.
  • Duru, M. N. ve Şua, E. (2013). “Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri”, Ormancılık Dergisi, 9 (2), 126-136.
  • Emgin, Ö. ve Türk, Z. (2004). “Yeşil Pazarlama”, Mevzuat Dergisi, 7 (78), 11-25.
  • Fuller, D. A. (1999). Sustainable Marketing, California: Sage Publications.
  • Karaca, Ş. (2013). “Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 13 (1), 99-111.
  • Keleş, C. (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları Ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Korkmaz, M., Atay, L. ve Yıldırım, H. M. (2017). “Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı, Kişilerarası Etkilenme Eğilimi ve Sosyal Etki Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (3), 40-52.
  • Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kuduz, N. ve Zerenler, M. (2013). Yeşil Pazarlama, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Mucuk, İ. (1999). Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum İmajı ve Sosyal Sorumluluk, Konya: Tablet Kitapevi.
  • Peattie, K. (2001). “Towards Sustainability: The Third Age of Green Marketing”, Marketing Review, (2), 129–146.
  • Polonsky, M. J. and Rosenberg, P. J. (2001). “Green Marketing: A Strategic Approach”, Business Horizons, 44 (5), 21-30.
  • Türk, Mevlüt ve Gök, Ayda (2010). “Yeşil Pazarlama Anlayışı Açısından Üretici İşletmelerin Sosyal Sorumluluğu”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (9), 199-220.
  • Varinli, İ. (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yücel, M. ve Ekmekçiler, S. (2008). “Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (26), 320-333.
  • Yüksel, H. (2002). “Üretim Yönetimi Fonksiyonları ile Çevre Yönetim İlkelerinin Bütünleştirilmesi: Çevreye Duyarlı Üretim”, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 3 (2), 85–86.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Özcan

Bülent Özgül

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, H., & Özgül, B. (2019). YEŞİL PAZARLAMA ve TÜKETİCİLERİN YEŞİL ÜRÜN TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi(1), 1-18. https://doi.org/10.46236/jovosst.562230