Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞE ORYANTASYON SÜRECİNDE YAŞANAN SORUNLAR: KUŞADASI A GRUBU SEYAHAT ACENTALARI ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 52, 401 - 432, 24.07.2019
https://doi.org/10.14783/maruoneri.595092

Öz

İşe
uyum süreci, yeni işgörenin örgütü tanıması, iş süreçlerini anlaması ve diğer
çalışma arkadaşları ile iyi ilişkiler kurabilmesi açısından son derece önemli
bir süreçtir. Bu sürecin başarısı, işgörenin örgütü benimsemesini sağlamakta ve
uzun süreli bir kariyer için işletmeyi cazip kılmaktadır. Ayrıca turizm
endüstrisi gibi işgücü devir hızının yüksek olduğu alanlarda bu sorunun çözümü
açısından işe alıştırma eğitimi kritik öneme sahip bir olgudur. Bu araştırmanın
amacı, A grubu seyahat acentalarında
işe yeni başlayan çalışanların duygusal oryantasyon sürecinde ne gibi
sorunlarla karşılaştıklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın keşifsel konusu göz
önüne alınarak nitel günlük araştırması yaklaşımı tercih edilmiştir. Araştırma
Kuşadası’nda faaliyet gösteren A grubu seyahat acentalarında gerçekleştirilmiştir.
Katılımcılar Adnan Menderes Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve
Otelcilik Yüksekokulu’nun Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği bölümü
öğrencileri arasından seçilmiştir. Araştırma evreni daha önceden turizm
sektöründe hiç çalışmamış 190 kişiden oluşmaktadır. 190 kişiden 110 kişi
çalışma için gönüllü olmuştur. Gönüllü katılımcılar arasında bir seyahat
acentasında iş bulup çalışanlar toplam 36 kişidir. Veriler, gönüllülük esasıyla
36 katılımcıdan günlük tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizine tabi
tutulmuştur. Elde edilen bulgular bireyler arası ilişkiler, örgütsel işleyiş,
örgüt çevresi ve bireysel eksiklikler olarak tanımlanan dört boyut altında yer
alan farklı tema başlıkları altında gruplandırılmıştır. 

Kaynakça

  • Aldemir, C., Ataol, A. & Budak, G. (1998). Personel Yönetimi. 3. Baskı, İzmir: Barış Yayınları.
  • Avcı, U. & Boylu, Y. (2010). Türk turizm çalışanları için duygusal emek geçerlemesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 7(2), 20-29
  • Baş, T. & Akturan, U. (Eds.) (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Seçkin Kitapevi.
  • Bingöl, D. (1998). İnsan Kaynakları Yönetimi. 4. Baskı. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Brewerton, P. M. (2001). Organizational Research Methods: A Guide For Students and Researchers. Londra: Sage Publications.
  • Cadwell, C. (1989). New Employee Orientation: A Practical Guide for Supervisors. Boston: Course Technology Crisp.
  • Cascio, W. F. (1992). Managing Human Resources. 3rd Edition. New York: McGraw-Hill. Chandrakumara, A. & Sparrow, P. (2004). Work orientation as an element of national culture and its impact on HRM policy-practice design choices. Lessons from Sri Lanka. International Journal of Manpower, 25(6), 564-589.
  • Coghlan, D. (2004). Doing Action Research in Your Own Organization. 2nd Edition. Londra: Sage Publications.
  • Collins, J. M. (2005). Preventing Identity Theft in Your Business: How to Protect Your Business, Customers, and Employees. Hoboken: John Wiley & Sons.
  • Elliot, H. (1997). The use of diaries in sociological research on health experience. Sociological Research Online, 2(2). http://www.socresonline.org.uk/socresonline/2/2/7.html.
  • Finn, M., Elliot-White, M. & Walton, M. (2000). Tourism and Leisure Research Methods Data Collection, Analysis and Interpretion. Harlow: Longman.
  • Freudig, T., Tiggelaar, D., Richardson, S., Gardner, D. & Boyle, K. (2019). Germ blasters and gameful thinking: Saving new employee orientation one mission at a time. Nurse Leader, 17(2), 117-120.
  • Greenwood, D. J. (Ed.) (1999). Action Research. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  • Harrison, T. M. (1985). Communication and participative decision making: An exploratory study. Personnel Psychology, 38(1), 93-116.
  • Haslam, S.A., Powell, C. & Turner, J. (2000). Social identity, self-categorization, and work motivation: Rethinking the contribution of the group to positive and sustainable organisational outcomes. Applied Psychology, 49(3), 319-339.
  • Hewagama, G., Boxall, P., Cheung, G. & Hutchison, A. (2019). Service recovery through empowerment? HRM, employee performance and job satisfaction in hotels. International Journal of Hospitality Management, 81, 73-82.
  • Jackson, P. W. (1968). Life in Classromms. New York: Teachers College Press.
  • Kandasamy, I. & Ancheri, S. (2009). Hotel employees’ expectations of QWL: A qualitative study. International Journal of Hospitality Management, 28, 328-337.
  • Karakaş, A. (2014). İnsan kaynakları yönetiminde işe alıştırma eğitimi programlarının önemi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(7), 1-14.
  • Karakaş, A. (2107). Duygusal emek, tükenmişlik ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki: Otel işletmesi çalışanları üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(1), 80-112.
  • Karakaş, A., Tösten, R., Kansu, V. & Aydın, A. S. (2016). Öğretmenlerin duygusal emek davranışlarının iş doyumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(56), 177-188.
  • Kaynak, T., Adal, Z., Ataay, İ., Uyargil, C., Sadullah, Ö., Acar, A. C., Özçelik, O., Dündar, G. & Uluhan, R. (1998). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Kocabacak, A. (2006). İnsan Kaynakları Eğitiminde Oryantasyon. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kolodinsky, R. W., Ritchie, W., Kuna, W. A. (2017). Meaningful engagement: Impacts of a ‘calling’ work orientation and perceived leadership support. Journal of Management & Organization, 24(3), 406-423
  • Kozak, M. A. (1999). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve Örnek Olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lashley, C. (2002). Emotional harmony, dissonance and deviance at work. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 14(5), 255-257.
  • Levin, M. (1999). Action Research Paradigms. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  • Levine, M. F., Taylor, J. C. & Davis, L.E. (1984). Defining quality of working life. Human Relations. 37(1), 81-104.
  • Mackrill, T. (2008). Solicited diary studies of psychotherapy ın qualitative research – Pros And Cons. Europan Journal Of Psychotherapy and Counselling, 10(1), 5-18.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma. (Çev. Ed. Turan, S.), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mujtaba, B. G. (2008). Employee orientation and mentoring programs. In Tesone, D. V. & Pizam, A. (Eds.) A. Handbook Of Hospitality Human Resources Management. Oxon: Routledge, 317-346.
  • Murtonen, M., Olkinuora, E., Palonen, T., Hakkarainen, K. & Lehtinen, E. (2008). Motivational orientations in work. International Journal of Educational Research, 47(4), 213-222.
  • Nadler, D. & Lawler, E. (1983). Quality of work life: Perspectives and directions. Organization Dynamics 11(4), 20-30.
  • Neale, J., Allen, D. & Coombes, L. (2005). Qualitative research methods within the addictions. Addiction, 100(11), 1584-1593.
  • Nelson, B. (1999). Enerji dolu bir işyeri yaratmak. In Hesselbein, F. & Cohen, P. M. (Eds.). Liderden Lidere, İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Onwuegbuzie, A. & Leech, N. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121.
  • Özdemir, N. (2002). İşe Alıştırma (Oryantasyon) Eğitimi. www.okyanusbilgiambari.com/ InsanKaynaklari/egitim/oryantasyon.pdf. adresinden alındı
  • Park, C., Jun, J., Lee, T. & Lee, H. (2018). Customer orientation or employee orientation: Which mattersmore? The moderating role of firm size. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(7), 1001-1011.
  • Patterson, A. (2005). Processes, relationships, settings, products and consumers: The case for qualitative diary research. Qualitative Market Research: An International Journal, 8(2), 142-156.
  • Patterson, B., Bayley, E.W., Burnell, K. & Rhoads, J. (2009). Orientation to emergency nursing: Perceptions of new graduate nurses. Journal of Emergency Nursing, 36(3), 203-211.
  • Phillips, J.J. (1999). Accountability in Human Resource Management. Houston: Gulf Publishing Company.
  • Robinson, J. P. (1999). The time-diary method structure and uses. In Pentland, W. E., Harvey, A., Lawton, M. P. & McColl M. A. (Eds.), Time Use Research in The Social Sciences. New York: Springer, 47-90.
  • Rothwell, W. J. & Kazanas, H. C. (2003). Planning & Managing Human Resources: Strategic Planning For Human Resources Management. 2nd Edition. Massachusetts: HRD Press Inc.
  • Sanders, P. (1982). Phenomenology: A new way of viewing organizational research. The Academy of Management Review, 7, 353-360.
  • Taşkın, E. (2001). İşletme Yönetiminde Eğitim ve Geliştirme. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • Välimäki T., Vehviläinen-Julkunen K. & Pietilä A. M. (2007). Diaries as research data in a study on family caregivers of people with alzheimer's disease: Methodological issues. Journal of Advanced Nursing, 59(1), 68-76.
  • Walker, J. R. & Miller, J. E. (2010). Supervision in the Hospitality Industry: Leading Human Resources. 6th Edition. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Winter, R. (2001). Handbook for Action Research in Health and Social Care. Londra: Routledge.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale Başvuru
Yazarlar

Hakan Atay 0000-0003-4080-8250

Ülker Çolakoğlu 0000-0003-1265-3319

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Atay, H., & Çolakoğlu, Ü. (2019). İŞE ORYANTASYON SÜRECİNDE YAŞANAN SORUNLAR: KUŞADASI A GRUBU SEYAHAT ACENTALARI ÖRNEĞİ. Öneri Dergisi, 14(52), 401-432. https://doi.org/10.14783/maruoneri.595092

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377