Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Üniversitede Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 7, 727 - 744, 01.10.2022

Öz

Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi amaçlandı. Tanımlayıcı nitelikte olan araştırmanın evrenini 2021-2022 yılı bahar döneminde bir üniversitenin hemşirelik bölümünde eğitim gören 408 öğrenci oluşturdu. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş olup, çalışmaya 312 öğrenci alındı. Veriler, bilgi formu” ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği kullanılarak toplandı. Sayı ve yüzdelik hesapları, aritmetik ortalama, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis Testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılarak, istatistiksel anlamlılık p<0.05 düzeyinde kabul edildi. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 21.29±1.99 (min.18; mak.29), %81.1’inin kadın olduğu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasının 162.75±19.93 olduğu saptandı. Kadın olan, çekirdek aile tipine sahip ve Marmara Bölgesi’nde yaşayan öğrencilerin ölçek puan ortalamalarının istatistiksel anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi. Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin eşitlikçi bir tutum sergiledikleri görüldü. Müfredat programında, kadınların toplumdaki önemli rollerinin ön plana çıkarılmasına ilişkin derslerin bulunması ve farkındalık yaratılması önerilebilir.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Proje Numarası

Yoktur.

Teşekkür

Katılan tüm hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akın, A. (2007). Toplumsal cinsiyet (gender) ayırımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(2), 1-9.
  • Aktaş, D., & Polat Külcü, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına ilişkin namus algıları arasındaki ilişki. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği – Hukuku – Tarihi Dergisi, 28(1), 1-9.
  • Alan Dikmen, H., & Marakoğlu, K. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarının incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 29(2),73-79.
  • Arends-Toth, J., & van de Vijver, F. J. R. (2007). Cultural and gender differences in gender-role beliefs, sharing household task and child-care responsibilities, and well-being among immigrants and majority members in the Netherlands. Sex Roles, 57, 813–824.
  • Aydin Ozkan, S., & Kucukkelepce, D. S. (2019). Do university students' personality traits affect their attitudes towards gender roles? Perspective in Psychiatric Care, 55(4), 562-569.
  • Aydın, M., Özen-Bekar, E., Yılmaz-Gören, Ş., & Sungur, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242.
  • Basar, F. (2017). Social gender inequality: Its effect on women’s health. Acibadem University Journal of Health Sciences, 3, 131–137.
  • Başar, F., & Demirci, N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: a cross-sectional study. Contemporary Nurse, 54(3), 333-344.
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(Özel Sayı I), 108-114.
  • Can, R., Erenoğlu, R., & Tambağ, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet eşitliğine bakışı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 7(4), 3039-3058.
  • Celebi Cakiroglu, O., & Harmanci Seren, A. K. (2022). Psychometric properties of the Gender Role Attitudes Scale among Turkish nursing students and factors affecting their attitudes. Perspective in Psychiatric Care, 58(2), 706-714.
  • Cho, S., & Jang, S. J. (2021). Do Gender Role Stereotypes and Patriarchal Culture Affect Nursing Students' Major Satisfaction? International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2607.
  • Crompton, R., & Lyonette C. (2008). Who does the housework? The division of labour within the home. In: Park A, Curtice J, Thomson K, Phillips M, Johnson M, Clery E, editors. British social attitudes (24th report) London: Sage, 53–80.
  • Elgün, A., & Yeniçeri Alemdar, M. (2017). A study oriented on the communication faculty students’ attitudes towards gender roles: Ege University sample. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 1054-1067.
  • Fernández-Feito, A., Basurto-Hoyuelos, S., Palmeiro-Longo, M. R., & García-Díaz, V. (2019). Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. International Nursing Review, 66(4), 577-589.
  • Glass, J., & Fujimoto, T. (1994). Housework, paid work, and depression among husbands and wives. Journal of Health and Social Behavior, 35, 179–191.
  • Gökşin, İ., & Erzincanlı, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ile bakım davranışları arasındaki ilişki. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(1), 49-55.
  • Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Yılmaz Sezer, N., Yılmaz, S., & Büyükkayacı Duman, N. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algısına etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 22-29.
  • Karaçay Yıkar, S., Doğan, S. D., Aydıngülü, N., Arslan, S., & Nazik, E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi örneği. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(2), 104-113.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., & Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 21-27.
  • Kargin, M., Aytop, S., Hazar, S., & Yüksekol, Ö. D. (2021). The relationship between gender role stress and self esteem in students of faculty of health sciences. Perspective in Psychiatric Care, 57(1), 363-370.
  • Kaya, F. Ş., & Uysal, V. (2015). Günümüzde dindarlık ve toplumsal cinsiyet rolü algıları üstüne bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36),646-662.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Toker, E., Karaman, Ö. E., Genç Koyucu, R., Durmaz, A., & Aydın, N. (2016). Nursing and midwifery students attitudes about gender role in society and the perceptions of honor related to women. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal and Child Health, (5), 1-1.
  • Kroska, A. (1997). The division of labor in the home: a review and reconceptualization. Social Psychology Quarterly, 60(4), 304–322.
  • LeResche, L. (2011). Defining gender disparities in pain management. Clinical Orthopaedics and Related Research, 469(7), 1871–1877.
  • Ökten, Ş. (2009). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 302-313.
  • Özpulat, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 151-161.
  • Özpulat, F., & Özvarış, Ş. B. (2019). Akşehir sağlık yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlilik düzeyleri ve toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED), 28(2), 98-107.
  • Paul, K. I., & Moser, K. (2009). Unemployment impairs mental health: meta-analyses. Journal of Vocational Behavior, 74(3), 264–282.
  • Pınar, G., Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2008). Başkent üniversitesi öğrenci yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47–57.
  • Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. e Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 26(4), 2446-2458.
  • Sezgin, D. (2015). Health and medicalization in gender perspective. Journal of Sociological Research, 18(1), 153-186.
  • Siddiqui, A., Belland, L., Rivera-Reyes, L, Handel, D., Yadav, K., Heard, K., Eisenberg, A., & Hwang, U. A (2015). A multicenter evaluation of the impact of sex on abdominal and fracture pain care. Medical Care, 53(11), 948–953.
  • Şimşek, H. (2011). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi: Türkiye örneği [Effects of gender ınequalities on women’s reproductive health: The case of Turkey]. Dokuz Eylul University Medicine Journal, 25(2), 119–126.
  • Sweeting, H., Bhaskar, A., Benzeval, M., Popham, F., & Hunt, K. (2014). Changing gender roles and attitudes and their implications for well-being around the new millennium. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 49(5), 791-809.
  • Turan, Z., Öner, Ö., & Atasoy, I. (2021). Male and female nursing students' opinions about gender and nursing as a career in Turkey: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 53, 103078.
  • TUSİAD. (2022). Erişim: https://www.https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/3667-turkiyede-toplumsal-cinsiyet-esitsizligi-sorunlar-oncelikler-ve-cozum-onerileri.Erişim tarihi:12.06.2022.
  • United Nations. Gender equality and women’s rights. Erişim: https://www. https://www.ohchr.org/en/topic/gender-equality-and-womens-rights/ Erişim tarihi: 11.06.2022.
  • Weisse, C. S., Sorum, P. C., Sanders, K. N., & Syat, B. L. (2001). Do gender and race affect decisions about pain management? Journal of General Internal Medicine, 16(4), 211-217.
  • Weisse, C. S., Sorum, P. C., & Dominguez, R. E. (2003). The influence of gender and race on physicians’ pain management decisions. Journal of Pain, 4(9), 505-510.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 409-420.

The Attitudes toward Societal Gender Roles of Nursing Students at a University

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 7, 727 - 744, 01.10.2022

Öz

The purpose of this study was to determine nursing students’ attitudes toward societal gender roles. The population of this descriptive type of research consisted of 408 students at a university nursing department in the year 2021-2022 in spring term. No sample selection was performed in the research, and 312 students were included in the study. Data were collected using an information form and the Gender Role Attitude Scale (GRAS). Number and percentage calculations, arithmetic mean, the Mann Whitney U test, the Kruskal Wallis test, and Spearman correlation analysis were employed. p<0.05 was regarded as significant. The mean age of the students participating in the research was 21.29±1.99 years (min 18; max 29) and 81.1% were women. The mean total GRAS score was 162.75±19.93. Mean scale scores were significantly higher among women, students with nuclear families, and those living in the Marmara region of Turkey. Students in the nursing department exhibited equalitarian attitudes regarding societal gender roles. We recommend that courses be included in the curriculum emphasizing the importance of women’s roles in society, together with the creation of awareness.

Proje Numarası

Yoktur.

Kaynakça

  • Akın, A. (2007). Toplumsal cinsiyet (gender) ayırımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(2), 1-9.
  • Aktaş, D., & Polat Külcü, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına ilişkin namus algıları arasındaki ilişki. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği – Hukuku – Tarihi Dergisi, 28(1), 1-9.
  • Alan Dikmen, H., & Marakoğlu, K. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarının incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 29(2),73-79.
  • Arends-Toth, J., & van de Vijver, F. J. R. (2007). Cultural and gender differences in gender-role beliefs, sharing household task and child-care responsibilities, and well-being among immigrants and majority members in the Netherlands. Sex Roles, 57, 813–824.
  • Aydin Ozkan, S., & Kucukkelepce, D. S. (2019). Do university students' personality traits affect their attitudes towards gender roles? Perspective in Psychiatric Care, 55(4), 562-569.
  • Aydın, M., Özen-Bekar, E., Yılmaz-Gören, Ş., & Sungur, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242.
  • Basar, F. (2017). Social gender inequality: Its effect on women’s health. Acibadem University Journal of Health Sciences, 3, 131–137.
  • Başar, F., & Demirci, N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: a cross-sectional study. Contemporary Nurse, 54(3), 333-344.
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(Özel Sayı I), 108-114.
  • Can, R., Erenoğlu, R., & Tambağ, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet eşitliğine bakışı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 7(4), 3039-3058.
  • Celebi Cakiroglu, O., & Harmanci Seren, A. K. (2022). Psychometric properties of the Gender Role Attitudes Scale among Turkish nursing students and factors affecting their attitudes. Perspective in Psychiatric Care, 58(2), 706-714.
  • Cho, S., & Jang, S. J. (2021). Do Gender Role Stereotypes and Patriarchal Culture Affect Nursing Students' Major Satisfaction? International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2607.
  • Crompton, R., & Lyonette C. (2008). Who does the housework? The division of labour within the home. In: Park A, Curtice J, Thomson K, Phillips M, Johnson M, Clery E, editors. British social attitudes (24th report) London: Sage, 53–80.
  • Elgün, A., & Yeniçeri Alemdar, M. (2017). A study oriented on the communication faculty students’ attitudes towards gender roles: Ege University sample. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 1054-1067.
  • Fernández-Feito, A., Basurto-Hoyuelos, S., Palmeiro-Longo, M. R., & García-Díaz, V. (2019). Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. International Nursing Review, 66(4), 577-589.
  • Glass, J., & Fujimoto, T. (1994). Housework, paid work, and depression among husbands and wives. Journal of Health and Social Behavior, 35, 179–191.
  • Gökşin, İ., & Erzincanlı, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ile bakım davranışları arasındaki ilişki. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(1), 49-55.
  • Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Yılmaz Sezer, N., Yılmaz, S., & Büyükkayacı Duman, N. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algısına etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 22-29.
  • Karaçay Yıkar, S., Doğan, S. D., Aydıngülü, N., Arslan, S., & Nazik, E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi örneği. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(2), 104-113.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., & Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 21-27.
  • Kargin, M., Aytop, S., Hazar, S., & Yüksekol, Ö. D. (2021). The relationship between gender role stress and self esteem in students of faculty of health sciences. Perspective in Psychiatric Care, 57(1), 363-370.
  • Kaya, F. Ş., & Uysal, V. (2015). Günümüzde dindarlık ve toplumsal cinsiyet rolü algıları üstüne bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36),646-662.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Toker, E., Karaman, Ö. E., Genç Koyucu, R., Durmaz, A., & Aydın, N. (2016). Nursing and midwifery students attitudes about gender role in society and the perceptions of honor related to women. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal and Child Health, (5), 1-1.
  • Kroska, A. (1997). The division of labor in the home: a review and reconceptualization. Social Psychology Quarterly, 60(4), 304–322.
  • LeResche, L. (2011). Defining gender disparities in pain management. Clinical Orthopaedics and Related Research, 469(7), 1871–1877.
  • Ökten, Ş. (2009). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 302-313.
  • Özpulat, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 151-161.
  • Özpulat, F., & Özvarış, Ş. B. (2019). Akşehir sağlık yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlilik düzeyleri ve toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED), 28(2), 98-107.
  • Paul, K. I., & Moser, K. (2009). Unemployment impairs mental health: meta-analyses. Journal of Vocational Behavior, 74(3), 264–282.
  • Pınar, G., Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2008). Başkent üniversitesi öğrenci yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47–57.
  • Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. e Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 26(4), 2446-2458.
  • Sezgin, D. (2015). Health and medicalization in gender perspective. Journal of Sociological Research, 18(1), 153-186.
  • Siddiqui, A., Belland, L., Rivera-Reyes, L, Handel, D., Yadav, K., Heard, K., Eisenberg, A., & Hwang, U. A (2015). A multicenter evaluation of the impact of sex on abdominal and fracture pain care. Medical Care, 53(11), 948–953.
  • Şimşek, H. (2011). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi: Türkiye örneği [Effects of gender ınequalities on women’s reproductive health: The case of Turkey]. Dokuz Eylul University Medicine Journal, 25(2), 119–126.
  • Sweeting, H., Bhaskar, A., Benzeval, M., Popham, F., & Hunt, K. (2014). Changing gender roles and attitudes and their implications for well-being around the new millennium. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 49(5), 791-809.
  • Turan, Z., Öner, Ö., & Atasoy, I. (2021). Male and female nursing students' opinions about gender and nursing as a career in Turkey: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 53, 103078.
  • TUSİAD. (2022). Erişim: https://www.https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/3667-turkiyede-toplumsal-cinsiyet-esitsizligi-sorunlar-oncelikler-ve-cozum-onerileri.Erişim tarihi:12.06.2022.
  • United Nations. Gender equality and women’s rights. Erişim: https://www. https://www.ohchr.org/en/topic/gender-equality-and-womens-rights/ Erişim tarihi: 11.06.2022.
  • Weisse, C. S., Sorum, P. C., Sanders, K. N., & Syat, B. L. (2001). Do gender and race affect decisions about pain management? Journal of General Internal Medicine, 16(4), 211-217.
  • Weisse, C. S., Sorum, P. C., & Dominguez, R. E. (2003). The influence of gender and race on physicians’ pain management decisions. Journal of Pain, 4(9), 505-510.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 409-420.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aykut Aydın 0000-0003-2834-1416

Aylin Aydın Sayılan 0000-0003-0576-8732

Proje Numarası Yoktur.
Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 22 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 2 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Aydın, A., & Aydın Sayılan, A. (2022). Bir Üniversitede Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(7), 727-744.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu