Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Karar Verme Durumlarının Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 126 - 132, 08.08.2023

Öz

Giriş: Hemşirelik uygulamaları arasında en çok vurgulanan ana bileşenlerden biri olan karar verme, sağlık çalışanlarının mevcut olan en iyi kanıtlarla hastalar için en iyi olanı seçmesi için değerlendirmelerin yapıldığı süreç olarak tanımlanmaktadır.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin karar verme durumlarının belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırma Aralık 2022 ve Ocak 2023 tarihleri arasında iki devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde gerçekleştirildi. Araştırma öncesinde etik kurul izni alındı. Araştırmaya cerrahi hastalıkları hemşireliği dersini alan, ders kapsamında cerrahi kliniklerde uygulamasını tamamlayan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 162 öğrenci dahil edildi. Araştırmanın verileri Öğrenci Tanıtım Formu ve Hemşire Karar Verme Ölçeği kullanılarak toplandı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 20,32±1,17, %79,0’unun kadın olduğu, %76,5’inin yurtta yaşadığı ve %84’ünün çekirdek aileye sahip olduğu belirlendi. Araştırmada tanıtıcı özelliklerin (yaş, cinsiyet, hemşirelik bölümünü isteyerek seçme durumu ve öğrencilerin yaşadıkları yer durumu) öğrencilerin karar verme durumlarını etkilemediği saptandı (p>0.05). Araştırmada öğrencilerin ölçek toplam puan ortalamaları 89,0±13,5 olduğu belirlendi.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar vermede çoğunlukla sezgisel davrandıkları saptandı. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda karar verme becerilerini geliştirilmesi için teorik eğitimde klinik karar verme süreçleri, karar vermede uygulanabilecek modeller ve klinik karar vermenin önemi konusunda desteklenmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Çalışma her hangi bir kişi/kurum tarafından desteklenmemiştir

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • 1. Çetin Ş, Aydemir T. Bilim ve felsefe ışığında klinik karar verme. Journal of Anatolian Medical Research. 2019;4(3),116-122.
  • 2. Elwyn G, Laitner S, Coulter A, Walker E, Watson P, Thomson R. Implementing shared decision making in the NHS. British Medical Journal. 2010;341:c5146.
  • 3. Ludin SM. Does good critical thinking equal effective decision-making among critical care nurses? A cross-sectional survey. Intensive & Critical Care Nursing. 2018;44,1–10. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2017.06.002
  • 4. Lauri S, Salanterä S. Developing an instrument to measure and describe clinical decision making in different nursing fields. Journal of Professional Nursing. 2002;18(2),93-100.
  • 5. Simmons B. Clinical reasoning: concept analysis. Journal of Advanced Nursing. 2010;66(5),1151-1158.
  • 6. Banning M. A review of clinical decision making: models and current research. Journal of Clinical Nursing. 2008;17(2),187-195. https://doi.org/10.1111/ j.1365-2702.2006.01791.x.
  • 7. Albanesi B, Caruso R, Arrigoni C, Benedictis AD, Baroni I, Villa G, et al. Further evidence of validity of the Nursing Decision Making Instrument: an Italian validation study. Acta Biomedica. 2021;92(2), e2021331. https://doi. org/10.23750/abm.v92iS2.11773
  • 8. Johansen ML, O’Brien JL. Decision making in nursing practice: a concept analysis. Nursing Forum. 2016;51(1),40- 48.
  • 9. Chen SL, Hsu HY, Chang C, Lin EC. An exploration of the correlates of nurse practitioners’ clinical decision-making abilities. Journal of Clinical Nursin. 2016;25,1016-1024. https://doi.org/10.1111/jocn.13136.
  • 10. Weiner SJ, Schwartz A, Sharma G, Binns-Calvey A, Ashley N, Kelly B, et al. Patient-centered decision making and health care outcomes: an observational study. Annals of Internal Medicine. 2013;158(8),573–579. https://doi. org/10.7326/0003-4819-158-8-201304160-00001
  • 11. Martin C. The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives. 2002;23(5),243–247.
  • 12. Novalia A, Rachmi SF, Yetti K. Clinical decision-making of bachelor and clinical internship (professional) nursing students in Indonesia. Journal of Public Health Research. 2022;11,2735.
  • 13. Demir Ş, Yılmaz AA. Hemşire Karar Verme Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2021;8(3),407-417. https://doi.org/10.54304/SHYD.2021.35693
  • 14. Arkan B, Yılmaz D, Çınar HG, Uzun R. Clinical decision-making levels of nursing students and affecting factors. Cyprus Journal of Medical Sciences. 2022;7(6):738-744. https://doi.org/10.4274/cjms.2021.2857
  • 15. Edeer AD, Sarıkaya A. Adaptation of Clinical Decision Making in Nursing Scale to undergraduate students of nursing: the study of reliability and validity. International Journal of Psychology and Educational Studies. 2015;2(3),1-9. https:// doi.org/10.17220/ijpes.2015.03.001
  • 16. Şeker SA, Küçükkelepçe G. E. Klinik uygulamanın hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve karar verme becerilerine etkisi: yarı deneysel çalışma. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022;14(4), 1064-1078. https://doi. org/ 10.5336/nurses.2022-88790
  • 17. Aktaş YY, Karabulut N. A survey on Turkish nursing students’ perception of clinical learning environment and its association with academic motivation and clinical decision making. Nurse Education Today. 2016;36,124–128.
  • 18. Ay E, Karakurt N, Kavuran E. Hemşirelerin sosyotropik otonomik kişilik özellikleri ile klinik karar vermeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2022;5(1),41-48. https://doi.org/10.38108/ ouhcd.893821
  • 19. Özden D, Özveren H, Gülnar E. Clinical decision making levels and factors affecting nursing students, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018;11(1),41-47.
  • 20. Barutçu C. The effect of problem solving ability on clinical decision making levels in nursing students. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2019;26(1),22-29.
  • 21. Keskin YA. Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme algıları ve klinik karar vermelerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2),102-111. https://www.doi.org/10.46971/ausbid.751280
  • 22. İnangil D, Cura SU. Nursing students’ perceptions of nursing diagnoses and clinical decision-making. Clinical and Experimental Health Sciences. 2020;10,131- 136. https://doi.org/ 10.33808/clinexphealthsci.568335
  • 23. Muntean WJ. Nursing clinical decision-making: a literature review. Chicago: National Council of State Boards of Nursing. 2012,1-24. https://ncsbn.org/public-files/ Clinical_Judgment_Lit_Review_Executive_Summary.pdf
  • 24. Kaynak S, Arat N, Yardımcı F, Şenol S, Yılmaz HB. Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile klinik karar verme becerileri ile arasındaki ilişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2022;38(3),229-237.
  • 25. Karacabay K, Savcı A. Öztürk B. Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin kendi kendine öğrenme, klinik karar verme ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2022;10(2),667-680. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039
  • 26. Özen N, Yazıcıoğlu İ, Çınar İF. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(2),112- 118.
  • 27. Phillips BC, Morin K, Valiga TM. Clinical decision making in undergraduate nursing students: A mixed methods multisite study. Nurse Education Today. 2021;97,104676. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104676

Determination of Nursing Students' The Decision-Making Status

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 126 - 132, 08.08.2023

Öz

Introduction: Decision making, one of the most emphasized main components among nursing practices, is defined as the process by which assessments are made so that healthcare professionals choose the best for patients with the best available evidence.
Aim: The aim of this study is to determine the decision-making status of nursing students.
Methods: The descriptive study was conducted between December 2022 and January 2023 in the health sciences faculties of two state universities. Ethics committee approval was obtained before the study. A total of 162 students who took the course of surgical diseases nursing, completed the course in surgical clinics and volunteered to participate in the research were included in the study. The data of the study were collected using the Student Identification Form and the Nurse Decision Making Scale.
Results: It was determined that the average age of the students participating in the study was 20.32±1.17, 79.0% of them were women, 76.5% of them lived in dormitories and 84% of them had a nuclear family. In the study, it was determined that the introductory features (age, gender, willingness to choose the nursing department and the place where the students live) did not affect the decision-making status of the students (p>0.05). In the study, it was determined that the scale total score averages of the students were 89.0±13.5.
Conclusion: It was determined that nursing students mostly behaved intuitively in clinical decision making. In order to develop the decision-making skills of nursing students in clinical practice, it is recommended to support clinical decision-making processes in theoretical education, models that can be applied in decision-making, and the importance of clinical decision-making.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Çetin Ş, Aydemir T. Bilim ve felsefe ışığında klinik karar verme. Journal of Anatolian Medical Research. 2019;4(3),116-122.
  • 2. Elwyn G, Laitner S, Coulter A, Walker E, Watson P, Thomson R. Implementing shared decision making in the NHS. British Medical Journal. 2010;341:c5146.
  • 3. Ludin SM. Does good critical thinking equal effective decision-making among critical care nurses? A cross-sectional survey. Intensive & Critical Care Nursing. 2018;44,1–10. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2017.06.002
  • 4. Lauri S, Salanterä S. Developing an instrument to measure and describe clinical decision making in different nursing fields. Journal of Professional Nursing. 2002;18(2),93-100.
  • 5. Simmons B. Clinical reasoning: concept analysis. Journal of Advanced Nursing. 2010;66(5),1151-1158.
  • 6. Banning M. A review of clinical decision making: models and current research. Journal of Clinical Nursing. 2008;17(2),187-195. https://doi.org/10.1111/ j.1365-2702.2006.01791.x.
  • 7. Albanesi B, Caruso R, Arrigoni C, Benedictis AD, Baroni I, Villa G, et al. Further evidence of validity of the Nursing Decision Making Instrument: an Italian validation study. Acta Biomedica. 2021;92(2), e2021331. https://doi. org/10.23750/abm.v92iS2.11773
  • 8. Johansen ML, O’Brien JL. Decision making in nursing practice: a concept analysis. Nursing Forum. 2016;51(1),40- 48.
  • 9. Chen SL, Hsu HY, Chang C, Lin EC. An exploration of the correlates of nurse practitioners’ clinical decision-making abilities. Journal of Clinical Nursin. 2016;25,1016-1024. https://doi.org/10.1111/jocn.13136.
  • 10. Weiner SJ, Schwartz A, Sharma G, Binns-Calvey A, Ashley N, Kelly B, et al. Patient-centered decision making and health care outcomes: an observational study. Annals of Internal Medicine. 2013;158(8),573–579. https://doi. org/10.7326/0003-4819-158-8-201304160-00001
  • 11. Martin C. The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives. 2002;23(5),243–247.
  • 12. Novalia A, Rachmi SF, Yetti K. Clinical decision-making of bachelor and clinical internship (professional) nursing students in Indonesia. Journal of Public Health Research. 2022;11,2735.
  • 13. Demir Ş, Yılmaz AA. Hemşire Karar Verme Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2021;8(3),407-417. https://doi.org/10.54304/SHYD.2021.35693
  • 14. Arkan B, Yılmaz D, Çınar HG, Uzun R. Clinical decision-making levels of nursing students and affecting factors. Cyprus Journal of Medical Sciences. 2022;7(6):738-744. https://doi.org/10.4274/cjms.2021.2857
  • 15. Edeer AD, Sarıkaya A. Adaptation of Clinical Decision Making in Nursing Scale to undergraduate students of nursing: the study of reliability and validity. International Journal of Psychology and Educational Studies. 2015;2(3),1-9. https:// doi.org/10.17220/ijpes.2015.03.001
  • 16. Şeker SA, Küçükkelepçe G. E. Klinik uygulamanın hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve karar verme becerilerine etkisi: yarı deneysel çalışma. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022;14(4), 1064-1078. https://doi. org/ 10.5336/nurses.2022-88790
  • 17. Aktaş YY, Karabulut N. A survey on Turkish nursing students’ perception of clinical learning environment and its association with academic motivation and clinical decision making. Nurse Education Today. 2016;36,124–128.
  • 18. Ay E, Karakurt N, Kavuran E. Hemşirelerin sosyotropik otonomik kişilik özellikleri ile klinik karar vermeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2022;5(1),41-48. https://doi.org/10.38108/ ouhcd.893821
  • 19. Özden D, Özveren H, Gülnar E. Clinical decision making levels and factors affecting nursing students, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018;11(1),41-47.
  • 20. Barutçu C. The effect of problem solving ability on clinical decision making levels in nursing students. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2019;26(1),22-29.
  • 21. Keskin YA. Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme algıları ve klinik karar vermelerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2),102-111. https://www.doi.org/10.46971/ausbid.751280
  • 22. İnangil D, Cura SU. Nursing students’ perceptions of nursing diagnoses and clinical decision-making. Clinical and Experimental Health Sciences. 2020;10,131- 136. https://doi.org/ 10.33808/clinexphealthsci.568335
  • 23. Muntean WJ. Nursing clinical decision-making: a literature review. Chicago: National Council of State Boards of Nursing. 2012,1-24. https://ncsbn.org/public-files/ Clinical_Judgment_Lit_Review_Executive_Summary.pdf
  • 24. Kaynak S, Arat N, Yardımcı F, Şenol S, Yılmaz HB. Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile klinik karar verme becerileri ile arasındaki ilişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2022;38(3),229-237.
  • 25. Karacabay K, Savcı A. Öztürk B. Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin kendi kendine öğrenme, klinik karar verme ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2022;10(2),667-680. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039
  • 26. Özen N, Yazıcıoğlu İ, Çınar İF. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(2),112- 118.
  • 27. Phillips BC, Morin K, Valiga TM. Clinical decision making in undergraduate nursing students: A mixed methods multisite study. Nurse Education Today. 2021;97,104676. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104676
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Figen Dığın 0000-0003-1861-0221

Zeynep Kızılcık Özkan 0000-0003-1892-241X

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 8 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Dığın F, Kızılcık Özkan Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Karar Verme Durumlarının Belirlenmesi. JMS. Ağustos 2023;4(3):126-132.