Today, the rise of social media has brought political communication and the public sphere to the digital dimension. Twitter, which is one of the most used platforms of political campaign processes on a global scale, stands out as an increasingly powerful political space, especially in terms of communicating directly with voters, creating an agenda, and promoting political aims and programmes. Therefore, it is worth analysing the Twitter usage patterns of both political candidates and voters during election periods. In the research, the date range of 15 April - 14 May 2023 was selected since it covers the last month before the election. A total of 110,534 Twitter (X) posts were analysed within the framework of the hashtags that received the most interaction between these dates. These hashtags are topics #OAnGeliyor, #SanaSöz, #TürkiyeSanaEmanet and #MemleketMeclise, which were opened and circulated for the candidates. At the end of the study, it was concluded that labels have structural differences, are related to voter behaviour and are used intensively by candidates during election times. On the other hand, it has been found that labelling increases the representation power of candidates, reflects the political discourses of candidates and voters on posts and serves as a preliminary result for elections.
Political Communication Social Media Twitter Interaction Research 2023 Presidential Elections
Günümüzde sosyal medyanın yükselişi siyasal iletişimi ve kamusal alanı dijital boyuta taşımıştır. Küresel çapta siyasi kampanya süreçlerinin en fazla kullanılan platformlarının başında gelen Twitter, özellikle seçmenlerle doğrudan iletişim kurmak, gündem oluşturmak, siyasal hedefleri ve programları tanıtmak açısından giderek daha güçlü bir siyasal alan olarak göze çarpmaktadır. Dolayısıyla seçim dönemlerinde hem siyasal adayların hem de seçmenlerin Twitter kullanım biçimleri incelenmeye değerdir. Araştırmada seçimden önceki son bir ayı kapsamasından ötürü 15 Nisan – 14 Mayıs 2023 tarih aralığı seçilmiştir. Bu tarihler arasında en çok etkileşim alan etiketlemeler çerçevesinde toplam 110.534 Twitter (X) gönderisi analiz edilmiştir. Bu etiketlemeler adaylar için açılmış ve dolaşıma sokulmuş olan #OAnGeliyor, #SanaSöz, #TürkiyeSanaEmanet ve #MemleketMeclise başlıklarıdır. Çalışmanın sonunda etiketlemelerin; yapısal farklılıklarının bulunduğu, seçmen davranışları ile ilişkili olduğu ve seçim zamanlarında adaylar tarafından yoğun bir biçimde kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan etiketlemelerin; adayların temsil gücünü arttırdığı, adaylar ile seçmenlerin politik söylemlerinin gönderilere yansıdığı ve seçimler için ön sonuç görevi gördüğü bulgularına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Social Media Studies, New Media |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 23, 2024 |
Acceptance Date | June 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |