Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlk Vakadan İlk Aşiya Türkiye’de Pandemi Süreci: Sağlik Bakani Dr. Fahrettin Koca’nin Tweetleri Üzerine Bir İçerik Analizi

Yıl 2021, , 164 - 184, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.1023983

Öz

Bu araştırmada, popüler bir sosyal medya platformu olan Twitter’ın kriz iletişimi bağlamında kullanımı konu edilmiştir. Bu bağlamda çalışma kapsamında Sağlık Bakanı Dr. Fahrettin Koca’nın Coronavirüs pandemisinin Türkiye’deki başlangıcından ilk aşının yapıldığı tarihe kadar geçen süreçte pandemiye dair kişisel hesabından attığı tweetlerden en çok etkileşim alan 6 tanesi, kriz iletişimi açısından betimsel analize tabi tutulmuş, ardından içerik analizi yöntemi kullanılarak takipçilerin bu tweetlere yaptığı ‘alıntı retweet’ler üzerinden, pandemi sürecinin yönetimine ilişkin tutum ve tepkileri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Mart 2020, Ağustos 2020 ve Ocak 2021’de atılan tweetler üzerinden gerçekleştirilen araştırmanın genel sonuçlarına göre; atılan tweetlerde kriz iletişimine dair farklı stratejiler denendiği, bununla birlikte süreç içerisinde takipçilerin destek ve takdiri büyük ölçüde azalırken, suçlama ve eleştiri şeklindeki yaklaşımların ağırlık kazandığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abdalrahman, G. A. (2020). Twıtter Sentıment Analysıs Usıng Deep Learnıng, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdağ, M. ve Taşdemir, E. (2006). “Krizden Çıkmanın Yolları: Etkin Bir Kriz İletişimi”, Selçuk İletişim Dergisi, 4(2), 141-157.
  • Alan, S. (2021). Yeni Medyanın Gelişimi ve Covıd-19 Sürecinde İçerik Üretimi: Teknoloji Haber Siteleri Örneği,(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, A. (2009), “Kriz yönetiminde Liderlik”, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 18, 179-190.
  • Ateşalp, S. T, ve Başlar, G. (2015). “Debates on Participatory Culture in Relation to TV Dramas in Social Media: Kardeş Payı Case”, E-Journal of Intermedia, 2 (1), 158-180.
  • Ayhan, A. ve Birol, M. (2016). “Düşüncelerin Dişavurumu Olarak Moda Dünyasi: İletişimsel Kodlara Yansiyan Örnekler Üzerinden Karşilaştirmali Bir Analiz”. Intermedia International e-Journal, 3(1), 242-261.
  • Banavand, R. (2020). Polıtıcal Marketıng And The U.S. Presıdentıal Campaıgn Strategıes: A Functıonal And Rhetorıcal Analysıs Of Donald Trump’s And Hıllary Clınton’s Dıscourse On Twıtter. (Yayımlamış Doktora Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Başıbüyük O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü, İstanbul: Alfa Yayınları, 39-65.
  • Bulduklu, Y. ve Karaçor, S. (2017). “Sağlik Hizmetlerinde Kriz İletişimi Ve Yeni Medya”, Atatürk İletişim Dergisi , Sayı: 14, 279-296.
  • Ceylan, İ. G. (2015). “Amblem Ve Logo Tasarimlarinda Renklerin Dili”, SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8 (16), 314-330.
  • Genç, F. N. (2009). “Kriz Yönetimi ve Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği”, Verimlilik Dergisi, Sayı:4, 7-22.
  • Gümüş, N. (2018). “Sosyal Medyanın Kamu Kurumları Tarafından Kamusal Pazarlama Aracı Olarak Kullanılması: 81 İl Valiliği Üzerinde Bir Araştırma”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 189-212.
  • Jenkins, H. (1992). Textual Poachers Televısıon Fans & Partıcıpatory Culture, London: Routledge Press.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, Newyork: Newyork University Press.
  • Kaplan, S. (2020). Teknoloji Liderliği, Sosyal Medya Kullanimi Ve Havayolu Şirketi Çalişanlarinin Twitter Kullanimina Yönelik Bir Araştirma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul: Gelişim Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kozinets, R. V. (1998). On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture, Advances in Consumer Research, 1-21
  • Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). “Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı”, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Penpece, D. ve Madran, C. (2015). “Üniversitelerde Kriz İletişimi”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(44), 33-60.
  • Rogers, E. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. New York: The Free Press.
  • Üngören, E. (2019). “Yeni Medya İletişim Kanalı Olarak Katılımcı Sözlük Sitelerine Yönelik Bir Değerlendirme”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 2878-2907.
  • Wikipedia.org, (2021) https://tr.wikipedia.org/wiki/Twitter, (ErişimTarihi: 10. 04. 2021).

From The First Case To The First Vaccination, The Pandemic Process In Turkey: A Content Method On The Tweets Of The Minister Of Health Dr. Fahrettin Koca

Yıl 2021, , 164 - 184, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.1023983

Öz

In this study, we assessed the use of Twitter, which is a popular social media platform, in terms of crisis communication. In this regard, we evaluated 6 of the most interacted tweets about pandemic, which were tweeted by the Minister of Health Dr. Fahrettin Koca from his personal account during the period beginning with the onset of Coronavirus pandemic in Turkey up to the date when the first vaccine was shot, by descriptive analysis in terms of crisis communication, and then we tried to present the attitudes and reactions of his followers for the management of pandemic period by content method through their “retweets” for these tweets. By the general results of the study carried out through the tweets sent on March 2020, August 2020 and January 2021, we observed that different strategies were experimented for crisis communication in these tweets, and that the level of support and recognition of his followers decreased significantly while the level of accusation and criticism increased.

Kaynakça

  • Abdalrahman, G. A. (2020). Twıtter Sentıment Analysıs Usıng Deep Learnıng, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdağ, M. ve Taşdemir, E. (2006). “Krizden Çıkmanın Yolları: Etkin Bir Kriz İletişimi”, Selçuk İletişim Dergisi, 4(2), 141-157.
  • Alan, S. (2021). Yeni Medyanın Gelişimi ve Covıd-19 Sürecinde İçerik Üretimi: Teknoloji Haber Siteleri Örneği,(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, A. (2009), “Kriz yönetiminde Liderlik”, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 18, 179-190.
  • Ateşalp, S. T, ve Başlar, G. (2015). “Debates on Participatory Culture in Relation to TV Dramas in Social Media: Kardeş Payı Case”, E-Journal of Intermedia, 2 (1), 158-180.
  • Ayhan, A. ve Birol, M. (2016). “Düşüncelerin Dişavurumu Olarak Moda Dünyasi: İletişimsel Kodlara Yansiyan Örnekler Üzerinden Karşilaştirmali Bir Analiz”. Intermedia International e-Journal, 3(1), 242-261.
  • Banavand, R. (2020). Polıtıcal Marketıng And The U.S. Presıdentıal Campaıgn Strategıes: A Functıonal And Rhetorıcal Analysıs Of Donald Trump’s And Hıllary Clınton’s Dıscourse On Twıtter. (Yayımlamış Doktora Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Başıbüyük O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü, İstanbul: Alfa Yayınları, 39-65.
  • Bulduklu, Y. ve Karaçor, S. (2017). “Sağlik Hizmetlerinde Kriz İletişimi Ve Yeni Medya”, Atatürk İletişim Dergisi , Sayı: 14, 279-296.
  • Ceylan, İ. G. (2015). “Amblem Ve Logo Tasarimlarinda Renklerin Dili”, SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8 (16), 314-330.
  • Genç, F. N. (2009). “Kriz Yönetimi ve Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği”, Verimlilik Dergisi, Sayı:4, 7-22.
  • Gümüş, N. (2018). “Sosyal Medyanın Kamu Kurumları Tarafından Kamusal Pazarlama Aracı Olarak Kullanılması: 81 İl Valiliği Üzerinde Bir Araştırma”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 189-212.
  • Jenkins, H. (1992). Textual Poachers Televısıon Fans & Partıcıpatory Culture, London: Routledge Press.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, Newyork: Newyork University Press.
  • Kaplan, S. (2020). Teknoloji Liderliği, Sosyal Medya Kullanimi Ve Havayolu Şirketi Çalişanlarinin Twitter Kullanimina Yönelik Bir Araştirma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul: Gelişim Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kozinets, R. V. (1998). On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture, Advances in Consumer Research, 1-21
  • Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). “Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı”, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Penpece, D. ve Madran, C. (2015). “Üniversitelerde Kriz İletişimi”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(44), 33-60.
  • Rogers, E. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. New York: The Free Press.
  • Üngören, E. (2019). “Yeni Medya İletişim Kanalı Olarak Katılımcı Sözlük Sitelerine Yönelik Bir Değerlendirme”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 2878-2907.
  • Wikipedia.org, (2021) https://tr.wikipedia.org/wiki/Twitter, (ErişimTarihi: 10. 04. 2021).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Özalp 0000-0003-3908-5315

Akın Yıldırım 0000-0003-1915-3800

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özalp, H., & Yıldırım, A. (2021). İlk Vakadan İlk Aşiya Türkiye’de Pandemi Süreci: Sağlik Bakani Dr. Fahrettin Koca’nin Tweetleri Üzerine Bir İçerik Analizi. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 3(2), 164-184. https://doi.org/10.54089/ecider.1023983