Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yöneticilerin Stratejik Yönetim Yaklaşımları Tercihlerinin İletişim ve Demografik Faktörler Bağlamında Değerlendirilmesi

Yıl 2021, , 10 - 26, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.973942

Öz

Bu çalışmanın amacı Türk sanayi dalında, yöneticilerin, stratejik yönetim yaklaşımları konusundaki tercihlerinde yöneticilerin demografik özelliklerinin etkili olup olmadığı araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul Sanayi Odasının (ISO) yayınlamış olduğu Türkiye’de sanayi sektöründe faaliyet gösteren ilk 500 büyük sanayi kuruluşu ve ikinci 500 büyük sanayi kuruluşu üzerinde yapılmıştır. Yöneticilere uygulanan anket 26 ifadeden oluşup analize tabi olan anket sayısı 177’dir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda yöneticilere ilişkin demografik faktörler açısından tercihlerin Pozisyon okulu yaklaşımı yönünde olduğu; yöneticilerin yaşı, pozisyonları ve firmalarındaki deneyim sürelerinin tercihlerini etkilemediği görülmüştür. Bununla birlikte erkek yöneticilerin kadın yöneticilere göre; lise mezunu yöneticilerin, lisans, yüksek lisans mezunu ve doktoralı yöneticilere göre; yüksekokul mezunu yöneticilerin ise lisans ve yüksek lisans mezunu yöneticilere göre Pozisyon okulu yaklaşımını, daha fazla benimsedikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Bakoglu, R. (2003). Kaynak Bazlı Firma Teorisi Kapsamında Değişen Rekabet Avantajı Kavram ve Anlayışı. İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 32(1), 65–76.
  • Barca, M. (2002). Stratejik Yönetim Yaklaşımları: Rekabet Avantajı Yaratmada Sinerjik Etki. Dalay, i., R. Coskun ve R. Altunısık (Ed.), Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları içinde (ss.27-45), İstanbul: Beta Basım Yayım Dagıtım.
  • Barney, J. B. ve Arikan, A. M. (2001). The resource-based view: Origins and implications. M. A. Hitt, R. E. Freeman, & J. S. Harrison (Ed.), The Blackwell handbook of strategic management içinde (ss. 124-188). Oxford: Blackwell Publishing.
  • Barney, J. B. ve Clark, D. N. (2007). Resource-Based Theory, Creating and Sustaining Competitive Advantage, New York: Oxford University Press.
  • Barney, J.B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120.
  • Campbell, D., Stonehouse, G. ve Houston, B. (2002). Busines strategy An Introduction 2nd edition, Woburn MA: Butterworth-Heinemann.
  • Chaffee, E. E. (1985). Three Models of Strategy. The Academy of Management Review, 10(1), 89-98.
  • Collis, D. J. ve Montgomery, C. A. (1995). Competing On Resources: Strategy in The 1990s. Harvard Business Review, July-August, 118-128.
  • Collis, D. J. ve Montgomery, C. A. (2008). Competing On Resources. Harvard Business Review, July-August, 140-150.
  • Coşkun, R. (2001). Stratejik Endüstri Analizi İçin Porter'ın Beş Güç Modelinin KOBI'lere Uygulanması: Adapazarı Örneği. ‘9.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi’, Mayıs, İstanbul-Silivri.
  • De Toni, A. ve Tonchia, S. (2003). Strategic Planning and Firms Competencies: Traditional Approaches and New Perspectives. Intenational Journal of Operations & ProductionManagement, 23(9), 947-976.
  • De Witt, B. ve Meyer, R. (2005). Strategy Synthesis: Resolving Strategy Paradoxes to Create Competitive Advantage, London: Thomson Learning.
  • Eisenhardt, K. M ve Donald N. S. (2002). Basit kurallar olarak strateji, (A. Kardam, Çev.) Harvard Business Review Dergisinden seçmeler Stratejide ilerlemeler içinde (ss. 105-132), İstanbul: BZD Yayın ve iletişim.
  • Erol Y., ve İnce, A. R. (2012). Rekabette pozisyon okulu düşüncesi ve kaynak tabanlı görüşün karşılaştırılması. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 97-114.
  • Geyik, M. (2006). Stratejik Yönetimde Paradigma Kırılması: Pozisyon Okulu ile Kaynaklara Dayalı Okulun Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Ghemawat, P. (2002). Competition and Business Strategy in Historical Perspective. Business History Review, 76 (1), 37-74.
  • Karacaoğlu, K. (2006). Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Endüstri Temelli ve Kaynak Temelli Bakış Açısı: Kayseri’de Faaliyet Gösteren İmalat Sanayi İşletmeleri İçin Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • McKiernan, P. (1997). Strategy Past; Strategy Futures. Long Range Planning, 30 (5), 790-798.
  • Mıntzberg, H., Ahlstrand B. ve Lampel, J. (1998). Strategy Safari. New York: Prentice Hall.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, İkinci Basım, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Porter, M.E. (1998). Competitive Advantage Creating and Sustaining Superior Performance With a New Introduction, New York: The Free Press.
  • Seviçin, A. (2006). Kaynaklara Dayalı Rekabet Stratejisi Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15, 109-124.
  • Wernerfelt, B. (1984). A Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171–180.

Evaluation of Managers' Preferences for Strategic Management Approaches in Context of Communication and Demographic Factors

Yıl 2021, , 10 - 26, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.973942

Öz

The aim of this study is to investigate whether the demographic characteristics of the managers are effective in the preferences of the managers about strategic management approaches in the Turkish industry branch. The research was conducted on the first 500 large industrial enterprises and the second 500 largest industrial enterprises operating in the industrial sector in Turkey, published by the Istanbul Chamber of Industry (ISO). The questionnaire applied to the managers consisted of 26 statements and the number of questionnaires that were analyzed was 177. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the preferences in terms of demographic factors related to the administrators were in the direction of the Position school approach; It has been also observed that the age of the managers, their positions and their experience in their companies do not affect their preferences. However, it has been observed that male administrators compared to female administrators; high school graduate administrators compared to undergraduate, graduate and doctorate graduates adminisrators; and higher school graduate administrators than undergraduate and graduate administrators adopt the Position school approach more.

Kaynakça

  • Bakoglu, R. (2003). Kaynak Bazlı Firma Teorisi Kapsamında Değişen Rekabet Avantajı Kavram ve Anlayışı. İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 32(1), 65–76.
  • Barca, M. (2002). Stratejik Yönetim Yaklaşımları: Rekabet Avantajı Yaratmada Sinerjik Etki. Dalay, i., R. Coskun ve R. Altunısık (Ed.), Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları içinde (ss.27-45), İstanbul: Beta Basım Yayım Dagıtım.
  • Barney, J. B. ve Arikan, A. M. (2001). The resource-based view: Origins and implications. M. A. Hitt, R. E. Freeman, & J. S. Harrison (Ed.), The Blackwell handbook of strategic management içinde (ss. 124-188). Oxford: Blackwell Publishing.
  • Barney, J. B. ve Clark, D. N. (2007). Resource-Based Theory, Creating and Sustaining Competitive Advantage, New York: Oxford University Press.
  • Barney, J.B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120.
  • Campbell, D., Stonehouse, G. ve Houston, B. (2002). Busines strategy An Introduction 2nd edition, Woburn MA: Butterworth-Heinemann.
  • Chaffee, E. E. (1985). Three Models of Strategy. The Academy of Management Review, 10(1), 89-98.
  • Collis, D. J. ve Montgomery, C. A. (1995). Competing On Resources: Strategy in The 1990s. Harvard Business Review, July-August, 118-128.
  • Collis, D. J. ve Montgomery, C. A. (2008). Competing On Resources. Harvard Business Review, July-August, 140-150.
  • Coşkun, R. (2001). Stratejik Endüstri Analizi İçin Porter'ın Beş Güç Modelinin KOBI'lere Uygulanması: Adapazarı Örneği. ‘9.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi’, Mayıs, İstanbul-Silivri.
  • De Toni, A. ve Tonchia, S. (2003). Strategic Planning and Firms Competencies: Traditional Approaches and New Perspectives. Intenational Journal of Operations & ProductionManagement, 23(9), 947-976.
  • De Witt, B. ve Meyer, R. (2005). Strategy Synthesis: Resolving Strategy Paradoxes to Create Competitive Advantage, London: Thomson Learning.
  • Eisenhardt, K. M ve Donald N. S. (2002). Basit kurallar olarak strateji, (A. Kardam, Çev.) Harvard Business Review Dergisinden seçmeler Stratejide ilerlemeler içinde (ss. 105-132), İstanbul: BZD Yayın ve iletişim.
  • Erol Y., ve İnce, A. R. (2012). Rekabette pozisyon okulu düşüncesi ve kaynak tabanlı görüşün karşılaştırılması. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 97-114.
  • Geyik, M. (2006). Stratejik Yönetimde Paradigma Kırılması: Pozisyon Okulu ile Kaynaklara Dayalı Okulun Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Ghemawat, P. (2002). Competition and Business Strategy in Historical Perspective. Business History Review, 76 (1), 37-74.
  • Karacaoğlu, K. (2006). Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Endüstri Temelli ve Kaynak Temelli Bakış Açısı: Kayseri’de Faaliyet Gösteren İmalat Sanayi İşletmeleri İçin Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • McKiernan, P. (1997). Strategy Past; Strategy Futures. Long Range Planning, 30 (5), 790-798.
  • Mıntzberg, H., Ahlstrand B. ve Lampel, J. (1998). Strategy Safari. New York: Prentice Hall.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, İkinci Basım, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Porter, M.E. (1998). Competitive Advantage Creating and Sustaining Superior Performance With a New Introduction, New York: The Free Press.
  • Seviçin, A. (2006). Kaynaklara Dayalı Rekabet Stratejisi Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15, 109-124.
  • Wernerfelt, B. (1984). A Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171–180.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Rıza İnce 0000-0003-4653-3091

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA İnce, A. R. (2021). Yöneticilerin Stratejik Yönetim Yaklaşımları Tercihlerinin İletişim ve Demografik Faktörler Bağlamında Değerlendirilmesi. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 3(2), 10-26. https://doi.org/10.54089/ecider.973942