Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm-Reklam İlişkisi Bağlamında Turizm Reklamlarının Göstergebilimsel Analizi: Home Of Ünye Örneği

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 227 - 250, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.1027240

Öz

Turizm tanıtım ve reklam faaliyetleri günümüz iletişim teknolojilerindeki köklü değişikliklerle birlikte daha fazla önem kazanmaya başlamıştır. Özellikle Türkiye’nin mevcut turizm potansiyeli göz önüne alındığında sürdürülebilir turizm faaliyetleri kapsamında yılın sadece belirli aylarına göre planlanmış bir turizm yerine yılın tüm dönemlerini kapsayacak yeni destinasyonların sektöre kazandırılması önem arz etmektedir.
Özellikle enformasyona kolay ulaşılabilen ve bilgi kaynaklarının arttığı ve çeşitlendiği bu çağda daha fazla hedef kitleye ulaşmak adına sadece kitle iletişim araçları değil bunların dışında sosyal medyanın da aktif olarak kullanılması gerekmektedir. Uluslararası turizm pazarında rekabet edecek turizm ürünlerinin pazarlanmasında önemli bir rol oynayan reklam filmlerinin yaratıcı süreç içerisinde iyi planlanması bu hedeflerin yakalanmasında giderek önem kazanmaktadır. “Home of Unye” reklamının yakaladığı başarı bunun en önemli göstergesidir. Bu çalışmaya dahil edilen reklam filmi göstergebilim yöntemiyle analiz edilmiştir. Tüm sahneler bu yöntemle tek tek incelenmiş, turistik bir ürün/destinasyon olarak Ünye özelinde hazırlanan bu filmde hangi göstergelerin kullanıldığı, kullanılan bu göstergelerin hem yerel hem de ulusal düzeyde turizm tanıtım hedefleriyle ne derece örtüştüğü, mesajın doğru aktarılıp aktarılmadığını ortaya konmaya çalışılmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Akat, Ö. ( 1 997). Pazarlama Ağırlıklı Turizm işletmeciliği. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Aktuğlu, I.K., Eğinli.A.T. (2010) Küresel Reklâm Stratejilerinin Belirlenmesinde Kültürel Farklılıkların Önemi, Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, Yıl:2010, Cilt: 6, Sayı:3 içinde 167-183
  • Bardakoğ, Ö.Timur, A. (2015) Turizm İşletmeciliği, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Barthes, R. (1993) Göstergebilimsel Serüven, Mehmet Rifat&Sema Rifat (çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Ceran, Y., Karaçor, S. (2013) Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Reklâm: Reklâm Maliyetleri Ve Muhasebeleştirilmesi, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2013, Cilt: 6, Sayı: 1, s.s. 9-24.
  • Çetinel, G.F., (2001), Turizmde Tamtim ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi: (Türkiye'nin Tanıtımında Turizm Bakanlığı'nın Yurtdışında Faaliyet Gösteren Medya Araçlarında Yaptığı Reklam Harcamaları ile Türkiye'ye Gelen Turist Sayısı Arasındaki ilişkinin Değerlendirilmesi), Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Yıl: 12, Güz, içinde ss. 1 5 1 - 1 6 1.
  • Duğan, Ö., Aydın, O. (2018). Sosyal Medyanın Turizmde Tanıtım Amaçlı Kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2018, Cilt:3 No:1 içinde s.s.1-13
  • Elden, M. (2003). Reklam Yazarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş, (2. Baskı), İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Ekelund, R.B.,& Saurman, S.D. (1999) Reklam ve Piyasa Süreci, Vural Savaş (çev.) Ankara: Liberte Yayınları
  • Evcin, E., (2014) Basın-Yayın Ve Turizm Genel Müdürlüğü Döneminde Turistik Tanıtım Ve Propaganda Faaliyetleri, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Yıl 2017, Cilt 32 , Sayı 94, içinde s.s. 95 – 160
  • Foster, N. (1991). Tuzu Kurular İçin Reklamcılık, Ebru Gündem (Çev.), İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim, Mehmet Yalçın (Çev.), İstanbul: İmge Kitapevi
  • Güz H. (2001). Reklam Stratejisi ve Reklam Stratejisini Etkileyen Unsurlar, Konya: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, cilt: 1, sayı: 4.
  • İlban, M.O., Liceli, M.T., (2020) Tanıtım Faaliyetlerinin Turizm Üzerine Etkisinin Analizi: Ardl Modelden Kalıntılar, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 29, Sayı 1, 2020, içinde s.s. 178-188
  • Karasu, T. ( 1 990). Turizmde Tanıtma Üzerine, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8-9 ( 1 ) içinde s.s. 31 -34.
  • Kaya. B. (1992). Tanımanın Tanımları, Boyutları ve Amaçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 27-28 (3) içinde s.s. 4-10
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir, (2. Baskı), İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kurtuluş, K. (1982). Reklam Harcamaları, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları
  • Kozak, N., Akoğlan, Kozak, M., Kozak, M. (2015) Genel Turizm: İlkeler-Kavramlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özgür, A. Z. (2006). Türk Filmi Olarak Melodramların Ve Televizyon Programlarının Reklam Filmi Yaracı Ve Yapım Sürecine Etkisi Üzerine Bir Değerlendirme, Konya: Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2.
  • Rızaoğlu, B. (2016) Turizm Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si, (3. Baskı), İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları: Traihçe ve Eleştirel Düşünceler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Seitz, E. (1990), İmaj Reklamının Turizm Pazarlamasındaki Önemi, (Çev. Enekin, A.), Anatolia: Turizm ve Çevre-Kültür Dergisi, 1 ( 1 ) içinde s.s. 25-26.
  • Teker, U., (2002) Grafik Tasarım ve Reklam, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir, TAYFUR, Gıyasettin (2006). Reklamcılık, 2.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Uğurlar, A., (2017), Turizmde Sürdürülebilirlik: Bir Ölçülebilirlik Aracı Olarak Göstergelerin Önemi, Kent Araştırmaları Dergisi (Journal of Urban Studies), Sayı 21, Cilt 8, 2017-1 içinde s.s. 118-140
  • Ulusal, D. ve Kalaycı, B. (2018). Göstergebilimsel Açıdan Coca Cola Ramazan Reklamının Çözümlenmesi, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, s.62-67.
  • Yıldız, P. (2007). Görsel Göstergebilimsel Eleştiri Kuramları Bağlamında Film

Semiotic Analysis of Tourism Advertisements in the Context of Tourism-Advertising Relationship: The Example of Home Of Ünye

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 227 - 250, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.1027240

Öz

Tourism promotion and advertising activities have started to gain more importance with the radical changes in today's communication technologies. Especially when considering Turkey's existing tourism potential of the year as part of sustainable tourism activities can only be gained in the sector of new destinations to cover all planned according to certain times of the year instead of a month tourism is of great importance.
Especially in this age where information is easily accessible and information resources are increasing and diversifying, it is necessary to actively use not only mass media but also social media in order to reach more target audiences. Planning the commercial films, which play an important role in the marketing of tourism products that will compete in the international tourism market, in the creative process is becoming increasingly important in achieving these goals. The success achieved by the “Home of Unye” advertisement is the most important indicator of this.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Akat, Ö. ( 1 997). Pazarlama Ağırlıklı Turizm işletmeciliği. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Aktuğlu, I.K., Eğinli.A.T. (2010) Küresel Reklâm Stratejilerinin Belirlenmesinde Kültürel Farklılıkların Önemi, Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, Yıl:2010, Cilt: 6, Sayı:3 içinde 167-183
  • Bardakoğ, Ö.Timur, A. (2015) Turizm İşletmeciliği, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Barthes, R. (1993) Göstergebilimsel Serüven, Mehmet Rifat&Sema Rifat (çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Ceran, Y., Karaçor, S. (2013) Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Reklâm: Reklâm Maliyetleri Ve Muhasebeleştirilmesi, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2013, Cilt: 6, Sayı: 1, s.s. 9-24.
  • Çetinel, G.F., (2001), Turizmde Tamtim ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi: (Türkiye'nin Tanıtımında Turizm Bakanlığı'nın Yurtdışında Faaliyet Gösteren Medya Araçlarında Yaptığı Reklam Harcamaları ile Türkiye'ye Gelen Turist Sayısı Arasındaki ilişkinin Değerlendirilmesi), Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Yıl: 12, Güz, içinde ss. 1 5 1 - 1 6 1.
  • Duğan, Ö., Aydın, O. (2018). Sosyal Medyanın Turizmde Tanıtım Amaçlı Kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2018, Cilt:3 No:1 içinde s.s.1-13
  • Elden, M. (2003). Reklam Yazarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş, (2. Baskı), İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Ekelund, R.B.,& Saurman, S.D. (1999) Reklam ve Piyasa Süreci, Vural Savaş (çev.) Ankara: Liberte Yayınları
  • Evcin, E., (2014) Basın-Yayın Ve Turizm Genel Müdürlüğü Döneminde Turistik Tanıtım Ve Propaganda Faaliyetleri, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Yıl 2017, Cilt 32 , Sayı 94, içinde s.s. 95 – 160
  • Foster, N. (1991). Tuzu Kurular İçin Reklamcılık, Ebru Gündem (Çev.), İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim, Mehmet Yalçın (Çev.), İstanbul: İmge Kitapevi
  • Güz H. (2001). Reklam Stratejisi ve Reklam Stratejisini Etkileyen Unsurlar, Konya: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, cilt: 1, sayı: 4.
  • İlban, M.O., Liceli, M.T., (2020) Tanıtım Faaliyetlerinin Turizm Üzerine Etkisinin Analizi: Ardl Modelden Kalıntılar, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 29, Sayı 1, 2020, içinde s.s. 178-188
  • Karasu, T. ( 1 990). Turizmde Tanıtma Üzerine, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8-9 ( 1 ) içinde s.s. 31 -34.
  • Kaya. B. (1992). Tanımanın Tanımları, Boyutları ve Amaçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 27-28 (3) içinde s.s. 4-10
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir, (2. Baskı), İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kurtuluş, K. (1982). Reklam Harcamaları, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları
  • Kozak, N., Akoğlan, Kozak, M., Kozak, M. (2015) Genel Turizm: İlkeler-Kavramlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özgür, A. Z. (2006). Türk Filmi Olarak Melodramların Ve Televizyon Programlarının Reklam Filmi Yaracı Ve Yapım Sürecine Etkisi Üzerine Bir Değerlendirme, Konya: Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2.
  • Rızaoğlu, B. (2016) Turizm Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si, (3. Baskı), İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları: Traihçe ve Eleştirel Düşünceler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Seitz, E. (1990), İmaj Reklamının Turizm Pazarlamasındaki Önemi, (Çev. Enekin, A.), Anatolia: Turizm ve Çevre-Kültür Dergisi, 1 ( 1 ) içinde s.s. 25-26.
  • Teker, U., (2002) Grafik Tasarım ve Reklam, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir, TAYFUR, Gıyasettin (2006). Reklamcılık, 2.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Uğurlar, A., (2017), Turizmde Sürdürülebilirlik: Bir Ölçülebilirlik Aracı Olarak Göstergelerin Önemi, Kent Araştırmaları Dergisi (Journal of Urban Studies), Sayı 21, Cilt 8, 2017-1 içinde s.s. 118-140
  • Ulusal, D. ve Kalaycı, B. (2018). Göstergebilimsel Açıdan Coca Cola Ramazan Reklamının Çözümlenmesi, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, s.62-67.
  • Yıldız, P. (2007). Görsel Göstergebilimsel Eleştiri Kuramları Bağlamında Film
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şafak Ünüvar 0000-0001-9177-8704

Ülkü Doğru 0000-0001-6744-0973

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünüvar, Ş., & Doğru, Ü. (2021). Turizm-Reklam İlişkisi Bağlamında Turizm Reklamlarının Göstergebilimsel Analizi: Home Of Ünye Örneği. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 3(2), 227-250. https://doi.org/10.54089/ecider.1027240