Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 101 - 109, 30.07.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1249

Öz

Amaç- Küreselleşme, teknolojinin ilerlemesi, sanayileşmenin gelişmesi ile çevreye verilen zarar daha da artmaya devam etmektedir. İşletme yöneticilerinin, çevreye zarar vermeyen uygulamaları benimsemeleri sürdürülebilir rekabet etmede etkin bir rol oynamaktadır. Buradan hareketle bu çalışma ile alışveriş merkezinde faaliyet gösteren mağaza yöneticilerinin yeşil pazarlama karmasına yönelik tutumlarının belirlenerek bu tutumlarının demografik özellikleri açısından bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmaktadır.
Yöntem- Bu amaçla Kocaeli ilinde bulunan bir alışveriş merkezindeki 71 mağaza yöneticisi ile anket çalışması yapılmıştır. Araştırmanın ana kütlesini Kocaeli ilinde bulunan alışveriş merkezinde faaliyet gösteren mağazaların yöneticileri oluşturmaktadır. Elde edilen veriler SPSS istatiksel paket programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular- Çalışma sonucunda mağaza yöneticilerinin yeşil pazarlama karmasına yönelik tutumları ile cinsiyet, yaş, eğitim pozisyon ve gelire göre genel olarak anlamlı bir farklılık taşımamaktadır.
Sonuç- Ancak mağaza yöneticilerinin, yeşil ürün, yeşil fiyat, yeşil tutundurma ve yeşil dağıtım kapsamındaki bazı ifadelerde cinsiyet, gelir, pozisyon ve yaş açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Eğitim açısından anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Aslan, F. (2007). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştıma, Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Ayyıldız, H., Genç, K.Y (2008). Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları İle İlgili Tutum Ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505-527.
  • Benli, T., Karaosmanoğlu, K., Taş Ö. (2017), Çalışan Bireylerin Yeşil Ürün Reklamlarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin Demografik Özelliklerine Göre Farklılıkları, Business & Management Studies: an International Journal (5), 4, SS. 235-256.
  • Blend, J.R., Van Ravenswaay, E.O. (1999). Measuring Consumer Demand for Ecolabeled Apples. American Journal of Agricultural Economics: 1072-77.
  • Boztepe, A. (2012). Green Marketing and İts İmpact on Consumer Buying Behavior, European Journal of Economic and Political Studies, 5(1): 5-21.
  • Chamorro, A., Bañegil, TM. (2006). Green Marketing Philosophy: a Study of Spanish Firms with Ecolabels. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 13(1), 11-24.
  • Chang, C.H. (2016). The Determinants Of Green Product Innovation Performance, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 23, No. 2, 65-76.
  • Çoban, S., Sönmez, Y. (2014). Yeşil Pazarlama Karmasına Yönelik Tüketici Tutumlarının Demografik Özelliklere Göre Farklılaşması: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 65-82.
  • Doğan, NS., (2018). Sorumlu Tüketim Davranışı ve Yeşil Pazarlamanın Yöneticilerin Firma Performans Algısına Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fuller, D.A. (1999). Sustainable Marketing: Managerial-ecological issues. Sage Publications.
  • Groening, C., Sarkis, J.,Zhu, Q. (2018). Green Marketing Consumer-Level Theory Review: a Compendium of Applied Theories and Further Research Directions. Journal of Cleaner Production, 172, 1848-1866.
  • Hasan, Z., Ali, N.A. (2015). The Impact Of Green Marketing Strategy On The Firm’s Performance in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172(27), 463-470.
  • Karaca, S. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma/a Research on Investatigation of Consumers' Attitudes on Green Products. Ege Akademik Bakış, 13(1), 99.
  • Kinoti, M.W. (2011). Green Marketing İntervention Strategies and Sustainable Development: a Conceptual Paper. International Journal of Business and Social Science, 2(23).
  • Kocaşahin, S.B., (2019), Yeşil Pazarlama Stratejileri: Dünyadaki ve Türkiye'deki Örnek Uygulamaların Karşılaştırılması, KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kotler, P., Zaltman, G. (1971). Social Marketing an Approach to Planned Social Change, 35(3), 12.
  • Murali, K., Lim, M.K., Petruzzi, N.C. (2016). The Effects of Ecolabels and Environmental Regulations on Green Product Development, Manufacturing & Service Operations Management.
  • Öndoğan, E.N. (2018). Hazır Giyim Sektörü ve Yeşil Pazarlama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 97-110.
  • Papadas, K.K., Avlonitis, G.J., Carrigan, M. (2017). Green Marketing Orientation: Conceptualization, Scale Development and Validation. Journal of Business Research, 80, 236-246.
  • Peattie, K. (1995). Environmental Marketing Management: Meeting the Green Challenge. Financial Times Management.
  • Peattie, K. (2001). Golden Goose or Wild Goose? the Hunt for the Green Consumer. Business Strategy and the Environment, 10(4): 187-89.
  • Pedro, P.L.J., Lemke, F. (2013). Exploring Green Consumers' Product Demands and Consumption Processes: the Case of Portuguese Green Consumers. European Business Review, 25(3): 281-300.
  • Rex, E., Baumann, H. (2007). Beyond Ecolabels: What Green Marketing Can Learn From Conventional Marketing, Journal of Cleaner Production, Vol. 15, No. 6, 567-576.
  • Sharma, Y. (2011). Changing Consumer Behaviour with Respect to Green Marketing–A Case Study Of Consumer Durables and Retailing. International Journal of Multidisciplinary Research, 1(4): 152-62
  • Simão, L., Lisboa, A. (2017). Green Marketing and Green Brand–The Toyota Case. Procedia Manufacturing, 12, 183-194.
  • Soonthonsmai, V. (2007). Environmental or Green Marketing as Global Global Competitive Fdge: Concept, Synthesis, and Implication, Eabr (Business) &Etlc (Teaching) Conference Proceedings, Venice, Italy.
  • Suki, M.N. (2016). Green Product Purchase Intention: Impact of Green Brands, Attitude, and Knowledge. British Food Journal, Vol. 118, No. 12, 2893-2910.
  • Uysal, O.U. (2006). Yeşil Ürünlerde Konumlandırma ile ilgili Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Varinli, İ. (2000). Pazarlama Ahlakı Ve Kayseri’de Küçük ve Orta Ölçekli İşletme Yöneticilerinin Pazarlama Ahlakına İlişkin Değerlendirmeleri. Kayseri Ticaret Odası Yayınları, Yayın, 15.
  • Zhu, Q., Sarkis, J. (2016). Green Marketing and Consumerism as Social Change in China: Analyzing the Literature. International Journal of Production Economics, 181, 289-302

DETERMINING THE ATTITUDES OF STORE MANAGERS FOR GREEN MARKETING MIX: KOCAELI SHOPPING CENTER APPLICATION

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 101 - 109, 30.07.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1249

Öz

Purpose- With the globalization, the advancement of technology and the development of industrialization, the damage to the environment continues to increase. Business managers, adoption of environmentally friendly practices plays an active role in sustainable competition. From this point of view, it is aimed to determine the attitudes of the store managers operating in the shopping center towards the green marketing mix by determining whether these attitudes differ in terms of demographic characteristics.
Methodology- A survey was conducted with 71 store managers in a shopping center in Kocaeli. The main mass of the research consists of the managers of the businesses operating in the shopping center in Kocaeli. The data obtained were analyzed with SPSS statistical software.
Findings- As a result of the study, the attitudes of the store managers towards the green marketing mix do not differ significantly in terms of gender, age, education position and income.
Conclusion- There are significant differences in terms of gender, income, position and age in some expressions within the scope of green product, green price, green promotion and green distribution of store managers. There was no significant difference in terms of education.

Kaynakça

  • Aslan, F. (2007). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştıma, Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Ayyıldız, H., Genç, K.Y (2008). Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları İle İlgili Tutum Ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505-527.
  • Benli, T., Karaosmanoğlu, K., Taş Ö. (2017), Çalışan Bireylerin Yeşil Ürün Reklamlarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin Demografik Özelliklerine Göre Farklılıkları, Business & Management Studies: an International Journal (5), 4, SS. 235-256.
  • Blend, J.R., Van Ravenswaay, E.O. (1999). Measuring Consumer Demand for Ecolabeled Apples. American Journal of Agricultural Economics: 1072-77.
  • Boztepe, A. (2012). Green Marketing and İts İmpact on Consumer Buying Behavior, European Journal of Economic and Political Studies, 5(1): 5-21.
  • Chamorro, A., Bañegil, TM. (2006). Green Marketing Philosophy: a Study of Spanish Firms with Ecolabels. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 13(1), 11-24.
  • Chang, C.H. (2016). The Determinants Of Green Product Innovation Performance, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 23, No. 2, 65-76.
  • Çoban, S., Sönmez, Y. (2014). Yeşil Pazarlama Karmasına Yönelik Tüketici Tutumlarının Demografik Özelliklere Göre Farklılaşması: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 65-82.
  • Doğan, NS., (2018). Sorumlu Tüketim Davranışı ve Yeşil Pazarlamanın Yöneticilerin Firma Performans Algısına Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fuller, D.A. (1999). Sustainable Marketing: Managerial-ecological issues. Sage Publications.
  • Groening, C., Sarkis, J.,Zhu, Q. (2018). Green Marketing Consumer-Level Theory Review: a Compendium of Applied Theories and Further Research Directions. Journal of Cleaner Production, 172, 1848-1866.
  • Hasan, Z., Ali, N.A. (2015). The Impact Of Green Marketing Strategy On The Firm’s Performance in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172(27), 463-470.
  • Karaca, S. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma/a Research on Investatigation of Consumers' Attitudes on Green Products. Ege Akademik Bakış, 13(1), 99.
  • Kinoti, M.W. (2011). Green Marketing İntervention Strategies and Sustainable Development: a Conceptual Paper. International Journal of Business and Social Science, 2(23).
  • Kocaşahin, S.B., (2019), Yeşil Pazarlama Stratejileri: Dünyadaki ve Türkiye'deki Örnek Uygulamaların Karşılaştırılması, KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kotler, P., Zaltman, G. (1971). Social Marketing an Approach to Planned Social Change, 35(3), 12.
  • Murali, K., Lim, M.K., Petruzzi, N.C. (2016). The Effects of Ecolabels and Environmental Regulations on Green Product Development, Manufacturing & Service Operations Management.
  • Öndoğan, E.N. (2018). Hazır Giyim Sektörü ve Yeşil Pazarlama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 97-110.
  • Papadas, K.K., Avlonitis, G.J., Carrigan, M. (2017). Green Marketing Orientation: Conceptualization, Scale Development and Validation. Journal of Business Research, 80, 236-246.
  • Peattie, K. (1995). Environmental Marketing Management: Meeting the Green Challenge. Financial Times Management.
  • Peattie, K. (2001). Golden Goose or Wild Goose? the Hunt for the Green Consumer. Business Strategy and the Environment, 10(4): 187-89.
  • Pedro, P.L.J., Lemke, F. (2013). Exploring Green Consumers' Product Demands and Consumption Processes: the Case of Portuguese Green Consumers. European Business Review, 25(3): 281-300.
  • Rex, E., Baumann, H. (2007). Beyond Ecolabels: What Green Marketing Can Learn From Conventional Marketing, Journal of Cleaner Production, Vol. 15, No. 6, 567-576.
  • Sharma, Y. (2011). Changing Consumer Behaviour with Respect to Green Marketing–A Case Study Of Consumer Durables and Retailing. International Journal of Multidisciplinary Research, 1(4): 152-62
  • Simão, L., Lisboa, A. (2017). Green Marketing and Green Brand–The Toyota Case. Procedia Manufacturing, 12, 183-194.
  • Soonthonsmai, V. (2007). Environmental or Green Marketing as Global Global Competitive Fdge: Concept, Synthesis, and Implication, Eabr (Business) &Etlc (Teaching) Conference Proceedings, Venice, Italy.
  • Suki, M.N. (2016). Green Product Purchase Intention: Impact of Green Brands, Attitude, and Knowledge. British Food Journal, Vol. 118, No. 12, 2893-2910.
  • Uysal, O.U. (2006). Yeşil Ürünlerde Konumlandırma ile ilgili Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Varinli, İ. (2000). Pazarlama Ahlakı Ve Kayseri’de Küçük ve Orta Ölçekli İşletme Yöneticilerinin Pazarlama Ahlakına İlişkin Değerlendirmeleri. Kayseri Ticaret Odası Yayınları, Yayın, 15.
  • Zhu, Q., Sarkis, J. (2016). Green Marketing and Consumerism as Social Change in China: Analyzing the Literature. International Journal of Production Economics, 181, 289-302
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mualla Akcadag 0000-0002-0785-3976

Omer Ellibes Bu kişi benim 0000-0003-3957-2164

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akcadag, M., & Ellibes, O. (2020). MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI. PressAcademia Procedia, 11(1), 101-109. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1249
AMA Akcadag M, Ellibes O. MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI. PAP. Temmuz 2020;11(1):101-109. doi:10.17261/Pressacademia.2020.1249
Chicago Akcadag, Mualla, ve Omer Ellibes. “MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI”. PressAcademia Procedia 11, sy. 1 (Temmuz 2020): 101-9. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1249.
EndNote Akcadag M, Ellibes O (01 Temmuz 2020) MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI. PressAcademia Procedia 11 1 101–109.
IEEE M. Akcadag ve O. Ellibes, “MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI”, PAP, c. 11, sy. 1, ss. 101–109, 2020, doi: 10.17261/Pressacademia.2020.1249.
ISNAD Akcadag, Mualla - Ellibes, Omer. “MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI”. PressAcademia Procedia 11/1 (Temmuz 2020), 101-109. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1249.
JAMA Akcadag M, Ellibes O. MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI. PAP. 2020;11:101–109.
MLA Akcadag, Mualla ve Omer Ellibes. “MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI”. PressAcademia Procedia, c. 11, sy. 1, 2020, ss. 101-9, doi:10.17261/Pressacademia.2020.1249.
Vancouver Akcadag M, Ellibes O. MAĞAZA YÖNETİCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA KARMASINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: KOCAELİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ UYGULAMASI. PAP. 2020;11(1):101-9.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.