Bu çalışmanın amacı Türk sanayi dalında, yöneticilerin, stratejik yönetim yaklaşımları konusundaki tercihlerinde yöneticilerin demografik özelliklerinin etkili olup olmadığı araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul Sanayi Odasının (ISO) yayınlamış olduğu Türkiye’de sanayi sektöründe faaliyet gösteren ilk 500 büyük sanayi kuruluşu ve ikinci 500 büyük sanayi kuruluşu üzerinde yapılmıştır. Yöneticilere uygulanan anket 26 ifadeden oluşup analize tabi olan anket sayısı 177’dir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda yöneticilere ilişkin demografik faktörler açısından tercihlerin Pozisyon okulu yaklaşımı yönünde olduğu; yöneticilerin yaşı, pozisyonları ve firmalarındaki deneyim sürelerinin tercihlerini etkilemediği görülmüştür. Bununla birlikte erkek yöneticilerin kadın yöneticilere göre; lise mezunu yöneticilerin, lisans, yüksek lisans mezunu ve doktoralı yöneticilere göre; yüksekokul mezunu yöneticilerin ise lisans ve yüksek lisans mezunu yöneticilere göre Pozisyon okulu yaklaşımını, daha fazla benimsedikleri görülmüştür.
The aim of this study is to investigate whether the demographic characteristics of the managers are effective in the preferences of the managers about strategic management approaches in the Turkish industry branch. The research was conducted on the first 500 large industrial enterprises and the second 500 largest industrial enterprises operating in the industrial sector in Turkey, published by the Istanbul Chamber of Industry (ISO). The questionnaire applied to the managers consisted of 26 statements and the number of questionnaires that were analyzed was 177. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the preferences in terms of demographic factors related to the administrators were in the direction of the Position school approach; It has been also observed that the age of the managers, their positions and their experience in their companies do not affect their preferences. However, it has been observed that male administrators compared to female administrators; high school graduate administrators compared to undergraduate, graduate and doctorate graduates adminisrators; and higher school graduate administrators than undergraduate and graduate administrators adopt the Position school approach more.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | July 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |