Medyada
kadın erkek eşitliğinin sağlanması, kadın sorunlarının yer alması, çözümlerin
üretilmesi ve uygulanması gerekmektedir. Kadınlar kitle iletişim araçlarında ve
reklamlarda her zaman erkek egemen toplumun kadına dayattığı roller
çerçevesinde yer alır. Kadınların medyada temsili sorunlu bir durum iken
kadınların siyasette temsili daha da sorunludur. Çünkü siyasetin erkeklere özgü
bir alan olduğu söylemi sürekli üretilir. Bu üretilirken de kadın hep ikinci
planda yer alır. Kadınlar gerek medyada gerek siyasette her zaman eksik temsil
edilmektedir. Kadın temsilindeki bu eksikliklerin giderilmesi şarttır.
Bu
çalışmada seçim vaatlerinde kadın temsilinin nasıl oluşturulduğu, hedef 2023 Ak
Parti vaatlerinin oluşturduğu örneklem dahilinde, Ak Partinin resmi internet
sitesinden alınan fotoğraflar üzerinde gösterge bilimsel yöntem kullanılarak,
ortaya konmaya çalışılmıştır.
Kadın Reklamlarda Kadın Temsilleri Siyasal Reklamlar Seçim Vaatleri Göstergebilim Seçim Reklamlarında Göstergebilim
Providing gender equality, the involvement
of women's problems and the production and the implementation of solutions in
the media are required. Women are always shown in the mass media and in
advertisement according to the roles that are imposed to them in the male dominated
society. While the representation of women in the media is problematic, their
representation in politics is even more problematic because politics is always
presented as a field exclusive to men. While this
discourse is being produced, women are always left on the second plan. Women
are always underrepresented in both the media and in politics. Eliminating
these deficiencies in the representation of women is a must.
In this study, it was aimed to show how the representation of women in the
election promises was made using the scientific method on the photographs taken
from the AK Party's official website within the sample of the target 2023 AK
Party promises
Woman The Representation Of Women In Advertisements Political Advertisemet Election Promises Semiology Semiology in Election Advertisement
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 1 Issue: 1 |