Internet and social media platforms have started to occupy the human life in every sense as a result of the technological developments that were occurred towards the end of 20th century. This occupation has reached more users than expected in a short time by becoming popular among people in high speed. Technological developments and becoming widespread and growing of social media not only caused the remodelling of marketing notion, but also influenced the digitalisation by taking effect in the field of marketing. The digital marketing implementations that are carried out through social media platforms come to the forefront by comparison of traditional marketing because of reaching several people in a short time, forming an interaction with consumers through comments and being measurable. Influencer marketing emerged owing to the fact that social media has become a part of everyday life and it has started to affect buying behaviours largely. Consumers are making many research about product before they follow through the buying process and they can reach all information that they are looking for on social media platforms in fast and easy way. In this study, the research that have been made in the context of digital marketing and social media in literature are discussed with descriptive survey model. Discussing the role of social media on digital marketing and the reasons of using social media as a vehicle in digitalizing marketing is aimed. In the study, it is concluded that social media has become a way of digital marketing due to several provided advantages, its role on digital marketing and measurability and businesses give importance to the social media marketing which is a way of digital marketing because of the wide effect area of social media and being cheap.
Yirminci yüzyılın sonlarına doğru yaşanan teknolojik gelişmeler sonucunda internet ve sosyal medya platformları insan hayatını her anlamda işgal etmeye başlamıştır. Bu işgal son derece hızlı bir biçimde, insanlar arasında yaygınlaşarak kısa zamanda beklenenden çok daha fazla sayıda kullanıcıya ulaşmıştır. Teknolojik gelişmeler ve sosyal medyanın hızla yaygınlaşması ve gelişmesi pazarlama alanında da etkisini göstererek pazarlama kavramının yeniden şekillenmesine sebep olmuş ve dijitalleşmesinde de etkili olmuştur. Sosyal medya platformları aracılığıyla gerçekleştirilen dijital pazarlama uygulamaları, geleneksel pazarlamaya göre kısa sürede çok fazla kişiye ulaşması, yapılan yorumlar aracılığıyla tüketicilerle kısa sürede etkileşim sağlanabilmesi ve ölçülebilir olması sebebiyle ön plana çıkmaktadır. Etkileyici pazarlama (Influencer Marketing), sosyal medyanın gündelik hayatın bir parçası haline gelmesi sayesinde ortaya çıkmış ve tüketicilerin satın alma davranışlarını büyük ölçüde etkilemeye başlamıştır. Tüketiciler satın alma işlemini gerçekleştirmeden önce ürün hakkında çok fazla araştırma yapmakta ve aradıkları tüm bilgilere sosyal medya platformları üzerinden kolay ve hızlı bir şekilde ulaşabilmektedir. Bu çalışmada, literatürde yer alan dijital pazarlama ve sosyal medya bağlamında yapılan çalışmalar betimsel tarama yöntemiyle ele alınmıştır. Sosyal medyanın dijital pazarlama üzerindeki rolü ve dijitalleşen pazarlamada sosyal medyanın bir kanal olarak kullanılma nedenlerinin ele alınması amaçlanmıştır. Çalışmada sosyal medyanın, sağladığı avantajların fazlalığı, satın alma davranışı üzerindeki rolü ve ölçülebilirliği sayesinde dijital pazarlama kanallarından biri halini aldığı ve işletmelerin sosyal medyanın etki alanın genişliği, daha ucuz olması sebebiyle dijital pazarlama kanallarından olan sosyal medya pazarlamasına önem verdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | March 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 3 Issue: 1 |