Marka mücadelelerinin yaşandığı günümüz dünyasında her işletmenin tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarına yönelik ürün/hizmet üretmesi gerekmektedir. Günümüz dünyasında her işletmenin inovatif ürün oluşturması, rakiplerinden farklı olması, zayıf olan yönlerini güçlendirerek fırsatları yakalayacak stratejiler geliştirmesi en öncelikli konularından olmalıdır. Çünkü Covid-19 pandemi süreci ile birlikte tüketicilerin marka algıları değişmiş, daha fazla dijital teknolojiyi kullandıkları için her türlü taleplerini bu platformlar üzerinden yapmaya başlamışlardır.
Bu kapsamda, araştırmada, kurgusal evren olarak da tanımlanan ve gelecekte internetin yerini dolduracağı düşünülen metaverse’ün işletmelerin pazar paylarını artırmasına ve büyüme hızlarını etkilemesine ne yönde katkı sağlayacağını öğrenmek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada metaverse kavramı irdelenmiş ve metaverse ile ilgili örneklere bakılarak Nike ve Hyundai markalarının youtube üzerinden çok fazla izlenen metaverse içerikli reklam filmleri bütün yönleriyle incelenmiş ve bu reklam filmleri göstergebilimsel yöntem ile analiz edilmiştir.
In today's world where brand struggles are experienced, every business needs to produce products / services for the wishes and needs of consumers.In today's world, it should be a top priority for every business to create innovative products, be different from their competitors, and develop strategies that will seize opportunities by strengthening their weaknesses. Because with the Covid-19 pandemic process, consumers' brand perceptions have changed, and since they use more digital technology, they have started to make all kinds of demands through these platforms.
In this context, it is aimed to learn how the metaverse, which is also defined as the fictional universe and is thought to replace the internet in the future, will contribute to increasing the market shares of businesses and affecting their growth rates. For this purpose, the concept of metaverse was examined in the study and by looking at the examples related to the metaverse, the commercials of Nike and Hyundai brands with metaverse content, which are watched a lot on youtube, were examined in all aspects and these commercials were analyzed with the semiotic method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 4 Issue: 2 |