With the increase in the number of social media platforms, people have started to produce and share more content. One of these contents is memes prepared and shared digitally by the network society. These are signs made of text, a picture, or a combination of a picture and text, often created for entertainment purposes. Although memes are created by individuals, they become a collective product when shared by members of the network society. After being created in various contexts, memes that turn into a collective product after a signification process can be used for communication purposes. In other words, users of memes can also communicate through these works instead of using only verbal or written communication tools. As in every communication form, certain functions of language come to the fore in communication established through memes. One of these functions is the metalinguistic function, and sometimes the metalinguistic function of the language can be emphasized in the communication created with memes. The aim of this study is to examine the memes that emphasize the metalinguistic function of language from a semiotic perspective. In the study, memes consisting of German, English and Turkish texts will be classified in terms of their signified by relating them to phonology, morphology, semantics and syntax, which are subfields of linguistics, and the methods used in the signification processes of these memes will be tried to be determined.
Sosyal medya platformlarının sayısının artmasıyla insanlar daha fazla içerik üretip paylaşmaya başlamışlardır. Bu içeriklerden biri de ağ toplumu tarafından dijital ortamda hazırlanıp paylaşılan memlerdir. Bunlar genellikle eğlence amacıyla oluşturulan, bir metinden, bir resimden veya bir resim ve metnin birleşiminden oluşan göstergelerdir. Memler tek tek bireyler tarafından oluşturulsa da ağ toplumunun üyeleri tarafından paylaşılmalarıyla kolektif bir ürün hâline gelirler. Çeşitli bağlamlarda oluşturulduktan sonra girdikleri bir göstergeleşme sürecinin ardından kolektif bir ürüne dönüşen memler, iletişim amaçlı kullanılabilir. Yani mem kullanıcıları, yalnızca sözlü veya yazılı iletişim ögelerini kullanmak yerine bu eserler yoluyla da iletişim kurabilirler. Her iletişimde olduğu gibi memler yoluyla kurulan iletişimde de dilin belirli işlevleri öne çıkar. Bu işlevlerden biri de üstdilsel işlevdir ve memlerle oluşturulan iletişimde bazen dilin üstdilsel işlevi vurgulanabilir. Bu çalışmanın amacı dilin üstdilsel işlevini öne çıkaran memleri göstergebilimsel açıdan incelemektir. Çalışmada Almanca, İngilizce ve Türkçe metinlerden oluşan memler, gösterilenleri bakımından dilbilimin alt dallarından fonoloji, morfoloji, semantik ve sentaks ile ilişkilendirilerek sınıflandırılıp, söz konusu memlerin göstergeleşme süreçlerinde başvurulan yöntemler tespit edilmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | November 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 6 Issue: 2 |