Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Halkla İlişkiler Aracı Olarak Müze Diplomasisi: turkishmuseum.com Örneğinde Bir İnceleme

Yıl 2022, , 73 - 88, 31.12.2022
https://doi.org/10.54089/ecider.1201885

Öz

Uluslararası halkla ilişkiler ülkelere birçok yönden fayda sağlayıcı bir etkinliktir. Ülke tanıtımını gerçekleştirmek, diğer devletlerin vatandaşlarıyla etkileşim kurmak, iletişim olanakları yaratmak, taraftar kazanmak bunlardan bazılarıdır. Bunları hayata geçirmek için uluslararası halkla ilişkiler zaman zaman farklı yöntemleri kullanabilmektedir. Bahsi geçen metotlardan biri de kamu diplomasisi uygulaması olarak müze diplomasisidir. İlgili diplomasi türü reel kurumları ve sanal hâlleriyle beraber, kültürleri tanıtabilmekte, tarihi yaşanmışlıkları anlatabilmekte, yabancı halklarla diyalog kurmak adına bir platform sunabilmektedir. Anılan ortamlarda ziyaretçiler oldukça fazla etkilenebilmekte, onların kaynak ülkeye ilgisi artabilmektedir.
Bu bağlamda çalışmanın amacı turkishmuseum.com sitesini uluslararası halkla ilişkiler aracı olarak müze diplomasisi kapsamında incelemektedir. İlgili amacı gerçekleştirebilmek adına betimsel analiz metodu kullanılmış ve çeşitli araştırma kategorileri oluşturulmuştur. Bulgularda sitenin dünya sıralaması açısından azımsanmayacak bir ilgi gördüğü, nispeten fazla ziyaretçiyi çektiği, ancak zaman geçirme bakımından düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Sitede tasarımsal ve içeriksel eksikliklerin bulunduğu, sanal müze bölümlerinin orantısal açıdan dengeli olmadığı, İngilizce içeriklerin gerekli seviyede yer almadığı gözlemlenmiştir. Müze diplomasisi kapsamında turkishmuseum.com’un potansiyelinin bulunduğu, fakat eksikliklerin birçok yönden negatifliği içerdiği söylenebilmektedir.

Kaynakça

  • Arıcan, B., & Akgül, S. Ö. (2022). Turizm diplomasisi aracı olarak müzeler: Panorama Konya Müzesi örneği. International Journal of Tourism and Social Research, (8), 62-74.
  • Bayly-McCredie, L. (2016). Museum diplomacy: Developing cultural partnerships between New Zealand and China. Ekim 10, 2022 tarihinde http://researcharchive.vuw.ac.nz/xmlui/bitstream/handle/10063/6429/thesis_access.pdf?sequence=1 adresinden alındı.
  • Beattie, J., & Bullen, R. (2016). Embracing friendship through gift and exchange: Rewi Alley and art of museum diplomacy in Cold War China and New Zealand. Australian and New Zealand Jorunal of Art, 16(2), 149-166.
  • Cai, Y. (2013). The art of museum diplomacy: The Singapore-France cultural collaboration in perspective. Int. J. Polit. Cult. Soc., (26), 127-144.
  • Davidson, L., & Castellanos, L. P. (2019). Cosmopolitan ambassadors: Internationla exhibitions, cultural diplomacy and the polycentral museum. Delaware: Vernon Press.
  • Dolphin, R. R. (2005). The new frontier for public relations. S. M Oliver. (Ed.), Handbook of corporate communication and public relations. (s. 450- 463). London: Routledge.
  • Gray, J., & Rumpe, B. (2015). Models for digitalization. Softw Syst Model, (14), 1319-1320.
  • Grincheva, N. (2013). Cultural diplomacy 2.0: Challenges and opportunities in museum international practices. Museum & Society, 11(1), 39-49.
  • Grincheva, N. (2019). Beyond state versus non-state dichotomy: The state hermitage museum as a Russian diplomacy ‘hybrid’. Hague Journal of Diplomacy, 14(3), 225-249.
  • Grincheva, N. (2020c). Global diplomacy of Louvre Abu Dhabi: Museum diplomacy on the cross-roads of local, national and global ambitions. Museum Management and Curatorship, 35(1), 89-105.
  • Grincheva, N. (2020b). Global trends in museum diplomacy: Post-guggenheim development. Oxon: Routledge.
  • Grincheva, N. (2020a). Museum diplomacy in the digital age. London: Routledge.
  • Grincheva, N. (2022). Cultural diplomacy under the “digital lockdown”: Pandemic challenges and opportunities in museum diplomacy. Place Branding and Public Diplomacy, (18), 8-11.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Hagberg, J., Sundstrom, M., & Egels-Zandén, N. (2016). The digitalization of retailing: An exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 694-712.
  • Harker, R. J. W. (2020). Museum diplomacy: Transnational public history and the U.S. departmen of state. Massachusetts: University of Massachusetts Press.
  • Hoogwaerts, L. (2012). What role of do museums and art institutions play in international relations today and specifically in the development of what Joseph Nye called “soft power”? Ekim 07, 2022 tarihinde https://www.culturaldiplomacy.org/academy/content/pdf/participant-papers/2012-08-acd/what-role-do-museums-and-art-institutions-play-in-international-relations-today-leanne-hoogwaerts.pdf adresinden alındı.
  • icom.museum (2022). Museum definition. Ekim 03, 2022 tarihinde https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ adresinden alındı.
  • Johnson, M. A. (2013). Ethnic museum public relations: Cultural diplomacy and cultural intermediaries in the digital age. Public Relations Inquiry, 2(3), 355-376.
  • Karakaya, İ. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri. (s. 55-84). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kartal, N. Z., & Arklan, Ü. (2022). Küresel halkla ilişkiler ve dijital diplomasi. Konya: Literatürk.
  • Kunczik, M. (2009). Transnational public relations foreign goverments. K. Sriramesh ve D. Verčič (Ed.), The global public relations handbook theory, research, and practice. (s. 842-871). New York: Routledge.
  • L’Etang, J. (2013). Anthropology and public relations. Robert L. Heath (Ed.), Encyclopedia of public relations. (s. 33-35). California: Sage Publications.
  • Leonard, M., Stead, C., & Smewing, C. (2002). Public Diplomacy. London: The Foreing Policy Centre. Mariano R., & Vårheim, A. (2021). Libraries, museum and cultural centers in foreign policy and cultural diplomacy: A scoping review, Journal of Documentation, 78(3), 651-672.
  • Mengü, S. Ç. (2005). Küresel halkla ilişkiler ve kamusal alan. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (23), 179-185.
  • Morley, M. (2002). How to manage your global reputation a guide to the dynamics of international public relations. New York: Palgrave Macmillan.
  • Morley, M. (2005). Arrival of the global village. Sandra M Oliver (Ed.), Handbook of corporate communication and public relations. (s. 429-440). London: Routledge.
  • Muscat, M. M. (2020). The art of diplomacy: Museums and soft power, Ekim 04, 2022 tarihinde https://www.e-ir.info/pdf/88508 adresinden alındı.
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç. (R. İ. Aydın, Çev.), Ankara: BB101 Yayınları.
  • Okumuş, M. (2021). Kültürel diplomasi bağlamında sanal müzeler. Selçuk İletişim, 14(4), 1972-2002.
  • Pohl, G. M., & Vandeventer, D. (2001). The workplace, undergraduate education, and career preparation. Robert L Heath (Ed.), Handbook public relations. (s. 357-368). California: Sage Publications.
  • Priewe, S. (2021). Museum diplomacy: Parsing the global engagement of museums. Los Angeles: Figueroa Press.
  • Richard, R. J. W. (2020). Museum diplomacy: Transnational public history and the U.S. department of state. Massachusetts: University of Massachusetts Press.
  • Saran, M. (2001). Uluslararası işletmelerin küresel iş dünyası koşullarında yerel pazarlardaki faaliyetlerini gerçekleştirme süreci içinde halkla ilişkiler yönetimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Szondi, G. (2009). International context of public relations. R. Tench ve L. Yeomans (Ed.), Exploring public relations. (s. 117-146). Harlow: Prentice Hall.
  • Tanyeri, E. (2015). Destinasyon tanıtımında halkla ilişkiler turistik tüketici perspektifinden diyalog eksenli bir bakış. Konya: Literatürk.
  • Taylor, M. (2001). International public relations opportunities and challenges for thr 21st century. R. L Heath (Ed.), Handbook public relations. (s. 629- 637). California: Sage Publications.
  • Tüylüoğlu, E. (2019). Kamu diplomasisi tekniği olarak kültürel diplomasi: Suudi Arabistan Krallığı’nın Türkiye’deki kültürel diplomasi faaliyetleri. Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünal, D. (2021). Kamu diplomasisi bağlamında ülke markalaması ve Katar örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünlü, S., Yaşar, L., & Bilici, E. (2022). Kültür ve bilim diplomasisi söylemleri bağlamında neolitik dönemin gizemli tapınağı: Göbeklitepe. Folklor Akademi Dergisi, 5(2), 337-352.
  • Van Dyke, M. A., & Verčič, D. (2009). Public relations, public diplomacy, and strategic communication: An international model of conceptual convergence. K. Sriramesh ve D. Verčič (Ed.), The global public relations handbook theory, research, and practice. (s. 904-928). New York: Routledge.
  • Wang, S. (2018). Museum diplomacy: Exploring the Sino-German Museum forum and beyond. International Journal of Cultural Policy, 24(6), 724-740.
  • Wilcox, D. L., Cameron, G. T., & Reber, B. H. (2015). Public relations strategies and tactics. Harlow: Pearson Education.
  • Yağmurlu, A. (2007). Halkla ilişkiler yöntemi olarak kamu diplomasisi. İletişim Araştırmaları, 5(1), 9-38.
  • Yağmurlu, A. (2020). Dünya mirası ve kamu diplomasisi: Göbekli Tepe örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (49), 46-64.
  • Yağmurlu, A. (2021). Kamu diplomasisi aracı olarak arkeoloji: Zeugma örneği. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 76(3), 631-649.
  • Yıldırım, G. (2015). “Kültürel diplomasi ekseninde” uluslararası halkla ilişkiler perspektifinden kamu diplomasisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Yıldırım, G. (2017). Kültürel diplomasi ve uluslararası halkla ilişkiler çerçevesinde cumhuriyetin ilk yıllarında (1923-1938) Türk kültürü ve sanatının uluslararası alanda tanıtımı. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 2(4), 221-256.
  • Yılmaz, N. (2009). Uluslararası halkla ilişkilerde yerel ve küresel kültürün etkileri. Uluslararası Halkla İlişkiler Sempozyumu2, Lefkoşa/K.K.T.C. 2009, 108-117.
  • Zeybek, B., & Öztürk, İ. D. (2022). Turizm diplomasisi kapsamında kent markalama: Dijital çağda müzeler bir kentin markalaşmasına nasıl katkı sağlar?. İletişim ve Diplomasi, (7), 165-184.

Museum Diplomacy as a mean of International Public Relations: Research on the case of turkishmuseum.com

Yıl 2022, , 73 - 88, 31.12.2022
https://doi.org/10.54089/ecider.1201885

Öz

International public relations is an activity providing benefits to the countries in many ways. Some of these benefits are national publicization, interaction with other countries’ citizens, creation of communication possibilities and gaining supporters. In order to carry out these purposes, international public relations may utilize various methods at times. One of the aforementioned methods is the museum diplomacy as an implementation of public diplomacy. The related diplomacy may publicize real institutions and cultures virtually, narrate experiences, and provide a platform in order to communicate with foreign public. In such environments, visitors may be impressed highly and their interest in the source country increases.
In this context, the purpose of the study is to analyze turkishmuseum.com website in terms of museum diplomacy as a means of public relations. In order to fulfill this purpose, descriptive analysis method has been used and various research categories have been formed. It has been realized in findings that the website has substantially attracted attention, drawn relatively numerous visitors. However, the visitors do not spend much time on the website. It has been observed that there have been schematic and contextual deficiencies on the website; virtual museum parts are not balanced in terms of proportion; and contents in English are not at the required level. Within the concept of museum diplomacy, it may be expressed that turkishmuseum.com has a potential. However, deficiencies cause negativity in many ways.

Kaynakça

  • Arıcan, B., & Akgül, S. Ö. (2022). Turizm diplomasisi aracı olarak müzeler: Panorama Konya Müzesi örneği. International Journal of Tourism and Social Research, (8), 62-74.
  • Bayly-McCredie, L. (2016). Museum diplomacy: Developing cultural partnerships between New Zealand and China. Ekim 10, 2022 tarihinde http://researcharchive.vuw.ac.nz/xmlui/bitstream/handle/10063/6429/thesis_access.pdf?sequence=1 adresinden alındı.
  • Beattie, J., & Bullen, R. (2016). Embracing friendship through gift and exchange: Rewi Alley and art of museum diplomacy in Cold War China and New Zealand. Australian and New Zealand Jorunal of Art, 16(2), 149-166.
  • Cai, Y. (2013). The art of museum diplomacy: The Singapore-France cultural collaboration in perspective. Int. J. Polit. Cult. Soc., (26), 127-144.
  • Davidson, L., & Castellanos, L. P. (2019). Cosmopolitan ambassadors: Internationla exhibitions, cultural diplomacy and the polycentral museum. Delaware: Vernon Press.
  • Dolphin, R. R. (2005). The new frontier for public relations. S. M Oliver. (Ed.), Handbook of corporate communication and public relations. (s. 450- 463). London: Routledge.
  • Gray, J., & Rumpe, B. (2015). Models for digitalization. Softw Syst Model, (14), 1319-1320.
  • Grincheva, N. (2013). Cultural diplomacy 2.0: Challenges and opportunities in museum international practices. Museum & Society, 11(1), 39-49.
  • Grincheva, N. (2019). Beyond state versus non-state dichotomy: The state hermitage museum as a Russian diplomacy ‘hybrid’. Hague Journal of Diplomacy, 14(3), 225-249.
  • Grincheva, N. (2020c). Global diplomacy of Louvre Abu Dhabi: Museum diplomacy on the cross-roads of local, national and global ambitions. Museum Management and Curatorship, 35(1), 89-105.
  • Grincheva, N. (2020b). Global trends in museum diplomacy: Post-guggenheim development. Oxon: Routledge.
  • Grincheva, N. (2020a). Museum diplomacy in the digital age. London: Routledge.
  • Grincheva, N. (2022). Cultural diplomacy under the “digital lockdown”: Pandemic challenges and opportunities in museum diplomacy. Place Branding and Public Diplomacy, (18), 8-11.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Hagberg, J., Sundstrom, M., & Egels-Zandén, N. (2016). The digitalization of retailing: An exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 694-712.
  • Harker, R. J. W. (2020). Museum diplomacy: Transnational public history and the U.S. departmen of state. Massachusetts: University of Massachusetts Press.
  • Hoogwaerts, L. (2012). What role of do museums and art institutions play in international relations today and specifically in the development of what Joseph Nye called “soft power”? Ekim 07, 2022 tarihinde https://www.culturaldiplomacy.org/academy/content/pdf/participant-papers/2012-08-acd/what-role-do-museums-and-art-institutions-play-in-international-relations-today-leanne-hoogwaerts.pdf adresinden alındı.
  • icom.museum (2022). Museum definition. Ekim 03, 2022 tarihinde https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ adresinden alındı.
  • Johnson, M. A. (2013). Ethnic museum public relations: Cultural diplomacy and cultural intermediaries in the digital age. Public Relations Inquiry, 2(3), 355-376.
  • Karakaya, İ. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri. (s. 55-84). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kartal, N. Z., & Arklan, Ü. (2022). Küresel halkla ilişkiler ve dijital diplomasi. Konya: Literatürk.
  • Kunczik, M. (2009). Transnational public relations foreign goverments. K. Sriramesh ve D. Verčič (Ed.), The global public relations handbook theory, research, and practice. (s. 842-871). New York: Routledge.
  • L’Etang, J. (2013). Anthropology and public relations. Robert L. Heath (Ed.), Encyclopedia of public relations. (s. 33-35). California: Sage Publications.
  • Leonard, M., Stead, C., & Smewing, C. (2002). Public Diplomacy. London: The Foreing Policy Centre. Mariano R., & Vårheim, A. (2021). Libraries, museum and cultural centers in foreign policy and cultural diplomacy: A scoping review, Journal of Documentation, 78(3), 651-672.
  • Mengü, S. Ç. (2005). Küresel halkla ilişkiler ve kamusal alan. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (23), 179-185.
  • Morley, M. (2002). How to manage your global reputation a guide to the dynamics of international public relations. New York: Palgrave Macmillan.
  • Morley, M. (2005). Arrival of the global village. Sandra M Oliver (Ed.), Handbook of corporate communication and public relations. (s. 429-440). London: Routledge.
  • Muscat, M. M. (2020). The art of diplomacy: Museums and soft power, Ekim 04, 2022 tarihinde https://www.e-ir.info/pdf/88508 adresinden alındı.
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç. (R. İ. Aydın, Çev.), Ankara: BB101 Yayınları.
  • Okumuş, M. (2021). Kültürel diplomasi bağlamında sanal müzeler. Selçuk İletişim, 14(4), 1972-2002.
  • Pohl, G. M., & Vandeventer, D. (2001). The workplace, undergraduate education, and career preparation. Robert L Heath (Ed.), Handbook public relations. (s. 357-368). California: Sage Publications.
  • Priewe, S. (2021). Museum diplomacy: Parsing the global engagement of museums. Los Angeles: Figueroa Press.
  • Richard, R. J. W. (2020). Museum diplomacy: Transnational public history and the U.S. department of state. Massachusetts: University of Massachusetts Press.
  • Saran, M. (2001). Uluslararası işletmelerin küresel iş dünyası koşullarında yerel pazarlardaki faaliyetlerini gerçekleştirme süreci içinde halkla ilişkiler yönetimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Szondi, G. (2009). International context of public relations. R. Tench ve L. Yeomans (Ed.), Exploring public relations. (s. 117-146). Harlow: Prentice Hall.
  • Tanyeri, E. (2015). Destinasyon tanıtımında halkla ilişkiler turistik tüketici perspektifinden diyalog eksenli bir bakış. Konya: Literatürk.
  • Taylor, M. (2001). International public relations opportunities and challenges for thr 21st century. R. L Heath (Ed.), Handbook public relations. (s. 629- 637). California: Sage Publications.
  • Tüylüoğlu, E. (2019). Kamu diplomasisi tekniği olarak kültürel diplomasi: Suudi Arabistan Krallığı’nın Türkiye’deki kültürel diplomasi faaliyetleri. Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünal, D. (2021). Kamu diplomasisi bağlamında ülke markalaması ve Katar örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünlü, S., Yaşar, L., & Bilici, E. (2022). Kültür ve bilim diplomasisi söylemleri bağlamında neolitik dönemin gizemli tapınağı: Göbeklitepe. Folklor Akademi Dergisi, 5(2), 337-352.
  • Van Dyke, M. A., & Verčič, D. (2009). Public relations, public diplomacy, and strategic communication: An international model of conceptual convergence. K. Sriramesh ve D. Verčič (Ed.), The global public relations handbook theory, research, and practice. (s. 904-928). New York: Routledge.
  • Wang, S. (2018). Museum diplomacy: Exploring the Sino-German Museum forum and beyond. International Journal of Cultural Policy, 24(6), 724-740.
  • Wilcox, D. L., Cameron, G. T., & Reber, B. H. (2015). Public relations strategies and tactics. Harlow: Pearson Education.
  • Yağmurlu, A. (2007). Halkla ilişkiler yöntemi olarak kamu diplomasisi. İletişim Araştırmaları, 5(1), 9-38.
  • Yağmurlu, A. (2020). Dünya mirası ve kamu diplomasisi: Göbekli Tepe örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (49), 46-64.
  • Yağmurlu, A. (2021). Kamu diplomasisi aracı olarak arkeoloji: Zeugma örneği. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 76(3), 631-649.
  • Yıldırım, G. (2015). “Kültürel diplomasi ekseninde” uluslararası halkla ilişkiler perspektifinden kamu diplomasisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Yıldırım, G. (2017). Kültürel diplomasi ve uluslararası halkla ilişkiler çerçevesinde cumhuriyetin ilk yıllarında (1923-1938) Türk kültürü ve sanatının uluslararası alanda tanıtımı. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 2(4), 221-256.
  • Yılmaz, N. (2009). Uluslararası halkla ilişkilerde yerel ve küresel kültürün etkileri. Uluslararası Halkla İlişkiler Sempozyumu2, Lefkoşa/K.K.T.C. 2009, 108-117.
  • Zeybek, B., & Öztürk, İ. D. (2022). Turizm diplomasisi kapsamında kent markalama: Dijital çağda müzeler bir kentin markalaşmasına nasıl katkı sağlar?. İletişim ve Diplomasi, (7), 165-184.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halkla İlişkiler
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Zafer Kartal 0000-0001-9172-2954

Hasan Rençber 0000-0001-5690-9094

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kartal, N. Z., & Rençber, H. (2022). Uluslararası Halkla İlişkiler Aracı Olarak Müze Diplomasisi: turkishmuseum.com Örneğinde Bir İnceleme. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 4(2), 73-88. https://doi.org/10.54089/ecider.1201885