Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Assessment of Social Media's Effects on Local Food Culture: Dijital Influencers

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 26, 30.06.2021

Öz

Culture is described as the beliefs, values and behaviors that are practiced and accepted by members of a group or members of the community, which are not inherited but learned from others. Food, on the other hand, is not only a nutritional need but also an important cultural heritage passed down from generation to generation. Local dishes are beyond doubt that integral part of the culture. As food culture gaining value in the sociological context; beyond just a physiological need to eliminate hunger; it is a broad concept that includes social activities and rituals.
Local food cultures have become a frequently discussed item on social media after the development of internet technology. Depending on the development of social media, people can learn what the food of a region or region they are curious about is and where it should be eaten through computers and mobile phones. In this study, it was aimed to reveal the role of YouTube food influencers, which have a food and beverage channel on YouTube, in promoting local food cultures. In parallel with this purpose, the in-depth interview technique in the qualitative research category was used and the data obtained were analyzed. As a result of the data obtained from the study; YouTube food influencers have been found to contribute to the promotion of local food cultures. However; It has been determined that the fact that YouTube has a guiding effect on content producers causes them to visit places with high popularity rather than local food cultures. In this context; While YouTube food influencers has a positive function of promoting local food cultures, it has been found that they sometimes prefer places that are popular in digital media rather than local food cultures, with the influence of the popular culture and culture industry.

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Ankara: Efil Yayınevi.
  • Akarçay, E. (2016). Beslencenin Sosyolojisi, Ankara: Phoenix.
  • Alanka, Ö., Cezik, A., (2016), “Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme”, TRT Akademi Dergisi, Sayı 2, Cilt 1, 548-569.
  • Altunay, E., Oral, G. ve Yalçınkaya, M. (2014), “Eğitim Kurumlarında Mobbing Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma”, Sakarya Üniversitesi Journal of Education,4(1), 62-80.
  • Anderson, E. N. (2005). Everyone Eats Understanding Food and Culture, New York: New York University Press.
  • Aydoğdu, A., Mızrak, M. (2017). “Azerbaycan ve Türkiye Mutfak Kültürünün Tarihi Birlikteliği ve Mevcut Durumunun Belirlenmesi”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 15-25.
  • Barutçu, S. ve Tomaş, M. (2013). “Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğin Ölçümü”, Journal of Internet Applications and Management, 4(1), 5-24.
  • Batinic, Ivıca. (2017). “The Role And Importance of Promotion In The Development of Gastronomic Tourısm Of The Republic Of Croatia”,Journal of Process Management, 5(3), 87-91.
  • Belge, M. (2001). Tarih Boyunca Yemek Kültürü, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Beşirli, H. (2017). Yemek Sosyolojisi Yiyeceklere ve Mutfağa Sosyolojik Bakış, Ankara: Phoenix.
  • Bingör, B. (2016). Küreselleşmenin Yemek Kültürüne Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı.
  • Blossom, J. (2009). Content Nation Surviving and Thriving as Social Media Changes Our Work, Our Lives, and Our Future, Indianapolis: Wiley Publishing.
  • Breadsworth, A., Keil, T. (2002). Sociology On The Menu An Invitation to the Study of Food and Society, eLibrary Edition, London: Routledge.
  • Burgess, J. ve Green, J. (2009). YouTube Online Video and Participatory Culture, 1st Edition,Cambridge: Polity Press. Civitello, L. (2019). Mutfak ve Kültür İnsanın Beslenme Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Çi̇men, Ü. (2020). “Danıştay’ın Andımız Kararının Ana Haber Bültenlerinde Sunumunun Ulusal Kimlik Bağlamında Değerlendirilmesi”. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (1), 25-52. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.595622
  • Deveci, F. G. (2019). Bireysel ve Çevresel Motivasyonların YouTuber Takipçilerinin Davranışsal Değişimleri Üzerine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Dumas, A. (2005). “Okura Birkaç Söz”, (Çev: Emin Özcan), Yemek ve Kültür Dergisi, 2, 55-65, İstanbul: Çiya Yayınları. Durkheim, E. ve Mauss, M. (2009). Primitive Classification, London: Cohen&West.
  • Fırat, M. (2014). “Yemeğin İdeolojisi Ya Da İdeolojinin Yemeği: Kimlik Bağlamında Yemek Kültürü”, Cyprus International University, 20(4), 129-140.
  • Freedman, P. (2008). Yemek Damak Tadının Tarihi, 1. Baskı, (Çev: Nurettin Elhüseyni), İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Fruchter, M. (2009). “Marketing On The Social Web: A Few Ingredients”, (çevrimiçi), https://mindmapsza.wordpress.com/2010/01/09/marketing-on-the-social-web-a-few-key-ingredients/ , (Erişim Tarihi: 05.05.2020)
  • Goody, J. (2013). Yemek, Mutfak, Sınıf, (Çev: Müge Günay Güran), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Grimmelmann, J. (2009). “Facebook and the Social Dynamics of Privacy”, Iowa Law Review, 95(4), 1-52.
  • Himma-Kadakas, Marju., Rajavee Allan, Orgmets, M. L., Kouts-Klemm, R. (2018). “The Food Chain of YouTubers: Engaging Audiences With Formats and Genres”, Observatorio Journal, 19, 54-75.
  • Işık, M. (2018). “Yeni Medyanın Yeni Yıldızları YouTuberların Türkiye’deki Genel Görünümü”,The 1st International Cultural Informatics, Communication&Media Studies Sempozyumu Bildiri Kitabı, ss: 384-393.
  • Kirtiş, A. K. ve Karahan, F. (2011). “To Be or Not to Be in Social Media Arena as the Most Cost-Efficient Marketing Strategy after the Global Recession”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Sayı:24, 260-268.
  • Korenich, L., Lascu, D., Manrai, L., Manrai, A. (2013). “Social Media: Past, Present, and Future”,(İçinde: Ed: Luiz Moutinho, Enrique Bigne, Ajay K. Manrai), The Routledge Companion to the Future of Marketing, 234-249,London: Routledge.
  • Lexico.com (2019), https://www.lexico.com/definition/youtuber (Erişim Tarihi: 06.06.2019).
  • Lou, C. ve Yuan, S. (2018). “Influencer Marketing: How Message Value and Credibility Affect Consumer Trust of Branded Content on Social Media”, Journal of Interactive Advertising, 19(1), 58-73.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü, (Çev: Osman Akınhay, Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martinez, C. ve Olsson, T. (2019). “Making Sense of YouTubers: How Swedish Children Construct and Negotiate The YouTuber Misslisibell as a Girl Celebrity”, Journal of Children and Media, 13(1), 36-52.
  • Mendez, D. (2014). “Food and Social Change: Signs of Change in Spanish Eating Habits”, Italian Sociological Review, 4(2), 207-220
  • Özdemir, G. ve Dülger Altıner, Dilek. (2019). “Gastronomi Kavramları ve Gastronomi Turizmi Üzerine Bir İnceleme”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 1-14.
  • Ritzer, G. (1998). Toplumun McDonaldlaştırılması Çağda Toplum Yaşamının Değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme, (Çev: Şen Süer Kaya), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Torres-Perez, V., Pastor-Ruiz, Y. ve Ben-Boubaker, S. A. (2018). “YouTubers Videos and The Construction of Adolescent Identity”, Media Education Research Journal, Sayı: 55,61-70.
  • Travers, J. Ve Milgram, S. (1969). “An Experimental Study of the Small World Problem”, American Sociological Association, 32(4), 425-443.
  • Turgut, B. A. (2010). Tükeitici Etnosentrizminin Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, (Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler.
  • Türk, H. ve Şahin, K. (2004). “Antakya Geleneksel Yemek Kültürü” , Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 115-132.
  • Wikipedia. org, (2020) http//tr.wikipedia.org/wiki/Etnosentrizm, (Erişim Tarihi: 02.04.2020 ).

Sosyal Medyanın Yerel Yemek Kültürü Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme: Dijital Fenomenler

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 26, 30.06.2021

Öz

Kültür, bir grubun üyelerinin veya topluluğun üyeleri tarafından uygulanan ve kabul edilen, kalıtsal olmayan ancak sonradan öğrenilen inançlar, değerler ve tutumlar olarak tanımlanmaktadır. Yemek ise biyolojik olarak besinsel bir ihtiyaç olmasının yanı sıra nesilden nesile aktarılan önemli bir kültürel mirastır. Yerel yemekler kuşkusuz kültürün bütünleyici bir kısmını oluşturur. Sosyolojik bağlamda da değer kazanan yemek; sadece açlığı ortadan kaldırmak için yapılan fizyolojik bir ihtiyacın ötesinde; toplumsal etkinlikleri ve ritüelleri kapsayan geniş bir kavramdır.
Yerel yemek kültürleri son dönemde internet teknolojisinin gelişimi sonrası sosyal medyada sıkça işlenen bir öğe olmuştur. Sosyal medyanın gelişimine bağlı olarak insanlar merak ettikleri bir yöreye veya bölgeye ait yemeğin neler olduğunu ve nerelerde yenmesi gerektiğini bilgisayarlar ve cep telefonları aracılığıyla öğrenebilmektedir. Bu araştırmada YouTube’da yeme-içme kanalı bulunan YouTube yemek fenomenlerinin yerel yemek kültürlerinin tanıtılmasındaki rolünün ortaya konulması amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda niteliksel araştırma kategorisi içerisinde yer alan derinlemesine görüşme tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Çalışma sonucu elde edilen veriler neticesinde; YouTube yemek fenomenlerinin yerel yemek kültürlerinin tanıtılmasına katkı sağladığı görülmüştür. Bununla birlikte; YouTube’un içerik üreticilerini yönlendirici bir etkiye sahip olması, yerel yemek kültürlerinden ziyade popülerliği yüksek olan mekânları ziyaret etmelerine neden olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda; YouTube Yemek Fenomenleri bir yandan yerel yemek kültürlerini tanıtmak gibi olumlu bir işlev görürken diğer yandan popüler kültür ve kültür endüstrisinin etkisiyle zaman zaman yerel yemek kültürlerinden ziyade dijital medyada popüler olan yerleri tercih ettikleri bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Ankara: Efil Yayınevi.
  • Akarçay, E. (2016). Beslencenin Sosyolojisi, Ankara: Phoenix.
  • Alanka, Ö., Cezik, A., (2016), “Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme”, TRT Akademi Dergisi, Sayı 2, Cilt 1, 548-569.
  • Altunay, E., Oral, G. ve Yalçınkaya, M. (2014), “Eğitim Kurumlarında Mobbing Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma”, Sakarya Üniversitesi Journal of Education,4(1), 62-80.
  • Anderson, E. N. (2005). Everyone Eats Understanding Food and Culture, New York: New York University Press.
  • Aydoğdu, A., Mızrak, M. (2017). “Azerbaycan ve Türkiye Mutfak Kültürünün Tarihi Birlikteliği ve Mevcut Durumunun Belirlenmesi”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 15-25.
  • Barutçu, S. ve Tomaş, M. (2013). “Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğin Ölçümü”, Journal of Internet Applications and Management, 4(1), 5-24.
  • Batinic, Ivıca. (2017). “The Role And Importance of Promotion In The Development of Gastronomic Tourısm Of The Republic Of Croatia”,Journal of Process Management, 5(3), 87-91.
  • Belge, M. (2001). Tarih Boyunca Yemek Kültürü, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Beşirli, H. (2017). Yemek Sosyolojisi Yiyeceklere ve Mutfağa Sosyolojik Bakış, Ankara: Phoenix.
  • Bingör, B. (2016). Küreselleşmenin Yemek Kültürüne Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı.
  • Blossom, J. (2009). Content Nation Surviving and Thriving as Social Media Changes Our Work, Our Lives, and Our Future, Indianapolis: Wiley Publishing.
  • Breadsworth, A., Keil, T. (2002). Sociology On The Menu An Invitation to the Study of Food and Society, eLibrary Edition, London: Routledge.
  • Burgess, J. ve Green, J. (2009). YouTube Online Video and Participatory Culture, 1st Edition,Cambridge: Polity Press. Civitello, L. (2019). Mutfak ve Kültür İnsanın Beslenme Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Çi̇men, Ü. (2020). “Danıştay’ın Andımız Kararının Ana Haber Bültenlerinde Sunumunun Ulusal Kimlik Bağlamında Değerlendirilmesi”. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (1), 25-52. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.595622
  • Deveci, F. G. (2019). Bireysel ve Çevresel Motivasyonların YouTuber Takipçilerinin Davranışsal Değişimleri Üzerine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Dumas, A. (2005). “Okura Birkaç Söz”, (Çev: Emin Özcan), Yemek ve Kültür Dergisi, 2, 55-65, İstanbul: Çiya Yayınları. Durkheim, E. ve Mauss, M. (2009). Primitive Classification, London: Cohen&West.
  • Fırat, M. (2014). “Yemeğin İdeolojisi Ya Da İdeolojinin Yemeği: Kimlik Bağlamında Yemek Kültürü”, Cyprus International University, 20(4), 129-140.
  • Freedman, P. (2008). Yemek Damak Tadının Tarihi, 1. Baskı, (Çev: Nurettin Elhüseyni), İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Fruchter, M. (2009). “Marketing On The Social Web: A Few Ingredients”, (çevrimiçi), https://mindmapsza.wordpress.com/2010/01/09/marketing-on-the-social-web-a-few-key-ingredients/ , (Erişim Tarihi: 05.05.2020)
  • Goody, J. (2013). Yemek, Mutfak, Sınıf, (Çev: Müge Günay Güran), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Grimmelmann, J. (2009). “Facebook and the Social Dynamics of Privacy”, Iowa Law Review, 95(4), 1-52.
  • Himma-Kadakas, Marju., Rajavee Allan, Orgmets, M. L., Kouts-Klemm, R. (2018). “The Food Chain of YouTubers: Engaging Audiences With Formats and Genres”, Observatorio Journal, 19, 54-75.
  • Işık, M. (2018). “Yeni Medyanın Yeni Yıldızları YouTuberların Türkiye’deki Genel Görünümü”,The 1st International Cultural Informatics, Communication&Media Studies Sempozyumu Bildiri Kitabı, ss: 384-393.
  • Kirtiş, A. K. ve Karahan, F. (2011). “To Be or Not to Be in Social Media Arena as the Most Cost-Efficient Marketing Strategy after the Global Recession”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Sayı:24, 260-268.
  • Korenich, L., Lascu, D., Manrai, L., Manrai, A. (2013). “Social Media: Past, Present, and Future”,(İçinde: Ed: Luiz Moutinho, Enrique Bigne, Ajay K. Manrai), The Routledge Companion to the Future of Marketing, 234-249,London: Routledge.
  • Lexico.com (2019), https://www.lexico.com/definition/youtuber (Erişim Tarihi: 06.06.2019).
  • Lou, C. ve Yuan, S. (2018). “Influencer Marketing: How Message Value and Credibility Affect Consumer Trust of Branded Content on Social Media”, Journal of Interactive Advertising, 19(1), 58-73.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü, (Çev: Osman Akınhay, Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martinez, C. ve Olsson, T. (2019). “Making Sense of YouTubers: How Swedish Children Construct and Negotiate The YouTuber Misslisibell as a Girl Celebrity”, Journal of Children and Media, 13(1), 36-52.
  • Mendez, D. (2014). “Food and Social Change: Signs of Change in Spanish Eating Habits”, Italian Sociological Review, 4(2), 207-220
  • Özdemir, G. ve Dülger Altıner, Dilek. (2019). “Gastronomi Kavramları ve Gastronomi Turizmi Üzerine Bir İnceleme”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 1-14.
  • Ritzer, G. (1998). Toplumun McDonaldlaştırılması Çağda Toplum Yaşamının Değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme, (Çev: Şen Süer Kaya), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Torres-Perez, V., Pastor-Ruiz, Y. ve Ben-Boubaker, S. A. (2018). “YouTubers Videos and The Construction of Adolescent Identity”, Media Education Research Journal, Sayı: 55,61-70.
  • Travers, J. Ve Milgram, S. (1969). “An Experimental Study of the Small World Problem”, American Sociological Association, 32(4), 425-443.
  • Turgut, B. A. (2010). Tükeitici Etnosentrizminin Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, (Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler.
  • Türk, H. ve Şahin, K. (2004). “Antakya Geleneksel Yemek Kültürü” , Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 115-132.
  • Wikipedia. org, (2020) http//tr.wikipedia.org/wiki/Etnosentrizm, (Erişim Tarihi: 02.04.2020 ).
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Öztürk 0000-0001-8606-2728

Naci İspir 0000-0002-6239-7934

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, Y., & İspir, N. (2021). Sosyal Medyanın Yerel Yemek Kültürü Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme: Dijital Fenomenler. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 3(1), 9-26.