Yaşlı nüfusunun artması, Dünya genelinde yaşam pratiklerini dönüştürür. Çağın pratiklerini yansıtan bir platform olarak sinema filmleri, yaşlılığa çok yönlü bakabilme olanağı sunar. Bu makalenin amacı, modern çağın yaşlı öznesinin sinema filmlerinde nasıl temsil edildiği ve bu temsillerin alternatif bir yaşlı-oluş potansiyeli taşıyıp taşımadığı sorularına yanıt bulmaktır. Çalışma, modern yaşlı bireyleri anlatının merkezinde konumlandırması ve -görünürde- alışılmışın dışında yaşlılık anlatımı sunması dolayısıyla Paolo Virzi’nin yönettiği The Leisure Seeker (Karavan, 2017) adlı film özelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öncelikle yaşlılık olgusu ele alınmıştır. Ardından sinemada yaşlı temsillerine dair literatüre yer verilmiştir. Son olarak filmdeki yaşlı temsilleri “fiziksel, sosyo-ekonomik ve kültürel özellikleri açısından”, “aile bireyleri ve yakın çevreleriyle ilişkileri açısından”, “ideolojik açıdan” ve “yaşlılık kuramları çerçevesinde” dört farklı tema kapsamında, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bunun sonucunda filmin, pek çok açıdan alışılmışın dışında yaşlı temsillerine yer veriyor gibi görünmesine rağmen modern ideoloji ile beslendiği ve bu ideolojinin dışında bir alternatif yaşlı temsili ortaya koymadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Yaşlılık Yaşlılık kuramları Sinemada yaşlılığın temsili Modernizm Amerikan sineması
Katkı ve Teşekkür Eski doktora tez danışmanım Prof. Dr. Sayın Huriye KURUOĞLU, emekliye ayrılmadan önce, bu çalışmanın oluşmasında engin bilgi ve donanımıyla çeşitli kaynaklara erişimime ve konuya ilişkin entelektüel bir perspektif geliştirmeme olanak sunmuştur. Bunun yanı sıra beni bu konuda bir makale yazmaya teşvik etmiş ve cesaretlendirmiştir. Bu makalenin oluşmasındaki desteği ve katkıları dolayısıyla Prof. Dr. Sayın Huriye Kuruoğlu’na teşekkürlerimi ve saygılarımı sunarım. Duygu ERGÜN TAKAN
Increasing in the elderly population is transforming life practices throught the World. As a platform reflecting the practices of the era, cinema films provide a multifaceted view of old age. The aim of this article is to find answers to questions about how the elderly subject of the modern era is represented in cinema films and whether these representations have the potential to become an alternative old age. The study was carried out in The Leisure Seeker (Karavan, 2017), directed by Paolo Virzi, because it positions modern elderly individuals at the center of the narrative and presents an unusual -apparently- narrative of old age. In the study, firstly the phenomenon of old age was discussed. Then, the literature on the representations of the elderly in the cinema was included. Finally, the representations of the elderly in the film were analyzed using content analysis method in four different themes "in terms of their physical, socio-economic and cultural characteristics", "in terms of their relations with family members and their close environment", "ideologically" and "within the framework of aging theories.” As a result, it was concluded that the film although in many respects it seems to different from the usual aged representations was inspired by modern ideology and did not reveal an alternative elderly representation outside of this ideology.
Elderly Theories of aging Representation of aging in cinema Modernism American cinema
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 3 Sayı: 1 |