Influencer Takip Algısına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri: Gelişim, Amaç, Gerçeklik
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 57 - 73, 30.06.2021
Seher Büşra Tokay
,
Mustafa Şeref Akın
Öz
Amaç: Makale influencerların takip edilme sebeplerini incelenmekte, kullanıcılar üzerinde yansıyan olumlu/olumsuz algılar araştırılmaktadır.
Yöntem: Araştırma yöntemi etnografidir. Nitel araştırma yöntemi olan mülakat görüşme tekniği kullanıldı. 16 sosyal medya kullanıcılarının takip ettikleri influencer, sebebi ve yaşadıkları olumlu ve olumsuzluklar üzerine görüşmeler gerçekleştirildi.
Bulgular: Influencerın takibinde bireylerde uyandırdığı 3 ana kategori tespit edildi: Gelişme, amaç ve gerçeklik. Her kategori içinde influencerın durumu olumlu ve olumsuz olarak iki uçta yaşanmaktadır. Gelişmede olumsuz uç takipçilerin influencerın lanse ettiği hayatı yaşayamamanın hissettirdiği yoksunluk duygusuna kapılmalarıdır. Olumlu uç ise kişisel gelişim sürecine girmesi ve öz güveninin artmasıdır. Amaçta saf ticari amaçla ürün gösterilmesinden takipçiler rahatsızlardır. Ancak faydalı olan bilginin aktarılması, influencerın kullandığı ve dağıtım kanalına erişimi göstermesi memnuniyet oluşturmaktadır. Gerçeklikte iki uç sahtelik ve şeffaflıktır. Sahte yaşam tarzını özendirme takipçileri soğutma ve sonunda da takibi bırakmasına sebep olmaktadır. Influencerın yaşadığı veya gözlemlediği olayları bütünsel olarak aktarması takipçiyle olan duygusal bağı ve samimiyeti ilerletmektedir.
Sonuç: Sosyal medya takipçilerinin beklentisi doğrultusunda influencer kendisini olduğu gibi yansıtmalı, gösterişten kaçınmalı, gerçekçi, samimi, içten tutum sergilemeli, şeffaf şekilde ürüne yönlendirmelidir. Bilinçli kullanıcılar kişisel gelişimlerine önem vermekte, ilgi duydukları alanda eğitici paylaşım yapanları sıkı bir şekilde takip etmekteler. Kullanıcıyı yönlendirmede influencer arkasında durduğu ve kendisinin kullandığı ürünlerin pazarlamasını yapan olmalıdır.
Kaynakça
- Akın, M. S. (2019b). Kullanıcının bağlamının önemi ve bağlamsal sorgulama. Istanbul Management Journal, 87, 1-25.
- Aktaş, A. Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, Sayı 6, 399-422.
- Aslan, A. (2016), “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3 (2): 41-65.
- Beckman, S. L. ve Barry, C. M. (2007), “Innovation as a Learning Process: Embedding Design Thinking”, California Management Review, 50 (1), 25-49.
- Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 5(3), 56-65.
- Brown T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation.
New York: Harper Business.
- Canöz, K. Gülmez, Ö, Eroğlu, G. (2020), Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, Yıl: 2020 Cilt: 23 Sayı:1.
- Çaycı, B.(2019), Dijital İletişim Çağında Toplumun Medyatikleşmesiyle Dönüşen Şöhret Kültürü, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Doktora tezi, İstanbul.
- Cooley, D., & Parks-Yancy, R. (2019). The effect of social media on perceived information credibility and decision making. Journal of Internet Commerce, 18(3), 249-269.
Faulkner, L. (2003). Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35, 379–383.
- Ge, J., & Gretzel, U. (2018). Emoji rhetoric: a social media influencer perspective. Journal of Marketing Management, 34(15-16), 1272-1295.
- Glucksman, M. (2017). The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8, s.77-88.
- Grafström, J., Jakobsson, L., & Wiede, P. (2018). The Impact of Influencer Marketing on Consumers' Attitudes. Thesis. Jönköping University.
- Korotina, A., & Jargalsaikhan, T. (2016). Attitude towards Instagram micro-celebrities and their influence on consumers' purchasing decisions. Master's Thesis. Jönköping University.
- Luma, Institute. (2014). Innovation of Taxanomy. Harvard Business Review, Jan/Feb issue.
- Woods, S. (2016), “Sponsored: The Emergence of Influencer Marketing”, Doktora Tezi.
- Mert, Y. L, (2018), Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 6/2.
- More, J. S., & Lingam, C. (2017). A SI model for social media influencer maximization. Applied Computing and Informatics, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.aci.2017.11.001
- Nielsen, J. (2000). Why You Only Need to Test with 5 Users. https://www.nngroup.com/articles/why-you-only-need-to-test-with-5-users/.
- Nielsen, J. (2020). How Many Test Users in a Usability Study? https://www.nngroup.com/articles/how-many-test-users/
- Ishani, F. (2019). Instagram influencer's sponsored posts: Measuring users' attitude towards sponsored posts and purchase intentions in the United States (Doctoral dissertation, University of Georgia).
- İşlek, M.S, (2012), Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
- Jin, S. V., Muqaddam, A., & Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning, 37(5), 567-579.
- Özgen, E (2012) Sosyal Medya ve Halkla İlişkilerde Değişen Medya Anlayışı, Sosyal Medya/Akademi. (Ed.) Tolga Kara, Ebru Özgen. İstanbul: Beta Basım.
- Rachbini, W. (2018). The Influence of Celebrity Endorsements on Purchase Intention (A Study on VIVO V7). IOSR Journal of Business and Management, 20(8), 59-66.
- Pugazhenti, A. Ravindran, D.S. (2013). “A Study on Impact of Celebrity Endorsements on Consumer Purchase Intention in Coimbatore City, India”. Trends and Challenges in Global Business Management.
- Szczurskı, M. (2017). Social media influencer-A Lifestyle or a profession of the XXIst century?
- Ünal, A.Y, ( 02.10.2020) Sosyal medya Yasası’yla Türkiye'nin verisi Türkiye'de kalacak, Erişim adresi: www.aa.com.tr
- Ünal, A.Y, (04.07.2020) Türkiye'de günde ortalama 7 saat 29 dakika internette geçiyor, Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turkiyede-gunde-ortalama-7-saat-29-dakika-internette-geciyor/1899392
- Yanar, K, Yılmaz, G, (2017), “Sosyal Medyanın Satın Alma Öncesi ve Sonrası Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 1(2), 24-40.
- Yılmaz, C. Kıran, S, Emre, İ.E.(2019), Instagram’daki Influencer’ların Takipçiler Üzerindeki Etkisi, Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, , 3/2.
- Yeniçıktı, N.T.(2016),Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, cilt9/2, 92-105.
- Young, I. (2015). Practical Empathy: For Collaboration and Ceativity in Your Work. New York: Rosenfeld Media.
- Zaltman, G. ve Zaltman,L. (2008). Marketing Metaphoria: What Deep Metaphors Reveal about the Minds of Consumers. Boston: Harvard Business School Press.
- Zaltman, G. ve Zaltman, L. (2006). What Do ‘Really Good’ Managers and ‘Really Good’ Researchers’ Want of One Another?, The Handbook of Marketing Research: Uses, Misuses, and Future Advances, 37 (2): 33-48.
- Zaltman, G. ve MacCaba, D. (2007). Metaphor in Advertising. The SAGE Handbook of Advertising, 45 (4): 135-154.
- Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Markets. Boston: Harvard Business School Press.
- Zietek, N.(2016), Influencer Marketing - the characteristics and components of fashion influencer marketing, doktora tezi.
User Experiences for Influencer Tracking Perception: Development, Purpose, Reality
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 57 - 73, 30.06.2021
Seher Büşra Tokay
,
Mustafa Şeref Akın
Öz
Abstract
Purpose: The article examines the reasons for following the influencers, and the positive/negative perceptions.
Method: The research method is ethnography. The interview technique, a qualitative research method, was used. 16 interviews were held on social media users.
Findings: Three main categories are identified: development, purpose, and reality. The situation of the influencer in each category is experienced at two extremes; positive and negative. The negative end in the development should be recognized in the deprivation of the followers. The positive end is that they enter the personal development process, and their self-confidence increases. Followers are disturbed by the purposeful display of products for commercial purposes. However, the transfer of useful information and showing access to the influencer's distribution channel create satisfaction. The two extremes of reality are falsity and transparency. Promoting fake lifestyle causes followers to cool down and eventually unfollow. The influencer's message conveys the events he has experienced or observed holistically improves the follower's emotional bond and sincerity.
Conclusion: In line with social media followers' expectations, the influencers should reflect themselves as they are, avoid show-up, and act since attitude. Conscious users attach importance to their personal development and closely follow those who post educational posts in their interest field. Influencers should promote the product that they stand and use.
Kaynakça
- Akın, M. S. (2019b). Kullanıcının bağlamının önemi ve bağlamsal sorgulama. Istanbul Management Journal, 87, 1-25.
- Aktaş, A. Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, Sayı 6, 399-422.
- Aslan, A. (2016), “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3 (2): 41-65.
- Beckman, S. L. ve Barry, C. M. (2007), “Innovation as a Learning Process: Embedding Design Thinking”, California Management Review, 50 (1), 25-49.
- Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 5(3), 56-65.
- Brown T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation.
New York: Harper Business.
- Canöz, K. Gülmez, Ö, Eroğlu, G. (2020), Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, Yıl: 2020 Cilt: 23 Sayı:1.
- Çaycı, B.(2019), Dijital İletişim Çağında Toplumun Medyatikleşmesiyle Dönüşen Şöhret Kültürü, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Doktora tezi, İstanbul.
- Cooley, D., & Parks-Yancy, R. (2019). The effect of social media on perceived information credibility and decision making. Journal of Internet Commerce, 18(3), 249-269.
Faulkner, L. (2003). Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35, 379–383.
- Ge, J., & Gretzel, U. (2018). Emoji rhetoric: a social media influencer perspective. Journal of Marketing Management, 34(15-16), 1272-1295.
- Glucksman, M. (2017). The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8, s.77-88.
- Grafström, J., Jakobsson, L., & Wiede, P. (2018). The Impact of Influencer Marketing on Consumers' Attitudes. Thesis. Jönköping University.
- Korotina, A., & Jargalsaikhan, T. (2016). Attitude towards Instagram micro-celebrities and their influence on consumers' purchasing decisions. Master's Thesis. Jönköping University.
- Luma, Institute. (2014). Innovation of Taxanomy. Harvard Business Review, Jan/Feb issue.
- Woods, S. (2016), “Sponsored: The Emergence of Influencer Marketing”, Doktora Tezi.
- Mert, Y. L, (2018), Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 6/2.
- More, J. S., & Lingam, C. (2017). A SI model for social media influencer maximization. Applied Computing and Informatics, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.aci.2017.11.001
- Nielsen, J. (2000). Why You Only Need to Test with 5 Users. https://www.nngroup.com/articles/why-you-only-need-to-test-with-5-users/.
- Nielsen, J. (2020). How Many Test Users in a Usability Study? https://www.nngroup.com/articles/how-many-test-users/
- Ishani, F. (2019). Instagram influencer's sponsored posts: Measuring users' attitude towards sponsored posts and purchase intentions in the United States (Doctoral dissertation, University of Georgia).
- İşlek, M.S, (2012), Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
- Jin, S. V., Muqaddam, A., & Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning, 37(5), 567-579.
- Özgen, E (2012) Sosyal Medya ve Halkla İlişkilerde Değişen Medya Anlayışı, Sosyal Medya/Akademi. (Ed.) Tolga Kara, Ebru Özgen. İstanbul: Beta Basım.
- Rachbini, W. (2018). The Influence of Celebrity Endorsements on Purchase Intention (A Study on VIVO V7). IOSR Journal of Business and Management, 20(8), 59-66.
- Pugazhenti, A. Ravindran, D.S. (2013). “A Study on Impact of Celebrity Endorsements on Consumer Purchase Intention in Coimbatore City, India”. Trends and Challenges in Global Business Management.
- Szczurskı, M. (2017). Social media influencer-A Lifestyle or a profession of the XXIst century?
- Ünal, A.Y, ( 02.10.2020) Sosyal medya Yasası’yla Türkiye'nin verisi Türkiye'de kalacak, Erişim adresi: www.aa.com.tr
- Ünal, A.Y, (04.07.2020) Türkiye'de günde ortalama 7 saat 29 dakika internette geçiyor, Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turkiyede-gunde-ortalama-7-saat-29-dakika-internette-geciyor/1899392
- Yanar, K, Yılmaz, G, (2017), “Sosyal Medyanın Satın Alma Öncesi ve Sonrası Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 1(2), 24-40.
- Yılmaz, C. Kıran, S, Emre, İ.E.(2019), Instagram’daki Influencer’ların Takipçiler Üzerindeki Etkisi, Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, , 3/2.
- Yeniçıktı, N.T.(2016),Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, cilt9/2, 92-105.
- Young, I. (2015). Practical Empathy: For Collaboration and Ceativity in Your Work. New York: Rosenfeld Media.
- Zaltman, G. ve Zaltman,L. (2008). Marketing Metaphoria: What Deep Metaphors Reveal about the Minds of Consumers. Boston: Harvard Business School Press.
- Zaltman, G. ve Zaltman, L. (2006). What Do ‘Really Good’ Managers and ‘Really Good’ Researchers’ Want of One Another?, The Handbook of Marketing Research: Uses, Misuses, and Future Advances, 37 (2): 33-48.
- Zaltman, G. ve MacCaba, D. (2007). Metaphor in Advertising. The SAGE Handbook of Advertising, 45 (4): 135-154.
- Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Markets. Boston: Harvard Business School Press.
- Zietek, N.(2016), Influencer Marketing - the characteristics and components of fashion influencer marketing, doktora tezi.