Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Dönüşümden Veri Gazeteciliğine Dijital Gazetelerde İnfografik Haberlerin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 130 - 163, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.1022724

Öz

Teknolojinin gelişimi bilgiye erişimi kolaylaştırmış ve paylaşımını arttırmıştır. Günümüz şartlarında toplum hızla dijitalleşmektedir. Dijitalleşme, gazetecilikte yeni bir saha açarak verinin toplanması, ayıklanması ve hikayeleştirme süreçlerini değiştirmiştir. Farklı türden verilerin depolanması ve ilişkilendirilmesi bilgisayar yardımı olmadan gerçekleşememektedir. Bilişim teknolojilerindeki gelişmeler yeni iletişim ortamlarının gelişimini sağlamıştır. Gündelik yaşamın dijitalleştiği göz önüne alındığında insanlar bu yeni iletişim ortamında video, fotoğraf ve enformasyon bırakarak veri miktarındaki artışa neden olmaktadır. Devasa boyuttaki verilerin analizi önem kazanmakla birlikte anlaşılabilirliğini arttırmak amacıyla verilerin görselleştirilerek habere dönüştürülmesi işlemi veri gazeteciliği pratiklerini oluşturmaktadır. Bu çalışma gazetecilik pratiklerinin teknolojinin getirmiş olduğu yeni anlayış ve ihtiyaçları gazetecilik pratiği ile entegre ederek veri gazeteciliği alanını araştırmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de dijital medya, veri gazeteciliği ve infografiklerin ne olduğuyla başlayıp, örnekler aracılığıyla kavramsal ve pratik kullanımları üzerine tartışarak infografik haberler incelenmiştir. Bu kapsamda örneklem olarak seçilen Yeni Şafak ve Habertürk internet sitelerinde 1 Ağustos 2020 – 31 Ekim 2020 tarihleri arasında yayınlanan infografikler haber konularına, görsel unsurlara ve infografik türlerine göre ayrılarak dağılımları belirtilmiştir. Ayrıca infogarfiklerin sosyal medya platformu olan Instagram’da paylaşımları incelenmiştir. Veri gazeteciliği ve infografikler üzerine çalışmalarda bulunan TRT Haber, Yeni Şafak ve Hürriyet’te görev yapan gazetecilerle görüşme gerçekleştirilmiştir. Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre Yeni Şafak infografiklerinin %90’ını bilgilendirme infografikleri oluştururken, Habertürk infografiklerinin %75’ini istatistiksel infografikler oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Barbosa, S. & Torres, V. (2013). “O Paradigma ‘Jornalismo Digital Em Base De Dados’: Modos De Narrar, Formatos E Visualização Para Conteúdos”. Revista Galáxia 13(25): 152-164.
  • Cairo, A. (2008). Infografía 2.0, Visualización İnteractiva De İnformación En Prensa. Alamut. España.
  • Cairo, A. (2011). El Arte Funcional. Infografía Y Visualización De La İnformación. Alamut. España.
  • Cairo, A. (2012). Functional Art: An Introduction to Information Graphics and Visualization. New York: Pearson Education.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. Çev. Ebru Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chandler, D. ve Rod M. (2011). A Dictionary of Media and Communication. Oxford: Open University Press.
  • Crucianelli, S. (2014). Herramientas Digitales para el Periodismo de Datos. https://knightcenter.utexas.edu/es/blog/00-15690-como-usar-herramientas-del periodismo-de-datos-inscribete-ahora-nuevocurso-en-linea-g.
  • Dağ, P. (2014). Gazeteciliğin Geleceği Veri Gazeteciliği. 26 Haziran 2020 tarihinde, www.academia.edu/16286677 adresinden erişildi.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). “Dijitalleşme Çağında Haber Pratiklerinin Değişimi ve Yeni Habercilik Türleri”. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (10): 45-62.
  • Demirel, S. D. (2018). “Dijital Medyada Haber Üretim Sürecinde Okuyucu Odaklılık”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, 11(55), 824-831.
  • Deuze, M. (2004). “What Is Multimedia Journalism”. Journalism Studies. 5 (2): 139–152.
  • Gezgin, S. (2002). “Geleneksel Basından İnternet Gazeteciliğine”. İnternet Çağında Gazetecilik. Ed. Serhan Yedig ve Haşim Akman. İstanbul: Metis Yayınları, 27-36.
  • Golombisky, K. ve Hagen, R. (2010). White Space is Not Your Enemy: A Beginner's Guide to Communicating Visually through Graphic, Web and Multimedia Design. New York, NY: Focal Press.
  • Gray, J.; Bounegru, L. & Chambers, L. (2012). Data Journalism Handbook. O’Reilly, Cambridge.
  • Gürcan, H. İ.. (1999). Sanal Gazetecilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kılıç, O. ve Övür, A. (2019). “Türkiye’de Dijital Gazeteciliğe Geçiş: Habertürk Gazetesi Örneği”, e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi, 3(2), 119-126.
  • Knıght, M. (2015). Data Journalism İn The UK: A Preliminary Analysis Of Form And Content. Journal of Media Practice 16(1): 55–72.
  • Krum, R. (2014). Cool İnfographics: Effective Communication With Data Visualization And Design. Indiana: John Wiley and Sons.
  • Kuyucu, M. (2013.) “Yeni İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Sosyal Ağlar Üzerine Bir Güncelleme”, Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya. Ed. M. Kuyucu ve T. Karalıisar İstanbul: Zinde Yayıncılık. 114-150.
  • Lester, P. M. (1995). Visual Communication: Images with Messages. Belmon. CA: Wadsworth Publishing Company.
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0 İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik. Ankara:Gece Kitaplığı.
  • Rogers, S., Schwabish, J., & Bowers, D. (2017). Data journalism in 2017. Retrieved from https://newslab. withgoogle.com/assets/docs/data-journalism-in-2017.pdf
  • Sezen, A. (2007). Bir İnternet Gazetesinin Kuruluşu ve Gazeteport Örneği, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Simiciklas, M. (2012). The Power Of Infografphics. ABD.
  • Slobin, S.(2012). Why is Data Journalism Important. Gray, J., Bounegru, L. & Chambers, L (Ed.), Data Journalism Handbook., O’Reilly, Cambridge. Erişim adresi: https://datajournalismhandbook.org/uploads/first_book/DataJournalismHandbook-2012.pdf
  • Walther, C. (2001). Qas Leisten Infografiken in Der Tageszeitung, Wintersemester, 2000/2001, Universitat Leipzig, s.1-17.

Analysis of the Infographic News in Digital Newspapers from Digital Transformation to Data Journalism

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 130 - 163, 31.12.2021
https://doi.org/10.54089/ecider.1022724

Öz

Technological advancements provided easier access to information and its distribution. In today’s world, society is rapidly digitalizing. Digitalization has opened a new field in journalism by changing the data collection, data mining and the storifying processes. Nowadays, collection and association of information of different kinds cannot be handled without the help of computers. The advancements in informatics technologies have created new communication platforms. Considering that even daily lives are digitalized, people contribute to this data accumulation by sharing photos, videos, or information in digital platforms. Analysis of this enormous amount of information became important as well as the visualization and turning them into news that increase their comprehensibleness are the practices of data journalism. This study investigates the new practices of journalism brought by the technological advancements and discuss the data journalism field by integrating the new mentality and needs with classical journalism practices. In this study, digital media in Turkey is examined by starting with the definitions of the data journalism and the infographics and following with a detailed discussion on the theoretic and practical uses of infographic news by providing examples. The infographics published between August 1st, 2020 and October 31st 2020 in Yeni Safak and Haberturk websites were selected as data samples and their subject of focus, visual elements, and infographic types were investigated. In addition, the distribution of these infographics in the social media platform Instagram is also explored. Furthermore, personal interviews were done with journalists from TRT Haber, Yeni Safak and Hurriyet who are studying in data journalism and infographics fields. Results of the content analysis indicated that %90 of the infographics in Yeni Safak are informational-type infographics while 70% of the infographics in Haberturk consists of statistical-type infographics.

Kaynakça

  • Barbosa, S. & Torres, V. (2013). “O Paradigma ‘Jornalismo Digital Em Base De Dados’: Modos De Narrar, Formatos E Visualização Para Conteúdos”. Revista Galáxia 13(25): 152-164.
  • Cairo, A. (2008). Infografía 2.0, Visualización İnteractiva De İnformación En Prensa. Alamut. España.
  • Cairo, A. (2011). El Arte Funcional. Infografía Y Visualización De La İnformación. Alamut. España.
  • Cairo, A. (2012). Functional Art: An Introduction to Information Graphics and Visualization. New York: Pearson Education.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. Çev. Ebru Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chandler, D. ve Rod M. (2011). A Dictionary of Media and Communication. Oxford: Open University Press.
  • Crucianelli, S. (2014). Herramientas Digitales para el Periodismo de Datos. https://knightcenter.utexas.edu/es/blog/00-15690-como-usar-herramientas-del periodismo-de-datos-inscribete-ahora-nuevocurso-en-linea-g.
  • Dağ, P. (2014). Gazeteciliğin Geleceği Veri Gazeteciliği. 26 Haziran 2020 tarihinde, www.academia.edu/16286677 adresinden erişildi.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). “Dijitalleşme Çağında Haber Pratiklerinin Değişimi ve Yeni Habercilik Türleri”. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (10): 45-62.
  • Demirel, S. D. (2018). “Dijital Medyada Haber Üretim Sürecinde Okuyucu Odaklılık”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, 11(55), 824-831.
  • Deuze, M. (2004). “What Is Multimedia Journalism”. Journalism Studies. 5 (2): 139–152.
  • Gezgin, S. (2002). “Geleneksel Basından İnternet Gazeteciliğine”. İnternet Çağında Gazetecilik. Ed. Serhan Yedig ve Haşim Akman. İstanbul: Metis Yayınları, 27-36.
  • Golombisky, K. ve Hagen, R. (2010). White Space is Not Your Enemy: A Beginner's Guide to Communicating Visually through Graphic, Web and Multimedia Design. New York, NY: Focal Press.
  • Gray, J.; Bounegru, L. & Chambers, L. (2012). Data Journalism Handbook. O’Reilly, Cambridge.
  • Gürcan, H. İ.. (1999). Sanal Gazetecilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kılıç, O. ve Övür, A. (2019). “Türkiye’de Dijital Gazeteciliğe Geçiş: Habertürk Gazetesi Örneği”, e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi, 3(2), 119-126.
  • Knıght, M. (2015). Data Journalism İn The UK: A Preliminary Analysis Of Form And Content. Journal of Media Practice 16(1): 55–72.
  • Krum, R. (2014). Cool İnfographics: Effective Communication With Data Visualization And Design. Indiana: John Wiley and Sons.
  • Kuyucu, M. (2013.) “Yeni İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Sosyal Ağlar Üzerine Bir Güncelleme”, Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya. Ed. M. Kuyucu ve T. Karalıisar İstanbul: Zinde Yayıncılık. 114-150.
  • Lester, P. M. (1995). Visual Communication: Images with Messages. Belmon. CA: Wadsworth Publishing Company.
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0 İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik. Ankara:Gece Kitaplığı.
  • Rogers, S., Schwabish, J., & Bowers, D. (2017). Data journalism in 2017. Retrieved from https://newslab. withgoogle.com/assets/docs/data-journalism-in-2017.pdf
  • Sezen, A. (2007). Bir İnternet Gazetesinin Kuruluşu ve Gazeteport Örneği, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Simiciklas, M. (2012). The Power Of Infografphics. ABD.
  • Slobin, S.(2012). Why is Data Journalism Important. Gray, J., Bounegru, L. & Chambers, L (Ed.), Data Journalism Handbook., O’Reilly, Cambridge. Erişim adresi: https://datajournalismhandbook.org/uploads/first_book/DataJournalismHandbook-2012.pdf
  • Walther, C. (2001). Qas Leisten Infografiken in Der Tageszeitung, Wintersemester, 2000/2001, Universitat Leipzig, s.1-17.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Taşin 0000-0002-0415-4715

Selami Özsoy 0000-0002-8776-8922

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşin, Y., & Özsoy, S. (2021). Dijital Dönüşümden Veri Gazeteciliğine Dijital Gazetelerde İnfografik Haberlerin İncelenmesi. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 3(2), 130-163. https://doi.org/10.54089/ecider.1022724