Modernizmin
adalet, eşitlik, ilerleme, hümanizm gibi üst-anlatılarına, rasyonellik,
evrensellik, özgünlük gibi projelerine tepki niteliği taşıyan postmodernizm
çoğulculuk, eklektizm, yüzeysellik, metinlerarasılık, nostalji gibi ilkelerle
hareket eder. 1930’lu yıllarda terim olarak literatüre giren postmodernizm,
siyaset, ekonomi, sosyoloji, edebiyat, mimari ve sanatın birçok dalından sonra
80'li yıllarda sinema alanında etkisini göstermeye başlar. Postmodern sinema
anlatısı ise her ne kadar modernizme tepki niteliği taşısa da, hem modern
anlatı kalıplarını hem de klasik anlatı kalıplarını kullanarak "everything
goes" (her şey gider, her şey olur) temel fikriyle hareket eder.
Postmodern anlatı aynı zamanda bu anlatı türlerine kattığı metinlerarasılık,
üst anlatı, parodi, pastiş, ironi, kolaj, çift kodlama gibi özellikleriyle
birlikte alışılmışın dışında izleme pratikleri sunar. Bu çalışmada
postmodernizm kavramı tanımlanarak postmodern sinema anlatısının özellikleri
ayrıntılı olarak ele alınacak ve son yıllarda animasyon sinemasında da
ağırlıklı olarak varlığını sürdüren postmodern anlatı öğeleri 2001 yapımı Shrek
filmi üzerinden incelenecektir.
Postmodernism; which is a reaction to modernism’s metanarratives such as
justice, equality, progress, humanism and to its projects like rationality,
universality, originality acts with principles such as pluralism, eclecticism,
superficiality, intertextuality and nostalgia. Postmodernism –entered literature
as a term in 1930s- starts to show its effeckt in cinema in 1980s, after
politics, economy, sociology, literaturei architecture and many fields of art.
Altough the narrative of postmodern cinema is a reaction to modernism it acts
with the main idea ‘’everything goes’’ by using both modern and elassical
narrative patterns. Postmodernism; with its features that it added up these
narrative genres such as intertextuality, narrative, parody, pastiche, collage
and double coding; also enables unusual viewing practices. In this study; the
features of postmodern cinema narrative will be discussed in detail of
postmodernism and the postmodern narrative elements which predominantly exist
in animation cinema recently, will be analysed in 2001 filmed Shrek.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 1 Issue: 1 |