Amaç: Makale influencerların takip edilme sebeplerini incelenmekte, kullanıcılar üzerinde yansıyan olumlu/olumsuz algılar araştırılmaktadır.
Yöntem: Araştırma yöntemi etnografidir. Nitel araştırma yöntemi olan mülakat görüşme tekniği kullanıldı. 16 sosyal medya kullanıcılarının takip ettikleri influencer, sebebi ve yaşadıkları olumlu ve olumsuzluklar üzerine görüşmeler gerçekleştirildi.
Bulgular: Influencerın takibinde bireylerde uyandırdığı 3 ana kategori tespit edildi: Gelişme, amaç ve gerçeklik. Her kategori içinde influencerın durumu olumlu ve olumsuz olarak iki uçta yaşanmaktadır. Gelişmede olumsuz uç takipçilerin influencerın lanse ettiği hayatı yaşayamamanın hissettirdiği yoksunluk duygusuna kapılmalarıdır. Olumlu uç ise kişisel gelişim sürecine girmesi ve öz güveninin artmasıdır. Amaçta saf ticari amaçla ürün gösterilmesinden takipçiler rahatsızlardır. Ancak faydalı olan bilginin aktarılması, influencerın kullandığı ve dağıtım kanalına erişimi göstermesi memnuniyet oluşturmaktadır. Gerçeklikte iki uç sahtelik ve şeffaflıktır. Sahte yaşam tarzını özendirme takipçileri soğutma ve sonunda da takibi bırakmasına sebep olmaktadır. Influencerın yaşadığı veya gözlemlediği olayları bütünsel olarak aktarması takipçiyle olan duygusal bağı ve samimiyeti ilerletmektedir.
Sonuç: Sosyal medya takipçilerinin beklentisi doğrultusunda influencer kendisini olduğu gibi yansıtmalı, gösterişten kaçınmalı, gerçekçi, samimi, içten tutum sergilemeli, şeffaf şekilde ürüne yönlendirmelidir. Bilinçli kullanıcılar kişisel gelişimlerine önem vermekte, ilgi duydukları alanda eğitici paylaşım yapanları sıkı bir şekilde takip etmekteler. Kullanıcıyı yönlendirmede influencer arkasında durduğu ve kendisinin kullandığı ürünlerin pazarlamasını yapan olmalıdır.
Abstract
Purpose: The article examines the reasons for following the influencers, and the positive/negative perceptions.
Method: The research method is ethnography. The interview technique, a qualitative research method, was used. 16 interviews were held on social media users.
Findings: Three main categories are identified: development, purpose, and reality. The situation of the influencer in each category is experienced at two extremes; positive and negative. The negative end in the development should be recognized in the deprivation of the followers. The positive end is that they enter the personal development process, and their self-confidence increases. Followers are disturbed by the purposeful display of products for commercial purposes. However, the transfer of useful information and showing access to the influencer's distribution channel create satisfaction. The two extremes of reality are falsity and transparency. Promoting fake lifestyle causes followers to cool down and eventually unfollow. The influencer's message conveys the events he has experienced or observed holistically improves the follower's emotional bond and sincerity.
Conclusion: In line with social media followers' expectations, the influencers should reflect themselves as they are, avoid show-up, and act since attitude. Conscious users attach importance to their personal development and closely follow those who post educational posts in their interest field. Influencers should promote the product that they stand and use.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | February 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 3 Issue: 1 |