Many examples of epidemics and plague have been found throughout the history of the world. Reaching out to the people who died and were buried en masse in archaeological excavations suggests that there were pandemic cases long before history. However, in view of the circumstances of the period, there have been limited tools for community awareness in the fight against outbreaks. 21. In the digitalizing world of the century, information and data about the pandemic are instantly spread around the world. After the SARS-CoV-2 virus, which causes COVID-19 disease, was seen in China in 2019, a pandemic was declared in 2020 and data on the disease and the measures taken were shared with the relevant authorities in a very short time whole world. Especially with the opportunities provided by the new media, while those who have experienced the plague share their experiences, it is also seen that those who turn the epidemic into propaganda material. The fact that social media renders the concepts of time and space meaningless with its interactive structure has facilitated the spread of content about the pandemic. In order to show this, informational hashtags along with anti-vaccine discourses on Twitter and content supporting the vaccine were determined and analyzed by content analysis method.
Dünya tarihi boyunca birçok salgın ve veba örneklerine rastlanılmaktadır. Arkeolojik kazılarda toplu halde ölen ve gömülen insanlara ulaşılması tarihten çok önce de pandemik vakaların yaşandığını göstermektedir. Ancak dönemin şartları göz önünde bulundurulduğunda salgınlara karşı mücadelede topluluğun bilinçlenmesini sağlayacak araçlar kısıtlı olmuştur. 21. Yüzyılın dijitalleşen dünyasında ise pandemiyle ilgili bilgi ve veriler anında tüm dünyaya yayılmaktadır. COVID-19 hastalığına neden olan SARS-CoV-2 virüsü 2019 yılında Çin’ de görüldükten sonra 2020’de pandemi ilan edilmiş çok kısa sürede hastalıkla ilgili verilerle birlikte önlemler de tüm dünyayla paylaşılmıştır. Özellikle yeni medyanın sağlamış olduğu imkanlarla birlikte vebayı yaşayanlar tecrübelerini paylaşırken salgını propaganda malzemesine dönüştürenler de görülmektedir. Sosyal medyanın etkileşimsel yapısıyla birlikte zaman ve uzam kavramlarını anlamsız kılması pandemiye dair içeriklerin yayılmasını kolaylaştırmıştır. Bunu göstermek için Twitter’da yer alan aşı karşıtı söylemler ile aşıyı destekleyen içeriklerle birlikte bilgilendirici hashtaglar saptanarak içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | October 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 3 Issue: 2 |