Düzeltme
BibTex RIS Kaynak Göster

Düzeltme: SİYASİ EYLEMLERDE KATILIMCILARIN SOSYAL MEDYA KULLANIM TÜR, SIKLIK VE SÜRELERİNE İLİŞKİN BİR ALAN ARAŞTIRMASI: 15 TEMMUZ DARBE GİRİŞİMİ

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 132 - 146, 24.06.2019

Öz

Türkiye
ve dünyada son 12 yılda meydana gelen iletişim alanındaki gelişmeler sosyal
medya platformlarının geniş kitleler tarafından farklı amaçlar doğrultusunda
kullanılmasını sağlamıştır. Arap Baharı ile beraber ağ kullanıcılarının sosyal
medya kullanım motivasyonlarının değiştiği bariz şekilde ortadadır. Sosyal
medya örgütlemeleri ile yapılan organizasyonların sonuçları ve etkileri
akademik çevrelerce tartışılmaya başlanmıştır. Bu çalışma yeni medya aracılığı
ile siyasi eylemlerde örgütlenen kullanıcıların sosyal medya kullanım tür, süre
ve sıklığını ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. 15 Temmuz Darbe Girişimi’nde bu
platformlardan organize olarak katılan beş yüz seksen yedi (587) katılımcının seçimi
basit tesadüfi (rastlantılı örneklem) yolu ile gerçekleştirilmiştir. Soru formu
aracılığı ile kullanıcıların, sosyal medya kullanım tür- süre- sıklıkları ve
bireysel farklılıklarına ilişkin veriler toplanmıştır. Katılımcıların günlük
sosyal medya kullanım süresinin ortalama
= 53,12 dakika
olduğu ve bu sürenin eylemler boyunca artarak farklılaştığı görülmüştür.
Katılımcıların %61,98’i sosyal medya platformlarını her gün ziyaret ederken bir
oturumda geçirilen ziyaret süresi
= 18,26 olarak ölçülmüş ve katılımcıların %81,51’inin
daha önce herhangi bir sosyal medya örgütlenmesine katılmadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Albayrak, D. & Ark. (2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü” Akademik Bilişim Konferansı, Uşak.Akman, S. (2012). Siyaset- Sosyal Medya İlişkisi: Türkiye ve Dünya Örnekleri Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.Başer, A. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Banko, M. & Babaoğlu, A. R. (2013). Gezi Parkı Sürecine Dijital Vatandaşın Etkisi, E- Kitap.Castelles, M. (2016). İletişim Gücü, Çeviren: Ebru Kılıç, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çakır, H. (2015). Disiplinler Arası Etkileşim Bağlamında Çağdaş Siyaset Teorisindeki Alternatif Yeni Toplumsal Hareket Açıklamalarının Sosyolojik Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.Çımrın, K. F. (2011). Manuel Castells’i Yeniden Okumak: Küresel Ağ Hareketleri Yaklaşımının Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 65- 77.Çöteli, S. (2015). Sosyal Medyanın Yeni Tür Kamusal Alan Yaratması ve Toplumsal Hareketlere Katkıları: Taksim Gezi Parkı Olayları Örneği, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Demir, M. & Ark. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama, Selçuk İletişim Dergisi, 7 (4), 23- 32.Earle, E. (2012). A Brief History Of Occupy Wall Street, Rosa Luxemburg Stiftungi, New York Office: New York.Gülnar, B. & Ark. (2010). Motivations Of Facebook, Youtube And Similar, Web Sites Users, Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Yaz, (54), 161- 184.Gürbüz, G. (2014). Sosyal Medya Ve Demokrasi İlişkisi: Türkiye’de Sosyal Medyanın Katılımcı Demokrasiye Etkisi Üzerine Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.Göçoğlu, V. (2014). Kamu Politikası ve Sosyal Medya İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Hamza, K. (2014). Social Media As A Tool For Social Movements İn Arab Spring Countries, Http://Dl.Acm.Org Adresinden Elde Edildi.Hellweg, A. (2011). Social Media Sites Of Politicians Influence Their Perception By Constituents, The Elon Journal Of Undergraduate Research İn Communications, Vol. (2), 22- 36, No. 1 Spring.Jensen, B. K. (2015). What’s Social About Social Media? Sage, Social Media + Society, April- June: 1-2.Kılıç, S. (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Kuşay, Y. (2013). Sosyal Medya Ortamı Olarak Facebook’un Çekiciliği ve Ergenlerde Bağımlılık Düzeyi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Markham, T. (2014). Social Media, Protest Cultures And Political Subjectivities Of The Arab Spring, Media, Culture & Society, Vol 36 (1), 89– 104.Michaelsen, M. (2011). New Media Vs. Old Politics The Internet, Social Media, And Democratisation İn Pakistan, Friedrich-Ebert-Stiftung (FES), Fesmedia Asia: Berlin, Germany.Miladi, N. (2016). Social Media And Social Change, Digest Of Middle East Studies, 25 (1), 36–51. Muntean, A. (2015). The Impact Of Social Media Use Of Political Participation, MA İn Corporate Communication Aarhus University, Denmark.Öztürk, S. (2014). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Kapsamında Sosyal Medya (Facebook Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Okmeydan, C. K. (2013). Türkiye’deki Siyasi Partilerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında Sosyal Medya Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Osella, M. & Ark. (2013). Analyzing The Centralised Use Of Multiple Social Media By Government From Innovations Diffusion Theory Perspective, 5th Ifıpwg 8.5 International Conference, Epart 2013 Koblenz, Proceedings, Germany, 95- 108.Ramos, E. (2015). Social Media As A Marketing Tool & İts Impact On Politics, Bachelor‘S Thesis, Haaga-Helia University Of Applied Sciences, Helsinki Finland.Rustad, E. & Saebo, Q. (2013). How, Why And With Whom Do Local Politicians, Electronic Partipaticion, 5th IFIP WG 8.5 International Conference, E- Part 2013 Koblenz, Germany, September 2013, Proceedings. Salem, F. & Mourtada, R. (2011). “Civil Movements: The Impact Of Facebook And Twitter”, Arap Social Media Report, Journalistsresource.Org Adresinden Elde Edildi.Şahin, M. & Gülnar, B. (2016). İletişim Korkusu ve İnternet Kullanımı İlişkisi: Türkiye’deki Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Alan Araştırması, Selçuk İletişim Dergisi, 9 (2), 5- 26.Şen, F. (2012) “Toplumsal Hareketler ve Medya: “Wall Street İŞgalinin Medyada Temsili”, Yeditepe University, Global Media Journal TR, 2 (4), 126-154.Yaşar, N. N. (2015). Türkiye’deki Bireylerin Kişilik Özellikleri, Facebook Kullanımları ve Boş Zaman Aktiveleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Koçak, A. K. (2013). Mısır: Demokratikleşme Yolunda İki Adım İleri Bir Adım Geri, TBMM Araştırma Hizmetleri Başkanlığı, Uluslararası İlişkiler Bölümü, Yasama Dergisi, 25, 8- 53.Kök, S. & Tekerek, M. (2012). Sokak Siyasetinden Sosyal Ağlara Yeni Aktivizm: Arap Baharı Deneyimi, II. Bölgesel Sorunlar Ve Türkiye Sempozyumu, 1-2 Ekim, 59- 65. Yasak, İ. (2013). Siyasi Karar Alıcıların Ulusal Güvenlik Politikası Üretme Süreçlerinde Sosyal İstihbaratın Önemi: Arap Baharı Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Harp Akademileri Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, İstanbul.Geylani, S. (2014). Arap Baharı, Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya: Tunus Ve Mısır Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Thoene, S. W. (2012). The Impact Of Social Networking Sites On College Students' Consumption Patterns, Marshall University Marshall Digital Scholar, Master Thesis, United States.Telli, A. (2012). Mısır Devrimi’nde Sosyal Medyanın Rolü, Dergi Park, (7), 65- 91. Tüfekçi, Z. & Wilson C. (2012). Social Media And The Decision To Participate İn Political Protest: Observations From Tahrir Square, Journal Of Communication, (62), 363–379.Türkmen, S. (2012). Sosyal Medyanın Politik Yaşama Etkisi: Arap Baharı Çerçevesinde Mısır ve Libya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.We Are Social (2017). Dijital İn 2017. Http://www.wearesocial.com Adresinden Elde Edildi. We Are Social (2018). Dijital İn 2018. Http://www.wearesocial.com Adresinden Elde Edildi.

Düzeltme:

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 132 - 146, 24.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Albayrak, D. & Ark. (2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü” Akademik Bilişim Konferansı, Uşak.Akman, S. (2012). Siyaset- Sosyal Medya İlişkisi: Türkiye ve Dünya Örnekleri Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.Başer, A. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Banko, M. & Babaoğlu, A. R. (2013). Gezi Parkı Sürecine Dijital Vatandaşın Etkisi, E- Kitap.Castelles, M. (2016). İletişim Gücü, Çeviren: Ebru Kılıç, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çakır, H. (2015). Disiplinler Arası Etkileşim Bağlamında Çağdaş Siyaset Teorisindeki Alternatif Yeni Toplumsal Hareket Açıklamalarının Sosyolojik Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.Çımrın, K. F. (2011). Manuel Castells’i Yeniden Okumak: Küresel Ağ Hareketleri Yaklaşımının Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 65- 77.Çöteli, S. (2015). Sosyal Medyanın Yeni Tür Kamusal Alan Yaratması ve Toplumsal Hareketlere Katkıları: Taksim Gezi Parkı Olayları Örneği, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Demir, M. & Ark. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama, Selçuk İletişim Dergisi, 7 (4), 23- 32.Earle, E. (2012). A Brief History Of Occupy Wall Street, Rosa Luxemburg Stiftungi, New York Office: New York.Gülnar, B. & Ark. (2010). Motivations Of Facebook, Youtube And Similar, Web Sites Users, Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Yaz, (54), 161- 184.Gürbüz, G. (2014). Sosyal Medya Ve Demokrasi İlişkisi: Türkiye’de Sosyal Medyanın Katılımcı Demokrasiye Etkisi Üzerine Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.Göçoğlu, V. (2014). Kamu Politikası ve Sosyal Medya İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Hamza, K. (2014). Social Media As A Tool For Social Movements İn Arab Spring Countries, Http://Dl.Acm.Org Adresinden Elde Edildi.Hellweg, A. (2011). Social Media Sites Of Politicians Influence Their Perception By Constituents, The Elon Journal Of Undergraduate Research İn Communications, Vol. (2), 22- 36, No. 1 Spring.Jensen, B. K. (2015). What’s Social About Social Media? Sage, Social Media + Society, April- June: 1-2.Kılıç, S. (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Kuşay, Y. (2013). Sosyal Medya Ortamı Olarak Facebook’un Çekiciliği ve Ergenlerde Bağımlılık Düzeyi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Markham, T. (2014). Social Media, Protest Cultures And Political Subjectivities Of The Arab Spring, Media, Culture & Society, Vol 36 (1), 89– 104.Michaelsen, M. (2011). New Media Vs. Old Politics The Internet, Social Media, And Democratisation İn Pakistan, Friedrich-Ebert-Stiftung (FES), Fesmedia Asia: Berlin, Germany.Miladi, N. (2016). Social Media And Social Change, Digest Of Middle East Studies, 25 (1), 36–51. Muntean, A. (2015). The Impact Of Social Media Use Of Political Participation, MA İn Corporate Communication Aarhus University, Denmark.Öztürk, S. (2014). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Kapsamında Sosyal Medya (Facebook Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Okmeydan, C. K. (2013). Türkiye’deki Siyasi Partilerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında Sosyal Medya Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Osella, M. & Ark. (2013). Analyzing The Centralised Use Of Multiple Social Media By Government From Innovations Diffusion Theory Perspective, 5th Ifıpwg 8.5 International Conference, Epart 2013 Koblenz, Proceedings, Germany, 95- 108.Ramos, E. (2015). Social Media As A Marketing Tool & İts Impact On Politics, Bachelor‘S Thesis, Haaga-Helia University Of Applied Sciences, Helsinki Finland.Rustad, E. & Saebo, Q. (2013). How, Why And With Whom Do Local Politicians, Electronic Partipaticion, 5th IFIP WG 8.5 International Conference, E- Part 2013 Koblenz, Germany, September 2013, Proceedings. Salem, F. & Mourtada, R. (2011). “Civil Movements: The Impact Of Facebook And Twitter”, Arap Social Media Report, Journalistsresource.Org Adresinden Elde Edildi.Şahin, M. & Gülnar, B. (2016). İletişim Korkusu ve İnternet Kullanımı İlişkisi: Türkiye’deki Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Alan Araştırması, Selçuk İletişim Dergisi, 9 (2), 5- 26.Şen, F. (2012) “Toplumsal Hareketler ve Medya: “Wall Street İŞgalinin Medyada Temsili”, Yeditepe University, Global Media Journal TR, 2 (4), 126-154.Yaşar, N. N. (2015). Türkiye’deki Bireylerin Kişilik Özellikleri, Facebook Kullanımları ve Boş Zaman Aktiveleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Koçak, A. K. (2013). Mısır: Demokratikleşme Yolunda İki Adım İleri Bir Adım Geri, TBMM Araştırma Hizmetleri Başkanlığı, Uluslararası İlişkiler Bölümü, Yasama Dergisi, 25, 8- 53.Kök, S. & Tekerek, M. (2012). Sokak Siyasetinden Sosyal Ağlara Yeni Aktivizm: Arap Baharı Deneyimi, II. Bölgesel Sorunlar Ve Türkiye Sempozyumu, 1-2 Ekim, 59- 65. Yasak, İ. (2013). Siyasi Karar Alıcıların Ulusal Güvenlik Politikası Üretme Süreçlerinde Sosyal İstihbaratın Önemi: Arap Baharı Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Harp Akademileri Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, İstanbul.Geylani, S. (2014). Arap Baharı, Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya: Tunus Ve Mısır Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Thoene, S. W. (2012). The Impact Of Social Networking Sites On College Students' Consumption Patterns, Marshall University Marshall Digital Scholar, Master Thesis, United States.Telli, A. (2012). Mısır Devrimi’nde Sosyal Medyanın Rolü, Dergi Park, (7), 65- 91. Tüfekçi, Z. & Wilson C. (2012). Social Media And The Decision To Participate İn Political Protest: Observations From Tahrir Square, Journal Of Communication, (62), 363–379.Türkmen, S. (2012). Sosyal Medyanın Politik Yaşama Etkisi: Arap Baharı Çerçevesinde Mısır ve Libya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.We Are Social (2017). Dijital İn 2017. Http://www.wearesocial.com Adresinden Elde Edildi. We Are Social (2018). Dijital İn 2018. Http://www.wearesocial.com Adresinden Elde Edildi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihal Acar 0000-0003-4548-9703

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acar, N. (2019). SİYASİ EYLEMLERDE KATILIMCILARIN SOSYAL MEDYA KULLANIM TÜR, SIKLIK VE SÜRELERİNE İLİŞKİN BİR ALAN ARAŞTIRMASI: 15 TEMMUZ DARBE GİRİŞİMİ. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 1(2), 132-146.