Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Gösteri Mekânları Olarak Tüketim Katedralleri Ve Bir Meta Olarak Oyunun Sunumu

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 3, 17 - 33, 31.12.2019

Öz

Ekonomik değişimler, insanlık tarihi
boyunca toplumların yaşama şekillerini ve



yaşamı algılama biçimlerini etkilemiştir.
Postmodern dönemin önemli olgularından biri olan tüketim toplumları ve tüketim
katedralleri de dönemin belirleyici güçleri olarak kabul edilebilir. Bu çalışmada,
sinema ve televizyon ve tiyatro  gibi
iletişim ve gösteri dünyasının özünü oluşturan oyun olgusunun, bu belirleyici
güçlerle olan ilişkisi ve dönemdeki yeri araştırılmaktadır.

Kaynakça

  • AND, Metin, Oyun ve Bügü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012
  • ARSLAN, Mustafa, “Seküler Toplumlarda Kutsal Arayışları: Geç Modern Dönemde Büyü-Din İlişkisinin Sosyolojik Analizi”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Malatya, 2010
  • AYAZ, Bahar, “Geç Kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Bolu, 2016
  • AYDIN, Ali Emre, FIRAT, Aytekin, MARANGOZ, Mehmet, “Tüketim Kültürü Çalışmaları Üzerine Bir Literatür Taraması”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, betadergi.com
  • AYTAÇ, Ömer, “Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 11, Kocaeli, 2006
  • BAUDRILLARD, Jean, Tüketim Toplumu, Çev: Nilgün Tutal&Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2017
  • BAYHAN, Vehbi, “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: Tüketiyorum Öyleyse Varım”, Sosyoloji Konferansları, Sayı 43, 2011
  • BERGER, A.Arthur Berger, Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 1993
  • BUMİN, Tülin, Prof. Dr., Felsefe 2002, TÜSİAD Yayınları, İstanbul, 2002
  • DAL, Nil Esra, “Tüketim Toplumu ve Tüketim Toplumuna Yöneltilen Eleştiriler Üzerine Bir Tartışma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 9, Sayı 19, Burdur 2017
  • DEBORD, Guy, Gösteri Toplumu, Çev: Ayşen Ekmekçi&Okşan Taşkent, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2018
  • DEMİREL, Songül, YEGEN, Ceren, “Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü”, Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Ankara, 2015
  • DURUKAN, Sezer, Dış Kaynaklı Yayınlar Sorunu ve TV, Türkiye Yazıları, 12(33), İstanbul, 1979,s.51
  • ERDEM, Oğuz, “Günümüz Sanatından Güncel Kesitler: Küreselleşmenin Sanata Etkileri, Postsanat, İlişkisel Sanat ve Temellük Sanatı Hakkında”, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Eskişehir, 2015
  • GREGOR, C. (1990). Pop Kültür Oluyor, G. Özferendici (çev), İstanbul: Logos Yayınları.
  • HUIZINGA, Johan, Homo Ludens, Çev: Mehmet Ali Kılıçbay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2013
  • İRGİN, Süleyman, “Tüketim Kültürü ve Tüketim Kültürü Ekseninde Yoksul Sanat Anlatısı”, İdil Dergisi, Cilt 5, Sayı 27, Ankara, 2016
  • KILIÇ, Deniz, “Sosyolojik İzlekte Tiyatro Seyirci İlişkisi Örnek Bir Çalışma Olarak Semaver Kumpanya”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2011
  • KULAK, Önder, “Theodor Adorno: Kültür Endüstrisinin Kıskacında Kültür”, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara, 2016
  • KÖSE, Ali, Prof. Dr., Kutsalın Dönüşü, Timaş Yayınları, İstanbul, 2014
  • ÖZBEK, Metin, Dünden Bugüne İnsan, İmge Kitabevi, İstanbul, 2007
  • POSTMAN, Neil , Televizyon, Öldüren: Eğlence Gösteri Çağında Kamusal Söylem. (Çev. Osman Akınhay), İstanbul, Ayrıntı Yayınları,1994
  • RITZER, George, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Çev: Funda Payzın, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2016
  • SUNGUR, Suat, “Tüketimin Küreselleşmesi ve Tüketim Tapınakları: Postmodern Panayır Yerlerinde Alışveriş”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı 14, İstanbul, 2011
  • ŞAŞMAZER, Rabia İlknur, “Tiyatroda Oyunsuluk ve Bir Örnek Metin İncelemesi:Oğuz Atay’ın Oyunlarla Yaşayanlar’ı”, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2015
  • ŞENTÜRK, Ünal, “Tüketim Toplumu Bağlamında Boş Zamanların Kurumsallaştırıldığı Bir Mekan: Alışveriş Merkezleri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 13, Denizli, 2012
  • TEKEREK, Nurhan, “Devlet, İşletmecilik, Meta-Ürün ve Tiyatro İlişkisi”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Cilt 25, Sayı 25, Ankara, 2008
  • ÜSTÜN, Berna, TUTAL, Osman, “Tüketim Alışkanlıklarındaki Değişimler ve Bu Değişimlerin Alışveriş Mekanlarına Etkisinin Eskişehir Örneğinde İrdelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, Eskişehir, 2008
  • WALLERSTEIN, Immanuel, Bildiğimiz Dünyanın Sonu, Çev: Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul, 2016
Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 3, 17 - 33, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • AND, Metin, Oyun ve Bügü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012
  • ARSLAN, Mustafa, “Seküler Toplumlarda Kutsal Arayışları: Geç Modern Dönemde Büyü-Din İlişkisinin Sosyolojik Analizi”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Malatya, 2010
  • AYAZ, Bahar, “Geç Kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Bolu, 2016
  • AYDIN, Ali Emre, FIRAT, Aytekin, MARANGOZ, Mehmet, “Tüketim Kültürü Çalışmaları Üzerine Bir Literatür Taraması”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, betadergi.com
  • AYTAÇ, Ömer, “Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 11, Kocaeli, 2006
  • BAUDRILLARD, Jean, Tüketim Toplumu, Çev: Nilgün Tutal&Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2017
  • BAYHAN, Vehbi, “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: Tüketiyorum Öyleyse Varım”, Sosyoloji Konferansları, Sayı 43, 2011
  • BERGER, A.Arthur Berger, Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 1993
  • BUMİN, Tülin, Prof. Dr., Felsefe 2002, TÜSİAD Yayınları, İstanbul, 2002
  • DAL, Nil Esra, “Tüketim Toplumu ve Tüketim Toplumuna Yöneltilen Eleştiriler Üzerine Bir Tartışma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 9, Sayı 19, Burdur 2017
  • DEBORD, Guy, Gösteri Toplumu, Çev: Ayşen Ekmekçi&Okşan Taşkent, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2018
  • DEMİREL, Songül, YEGEN, Ceren, “Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü”, Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Ankara, 2015
  • DURUKAN, Sezer, Dış Kaynaklı Yayınlar Sorunu ve TV, Türkiye Yazıları, 12(33), İstanbul, 1979,s.51
  • ERDEM, Oğuz, “Günümüz Sanatından Güncel Kesitler: Küreselleşmenin Sanata Etkileri, Postsanat, İlişkisel Sanat ve Temellük Sanatı Hakkında”, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Eskişehir, 2015
  • GREGOR, C. (1990). Pop Kültür Oluyor, G. Özferendici (çev), İstanbul: Logos Yayınları.
  • HUIZINGA, Johan, Homo Ludens, Çev: Mehmet Ali Kılıçbay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2013
  • İRGİN, Süleyman, “Tüketim Kültürü ve Tüketim Kültürü Ekseninde Yoksul Sanat Anlatısı”, İdil Dergisi, Cilt 5, Sayı 27, Ankara, 2016
  • KILIÇ, Deniz, “Sosyolojik İzlekte Tiyatro Seyirci İlişkisi Örnek Bir Çalışma Olarak Semaver Kumpanya”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2011
  • KULAK, Önder, “Theodor Adorno: Kültür Endüstrisinin Kıskacında Kültür”, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara, 2016
  • KÖSE, Ali, Prof. Dr., Kutsalın Dönüşü, Timaş Yayınları, İstanbul, 2014
  • ÖZBEK, Metin, Dünden Bugüne İnsan, İmge Kitabevi, İstanbul, 2007
  • POSTMAN, Neil , Televizyon, Öldüren: Eğlence Gösteri Çağında Kamusal Söylem. (Çev. Osman Akınhay), İstanbul, Ayrıntı Yayınları,1994
  • RITZER, George, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Çev: Funda Payzın, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2016
  • SUNGUR, Suat, “Tüketimin Küreselleşmesi ve Tüketim Tapınakları: Postmodern Panayır Yerlerinde Alışveriş”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı 14, İstanbul, 2011
  • ŞAŞMAZER, Rabia İlknur, “Tiyatroda Oyunsuluk ve Bir Örnek Metin İncelemesi:Oğuz Atay’ın Oyunlarla Yaşayanlar’ı”, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2015
  • ŞENTÜRK, Ünal, “Tüketim Toplumu Bağlamında Boş Zamanların Kurumsallaştırıldığı Bir Mekan: Alışveriş Merkezleri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 13, Denizli, 2012
  • TEKEREK, Nurhan, “Devlet, İşletmecilik, Meta-Ürün ve Tiyatro İlişkisi”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Cilt 25, Sayı 25, Ankara, 2008
  • ÜSTÜN, Berna, TUTAL, Osman, “Tüketim Alışkanlıklarındaki Değişimler ve Bu Değişimlerin Alışveriş Mekanlarına Etkisinin Eskişehir Örneğinde İrdelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, Eskişehir, 2008
  • WALLERSTEIN, Immanuel, Bildiğimiz Dünyanın Sonu, Çev: Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul, 2016
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mine Artu Mutlugün

Burcu Reşit

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Artu Mutlugün, M., & Reşit, B. (2019). Yeni Gösteri Mekânları Olarak Tüketim Katedralleri Ve Bir Meta Olarak Oyunun Sunumu. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 1(3), 17-33.