Göç eylemi sadece bedenen bir yerden ayrılmak veya gelmek üzerinden değil ekonomi, kültür, kimlik gibi çeşitli faktörel değişkenlerden yola çıkılarak değerlendirildiği için birçok alanın araştırma konusu haline gelmiştir. Bu çalışmanın konusu da göç ve öteki olgusu ekseninde İran Sineması’ndaki Afganlı mültecilerdir. 1850’lerde doğal afet ve ekonomik koşullar nedeniyle İran’a ilk göçünü gerçekleştiren Afganlı mülteciler, bu ülkeye en büyük göç hareketini ise 1979 yılındaki Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği işgalinden sonra yapmıştır. Sınır komşusunun sürekli göçleriyle artan İran nüfusu, bu önemli toplumsal hareketin izdüşümlerini sinemaya da yansıtmıştır. Son dönem İran Sineması’na konu olan Afganlı mültecileri ele alması nedeniyle amaçsal örneklem dâhilinde seçilen iki film Baran (2001) ve Heiran (2009), bu çalışmada göç ve öteki olguları özelinde nitel yöntemlerden içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İran Sineması’nda Afganlı mültecilerin öteki sorunsalı özelinde nasıl ele alındığını tespit etmeyi amaçlayan çalışma, bu alanda yapılan tek çalışma olması nedeniyle de önem teşkil etmektedir. Çalışma sonucunda filmlerde Afganlı mültecilerin “öteki” olarak İranlılarla güçlü sosyal ilişkiler kuramayan, güç şartlarda istihdam, sağlık ve eğitim gibi hizmetlerden faydalandırılmayan madun kesim olarak yansıtıldıkları bulgularına erişilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 2 Sayı: 1 |