Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasal Aktörlerin Kriz Dönemlerinde Twitter Kullanımı: Covid-19 Örneği

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 138 - 157, 30.06.2021

Öz

Gelişen teknoloji ile günümüzde kurumların ve bireylerin sosyal medya kullanımı yaygınlaşmıştır. Sosyal medya aracılığıyla güncel bilgilere daha hızlı ve kolay bir şekilde ulaşma imkânı bulunduğundan, kurumlar ve bireyler kriz dönemlerinde sosyal medyadan yararlanmayı tercih etmektedir. Kriz dönemlerinde sosyal medya aracılığıyla hedef kitleyle daha hızlı ve az maliyetli bir iletişim kurmak mümkündür. Her geçen gün kullanıcı sayısının artmasıyla birlikte sosyal medya, siyasal aktörlerin de kriz yönetiminde görmezden gelemeyeceği bir platform olmuştur. Siyasal aktörler, kriz yönetiminde sosyal medyanın geniş hedef kitlelere ulaşma gücünden faydalanabilmektedirler. Bu çalışmada Covid-19 pandemisi döneminde Cumhurbaşkanı, İletişim Başkanı ve bakanlar tarafından 5 Mart-5 Haziran 2020 tarihleri arasında yapılan sosyal medya paylaşımlarının konularına göre, içerik analizi yöntemi kullanılarak, kriz yönetimine verilen önemi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Kullanıcı tepkilerine (yapılan yorum, beğeni ve retweetlere) bakıldığında kullanıcıların Fahrettin Koca ile daha fazla etkileşime girdiği görülmüştür. Cumhurbaşkanı, İletişim Başkanı ve bakanların paylaştıkları tweetlerin içeriğine bakıldığında kriz yönetimi ile birlikte itibar yönetimi konularına da yer verdikleri gözlemlenmiştir. Bununla birlikte Fahrettin Altun’un sık sık attığı yabancı dildeki kriz ve itibar yönetimi ile ilgili tweetlerden yola çıkılarak krizin etkili bir şekilde yönetilmeye çalışılmakta olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • British Broadcasting Corporation. (2020, Mayıs 30). British Broadcasting Corporation Web sitesi: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51177538 adresinden alınmıştır
  • Dijilopedi. (2020, Mayıs 28). www.dijilopedi.com web sitesi: https://dijilopedi.com/2020-turkiye-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ adresinden alınmıştır
  • İçişleri Bakanlığı. (2020, Mayıs 30). Mayıs 5, 2020 tarihinde İçişleri Bakanlığı Web sitesi: https://www.icisleri.gov.tr/kurumlar/icisleri.gov.tr/IcSite/icguvenlik/2019/02/krizilet s%C3%8C%C2%A7imi_2020-.pdf adresinden alındı
  • Wikipedia. (2020, Mayıs 30). Mayıs 28, 2020 tarihinde tr.wikipedia.org: https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27de_COVID-19_pandemisi adresinden alındı
  • Yeniçağ Gazetesi. (2020, Mayıs 28). Mayıs 28, 2020 tarihinde Yeniçağ Gazetesi Web sitesi: https://www.yenicaggazetesi.com.tr/iste-turkiyenin- adresinden alındı
  • Akay, R. A. (2014). Etkinlik Yönetimi Uygulamalarında Yaratıcı Rekabet ve Sosyal Medyanın Entegrasyonu. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(4), 55-70.
  • Akdağ , M., & Arklan, Ü. (2013). Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 33-55.
  • Akgöz, E., & Solmaz, B. (2010). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(19), 23-41.
  • Aktaş, H. (2019). Siyasal İletişimde Reklamın Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Alpago, H., & Oduncu Alpago, D. (2020). Koronavirüs Salgınının Sosyoekonomik Sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 99-114.
  • Apuke, O. D., & Tunca, E. A. (2018). Sosyal Medya ve Kriz Yönetimi: Mevcut Çalışmaların İncelenmesi ve Analizi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 199-215.
  • Aslan, P. (2015). Kriz İletişimi Yönetimi, Sosyal Medya ve Liderlik: Baltimore Olayları'nda Barack Obama ve Hillary Clinton'ın Twitter Mesajlarına Dair Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(49), 15-30.
  • Aykaç, B. (2001). Kamu Yönetiminde Kriz ve Kriz Yönetimi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 123-132.
  • Berg, B., & Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Çev.) Konya: Eğitim.
  • Bulduklu, Y., & Karaçor, S. (2017). Sağlık Hizmetlerinde Kriz İletişimi ve Yeni Medya. Atatürk İletişim Dergisi(14), 279-296.
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 23(23), 353-373.
  • Gazalı Demirtaş, Z., & Demirtaş, İ. (2017). Kriz Dönemlerinde Sosyal Medya Kullanımı:15 Temmuz Darbe (Kalkışma) Girişimi Sonrasında Türkiye’deki Bakanlar Kurulu Üyelerinin Twitter Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 137-146.
  • Goldgruber, E., Sackl-Sharif, S., Ausserhofer, J., & Gutounig, R. (2018). When The Levee Breaks: Recommendations For Social Media Use During Environmental Disasters. H. Hornmoen, & K. Backholm içinde, Social Media Use in Crisis and Risk Communication: Emergencies, Concerns and Awareness. UK: Emerald Publishing.
  • Görkemli, H. N. (2019). Siyasal İletişimde Halkla İlişkilerin Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Hornmoen, H., & Mcinnes, C. (2018). Social Media Communication During Disease Outbreaks: Findings And Recommendations. H. Hornmoen, & K. Backholm içinde, Social Media Use In Crisis and Risk Communication: Emergencies, Concerns and Awareness. UK: Emerald Publishing.
  • James, E., & Wooten, L. (2005). How to Display Competence in Times of Crisis: Leadership as (Un)usual. Organizational Dynamics, 34(2), 141-152.
  • Kayış, F. (2019). Siyasal İletişimde Medyanın Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim Dergisi, 4(3), 22-28.
  • Lim, W., Abdül Aziz, N. B., Lim, R. S.-Q., Tan , E. Y., & Pang, A. (2017). When a Pandemic Strikes: Toward the Social Media Pandemic Communication Model. L. Austin, & Y. Jin (Dü) içinde, Social Media and Crisis Communication. New York.
  • Meier, J. J. (2011). The Four Stages of Highly Effective Crisis Management: How to Media the Media in the Digital Age. United States of America: CRC Press Taylor & Francis Group .
  • Schultz, F., Utz, S., & Göritz, A. (2011). Is The Medium The Message? Perceptions of and Reactions to Crisis Communication Via Twitter, Blogs and Traditional Media. Public Relations Review, 37(1), 20-27.
  • Shemberger, M. (2017). Nonprofit Organizations Use Of Social Media in Crisis Communication. L. Austin, & Y. Jin içinde, Social Media and Crisis Communication. New York: Taylor Francis Group.
  • Solmaz, B. (2011). Kurumsal İletişim Yönetimi. Konya: Tablet.
  • Solmaz, B. (2019). Siyasal İletişimde Temel Kavramların Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Tarakçı, H. N. (2019). Siyasal İletişimde İkna ve Propagandanın Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Tontuş, Ö. (2019). Etkinlik Yönetimi. (https://www.academia.edu/40035888/ETK%C4%B0NL%C4%B0K_Y%C3%96NET%C4%B0M%C4%B0, Dü.) https://www.researchgate.net/publication/335030740_ETKINLIK_YONETIMI adresinden alınmıştır
  • Yıldırım , A. (2017). Dijital Spor İletişimi Bağlamında Türk Milli Takımı'nda Yaşanan Krizin Sosyal Medyada Yansıması. YeniMedya Elektronik Dergisi, 1(1), 110-118.
  • Yıldırım, M. Ö. (2020). Risk Toplumundan Kriz Yönetimine Medya ve Covid-19. 05 08, 2020 tarihinde https://www.academia.edu/42913712/Risk_Toplumundan_Kriz_Y%C3%B6netimine_Medya_ve_Covid_19 adresinden alındı

The Use of Twitter by Political Actors in Times of Crisis: The Case of Covid-19

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 138 - 157, 30.06.2021

Öz

With the developing technology, the use of social media by institutions and individuals has become widespread. Institutions and individuals prefer to benefit from social media in times of crisis, as it is possible to access up-to-date information more quickly and easily through social media. In times of crisis, it is possible to establish faster and less costly communication with the target audience via social media. With the increasing number of users every day, social media has become a platform that political actors cannot ignore in crisis management. Political actors can benefit from the power of social media to reach large target audiences in crisis management. Political actors can benefit from the power of social media to reach large target audiences in crisis management. March 5 June-June 5 2020 by the president, the head of communication and the ministers of this study was conducted to determine the importance given to crisis management by using the content analysis method according to the topics of social media shares held during the pandemic period. Looking at user reactions (comments, likes and retweets), users were more likely to interact with Fahrettin Koca. Looking at the content of the tweets shared by the president, the head of Communications and ministers, it was observed that they included crisis management as well as reputation management issues. In addition, based on Fahrettin Altun's frequent tweets on foreign language crisis and reputation management, it is understood that the crisis is being managed effectively.

Kaynakça

  • British Broadcasting Corporation. (2020, Mayıs 30). British Broadcasting Corporation Web sitesi: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51177538 adresinden alınmıştır
  • Dijilopedi. (2020, Mayıs 28). www.dijilopedi.com web sitesi: https://dijilopedi.com/2020-turkiye-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ adresinden alınmıştır
  • İçişleri Bakanlığı. (2020, Mayıs 30). Mayıs 5, 2020 tarihinde İçişleri Bakanlığı Web sitesi: https://www.icisleri.gov.tr/kurumlar/icisleri.gov.tr/IcSite/icguvenlik/2019/02/krizilet s%C3%8C%C2%A7imi_2020-.pdf adresinden alındı
  • Wikipedia. (2020, Mayıs 30). Mayıs 28, 2020 tarihinde tr.wikipedia.org: https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27de_COVID-19_pandemisi adresinden alındı
  • Yeniçağ Gazetesi. (2020, Mayıs 28). Mayıs 28, 2020 tarihinde Yeniçağ Gazetesi Web sitesi: https://www.yenicaggazetesi.com.tr/iste-turkiyenin- adresinden alındı
  • Akay, R. A. (2014). Etkinlik Yönetimi Uygulamalarında Yaratıcı Rekabet ve Sosyal Medyanın Entegrasyonu. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(4), 55-70.
  • Akdağ , M., & Arklan, Ü. (2013). Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 33-55.
  • Akgöz, E., & Solmaz, B. (2010). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(19), 23-41.
  • Aktaş, H. (2019). Siyasal İletişimde Reklamın Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Alpago, H., & Oduncu Alpago, D. (2020). Koronavirüs Salgınının Sosyoekonomik Sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 99-114.
  • Apuke, O. D., & Tunca, E. A. (2018). Sosyal Medya ve Kriz Yönetimi: Mevcut Çalışmaların İncelenmesi ve Analizi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 199-215.
  • Aslan, P. (2015). Kriz İletişimi Yönetimi, Sosyal Medya ve Liderlik: Baltimore Olayları'nda Barack Obama ve Hillary Clinton'ın Twitter Mesajlarına Dair Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(49), 15-30.
  • Aykaç, B. (2001). Kamu Yönetiminde Kriz ve Kriz Yönetimi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 123-132.
  • Berg, B., & Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Çev.) Konya: Eğitim.
  • Bulduklu, Y., & Karaçor, S. (2017). Sağlık Hizmetlerinde Kriz İletişimi ve Yeni Medya. Atatürk İletişim Dergisi(14), 279-296.
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 23(23), 353-373.
  • Gazalı Demirtaş, Z., & Demirtaş, İ. (2017). Kriz Dönemlerinde Sosyal Medya Kullanımı:15 Temmuz Darbe (Kalkışma) Girişimi Sonrasında Türkiye’deki Bakanlar Kurulu Üyelerinin Twitter Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 137-146.
  • Goldgruber, E., Sackl-Sharif, S., Ausserhofer, J., & Gutounig, R. (2018). When The Levee Breaks: Recommendations For Social Media Use During Environmental Disasters. H. Hornmoen, & K. Backholm içinde, Social Media Use in Crisis and Risk Communication: Emergencies, Concerns and Awareness. UK: Emerald Publishing.
  • Görkemli, H. N. (2019). Siyasal İletişimde Halkla İlişkilerin Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Hornmoen, H., & Mcinnes, C. (2018). Social Media Communication During Disease Outbreaks: Findings And Recommendations. H. Hornmoen, & K. Backholm içinde, Social Media Use In Crisis and Risk Communication: Emergencies, Concerns and Awareness. UK: Emerald Publishing.
  • James, E., & Wooten, L. (2005). How to Display Competence in Times of Crisis: Leadership as (Un)usual. Organizational Dynamics, 34(2), 141-152.
  • Kayış, F. (2019). Siyasal İletişimde Medyanın Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim Dergisi, 4(3), 22-28.
  • Lim, W., Abdül Aziz, N. B., Lim, R. S.-Q., Tan , E. Y., & Pang, A. (2017). When a Pandemic Strikes: Toward the Social Media Pandemic Communication Model. L. Austin, & Y. Jin (Dü) içinde, Social Media and Crisis Communication. New York.
  • Meier, J. J. (2011). The Four Stages of Highly Effective Crisis Management: How to Media the Media in the Digital Age. United States of America: CRC Press Taylor & Francis Group .
  • Schultz, F., Utz, S., & Göritz, A. (2011). Is The Medium The Message? Perceptions of and Reactions to Crisis Communication Via Twitter, Blogs and Traditional Media. Public Relations Review, 37(1), 20-27.
  • Shemberger, M. (2017). Nonprofit Organizations Use Of Social Media in Crisis Communication. L. Austin, & Y. Jin içinde, Social Media and Crisis Communication. New York: Taylor Francis Group.
  • Solmaz, B. (2011). Kurumsal İletişim Yönetimi. Konya: Tablet.
  • Solmaz, B. (2019). Siyasal İletişimde Temel Kavramların Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Tarakçı, H. N. (2019). Siyasal İletişimde İkna ve Propagandanın Dijital Dönüşümü. B. Solmaz içinde, Siyasal İletişimin Dijital Dönüşümü. Konya: Literatürk Academia.
  • Tontuş, Ö. (2019). Etkinlik Yönetimi. (https://www.academia.edu/40035888/ETK%C4%B0NL%C4%B0K_Y%C3%96NET%C4%B0M%C4%B0, Dü.) https://www.researchgate.net/publication/335030740_ETKINLIK_YONETIMI adresinden alınmıştır
  • Yıldırım , A. (2017). Dijital Spor İletişimi Bağlamında Türk Milli Takımı'nda Yaşanan Krizin Sosyal Medyada Yansıması. YeniMedya Elektronik Dergisi, 1(1), 110-118.
  • Yıldırım, M. Ö. (2020). Risk Toplumundan Kriz Yönetimine Medya ve Covid-19. 05 08, 2020 tarihinde https://www.academia.edu/42913712/Risk_Toplumundan_Kriz_Y%C3%B6netimine_Medya_ve_Covid_19 adresinden alındı
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Başak Solmaz 0000-0003-2157-7290

Fatmanur Binici Uygun 0000-0001-7423-879X

Havva Tavlan 0000-0002-9876-8303

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Solmaz, B., Binici Uygun, F., & Tavlan, H. (2021). Siyasal Aktörlerin Kriz Dönemlerinde Twitter Kullanımı: Covid-19 Örneği. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 3(1), 138-157.