Obtaining information from the Internet with health, distinguishing the right information, and being able to apply it reveals the concept of e-health literacy. The main purpose of this research is to determine the e-health literacy levels of health tourism management students. The sample of the study consists of 524 students studying at 7 different universities (Sivas Cumhuriyet University, Bandırma 17 Eylül University, Kütahya Dumlupınar University, Nevşehir Hacıbektaş Veli University, Sakarya Faculty of Applied Sciences and Tokat Gazi Osman Paşa University). An online questionnaire consisting of 52 questions was used as a data collection tool. As a result of the evaluation of the data obtained, socio-demographic information such as the age, mother and father profession, gender, income status of the students participating in the study did not affect their e-health literacy levels, the e-health literacy level of the students who had a computer and had internet access was higher. It has been determined that the e-health literacy level of the student who spends a lot of time is affected, and the research on health on the internet increases the e-health literacy level of the student.
Sağlık ile internetten bilgi edinme, doğru bilgiyi ayırt edebilme, uygulayabilme durumu e-sağlık okuryazarlığı kavramını ortaya çıkarmaktadır. Bu araştırmanın en temel amacı sağlık turizmi işletmeciliği öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesidir Çalışmanın örneklemini 7 farklı üniversitede (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Bandırma 17 Eylül Üniversitesi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Nevşehir Hacıbektaş Veli Üniversitesi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Fakültesi ve Tokat Gazi Osman Paşa Üniversitesi) eğitim gören 524 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 52 sorudan oluşan online anket kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda çalışmaya katılan öğrencilerin yaşı, anne ve baba mesleği, cinsiyeti, gelir durumu gibi sosyo-demoğrafik bilgileri e-sağlık okuryazarlık düzeylerini etkilemediği, bilgisayar sahibi olan ve internet erişimi olan öğrencilerin e-sağlık okuryazarlık düzeyi daha yüksek olduğu, internette çok vakit geçiren öğrencinin e-sağlık okuryazarlığı düzeyinin etkilendiği ayrıca internette sağlık ile ilgili araştırma yapması öğrencinin e-sağlık okuryazarlık düzeyini artırdığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 4 Sayı: 2 |