The notion of ideology is considered by various ways and is subject of different fields.The notion of ideology is mostly considered within the scope of marxism and via preminant Marxist figures within various difference and different level. Marxism bring the spesifical opinion with regard to notion of ideology and the notion of ideology become relatively systematical, holistic via marxism. The considerations regarding to the notion of ideology undergo a fundemental change via notably marx and engels who are the founding father of classical marxism and the notion of ideology become an intellectul object via aforementioned figures. The notion of ideology is also a subject of cinema and the notion of ideology become cinematic in various cinematographic level and within the scope of different cinematographic motives. The notion of ideology is also a subject of a cinematic universe which Yılmaz Güney construct via the film called Arkadaş and the notion of ideology become cinematic according to classical marxist notion of ideology at the level of rhetoric, oral discourse, dialogue, content in this cinematic universe. In this study, the elements regarding to classical marxist notion of ideology within the scope of the issue abovementioned will be traced in the cinematic universe which Yılmaz Güney construct via the film called Arkadaş and these motives will be reviewed at the level of rhetoric, oral discourse, dialogue and content
İdeoloji nosyonu muhtelif değerlendirmelere, farklı alanlara konu teşkil etmektedir. İdeoloji nosyonu ekseriyetle Marksizm çerçevesinde önde gelen Marksist düşünsel figürler marifetiyle farklı ayrımlar, farklı düzeyler çerçevesinde değerlendirilmektedir. Marksizm ideoloji nosyonuyla ilintili spesifik fikirleri bir araya getirmekte, ideoloji nosyonuna nispeten sistematik, bütünsel bir karakter kazandırmaktadır. İdeoloji nosyonuna dair değerlendirmeler bilhassa klasik marksizmin kurucu babaları Marks ve Engels marifetiyle mühim bir dönüşüme uğramakta, bu figürler marifetiyle ideoloji nosyonu fikri planda bir nesne karakteri kazanmaktadır. İdeoloji nosyonu sinema alanına da konu teşkil etmekte; muhtelif sinematografik düzeylerde, farklı sinematografik motifler çerçevesinde sinematik bir karakter kazanmaktadır. İdeoloji nosyonu Yılmaz Güney’in Arkadaş isimli film marifetiyle inşa ettiği sinematik evrene de konu teşkil etmekte, bu evrende klasik Marksist ideoloji nosyonu uyarınca retorik, sözel söylem, diyalog, muhteva düzeyinde sinematik bir karakter kazanmaktadır. Bu çalışmada temas edilen husus çerçevesinde Güney’in Arkadaş isimli film marifetiyle inşa ettiği sinematik evrende klasik Marksist ideoloji nosyonuna dair unsurların izi sürülecek, bu unsurlar retorik, sözel söylem, diyalog, muhteva düzeyinde değerlendirilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema Kuramları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 5 Sayı: 2 |