Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Political Propaganda the Linkage PublIc Relations

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 11
https://doi.org/10.54089/ecider.1554924

Öz

There are differences between public relations and propaganda in terms of the work done and the way work is done. However, there is no significant difference between the two fields in terms of the nature of the work/activity/practice. Public relations has developed in the political conditions required to ensuring the voluntary participation of the public of political administration activity and gaining public support. The work of shaping public opinion or persuading the public with information has become increasingly widespread in political propaganda and the importance of the concept of public opinion has increased.
The study is designed to examine the connection to public relations and political propaganda as practices forming of public opinion. The work of building public support has been research in the example of Media Communication Bureaus organized within the Ministry of Justice. In the research carring out on the work done in the unit and the way the work is done, Semi-structured interviews have been performed with the responsible officials in the offices in the provincial courthouses of Artvin, Rize, Trabzon, Giresun, Ordu, Samsun. The results of this research, which was designed as a traditional qualitative research, support the above-mentioned theoretical assumption: Public relations and political propaganda activities as shaping of providing public support, has the character of knowledge creation, dissemination for certain organized purposes and thereby shaping of public opinion.

Kaynakça

  • Asna, A. (1969). Türkiye’de kamu kuruluşlarının halkla ilişkileri. Amme İdaresi Dergisi, 2(3), 101-115.
  • Asna, A. (1997). Dünden bugüne bir sanat-meslek öyküsü. Sabah Kitapları.
  • Avrupa Birliği Başkanlığı (2022). Kitle iletişim araçları ve yargı arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi. 10. 04.2024 tarihinde https://www.ab.gov.tr/kitle-iletisim-araclari-ve-yargi-arasindakiiliskilerin-gelistirilmesi_53198.html adresinden alınmıştır.
  • Başbakanlık Avrupa Birliği Bakanlığı Eğitim ve Kurumsal Yapılanma Başkanlığı (2012). Twinning mekanizması ve Türkiye. 27.04.2024 tarihinde https://www.ab.gov.tr/files/pub/twinnig_mekanizmasi_2012.pdf adresinden alınmıştır. Başbakanlık Devlet Arşivleri GM. (1995). Başbakanlık Merkez Teşkilatı (Tarihçe ve mevzuat) II. Başbakanlık Devlet Arşivleri GM. Yayını. 09.05.2024 tarihinde https://www.devletarsivleri.gov.tr/varliklar/dosyalar/eskisiteden/yayinlar/genel-mudurlukyayinlar/basbakanlik-merkez_teskilati_2.pdf adresinden alınmıştır.
  • Boratav, K. (2014). İktisat tarihi (1981-2002). (Bülent Tanör, Korkut Boratav, vd. Ed.), Türkiye tarihi 5, Bugünkü Türkiye 1980-2003 içinde ss.187-247. Cem Yayınevi.
  • Boratav, K. (2015). Türkiye iktisat tarihi 1908-2009. İmge Kitabevi.
  • Chomsky, N. (1997). What makes mainstream media mainstream. 03.05.2024 tarihinde https://chomsky.info/199710__/ adresinden alınmıştır.
  • Erdoğan, İ. (2006-2014). Teori ve pratikte hakla ilişkiler. Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2018). Halkla ilişkiler, reklamcılık ve kitle iletişim bağı. 16.04.2024 tarihinde https://erdoganirfan.blogspot.com/2018/02/hakla-iliskiler-reklamclk-ve-kitle.html adresinden alınmıştır.
  • Ertekin, Y. (2000). Halkla ilişkiler. Yargı Yayınevi.
  • Ewen, S. (1996). PR! a social history of spin. Basic Books.
  • Ewen, S. (1997). In spin we trust: a Conversation with Stuart Ewen. (Interview) Steven Heller, Print, May-June 51 (3), 94-101.
  • Hürriyet (2015). Kitlesel medya ile yargı arasındaki ilişkilerin güçlendirilmesi projesi. 08.04.2024 tarihinde https://www.hurriyet.com.tr/yerel-haberler/izmir/kitlesel-medya-ile-yargiarasindaki-iliskilerin-guclendirilmesi-projesi-37058579 adresinden alınmıştır.
  • Jowett, G. S. & O’Donnell, V. (2012). Propaganda and persuasion (5. Baskı). SAGE Publication. Keloğlu-İşler, E. (2007). Demokrat Parti’nin halkla ilişkiler stratejileri üzerine tarihsel bir inceleme (1946-1960) (Yayın No. 217447) [Doktora tezi, SelçukÜniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, S. (2005). Osmanlı İmparatorluğu’nda kamusal alanın dinamikleri. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2005(21), 95-124. 18.04.2024 tarihinde https://www.irfanerdogan.com/dergiweb2008/21/4.%20makale.pdf adresinden alınmıştır.
  • Pamuk, Ş. (2017). Türkiye’nin 200 yıllık iktisadi tarihi. İş Bankası Yayınları.
  • Pietilä, V. (2001). Reflections on public discussion in the mass media. Nordicom Review, 22(1), 11-21. 08.04.2024 tarihinde file:///C:/Users/test/Downloads/Reflections-on-PublicDiscussion-in-the-Mass-Media.pdf adresinden alınmıştır.
  • Qualter, T. H. (1980). Propaganda teorisi ve propagandanın gelişimi (Ünsal Oskay Çev.). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(1), 255-307.
  • Taylor, P. M. (2003). Munitions of the mind (3. Baskı). Manchester University Press.
  • Turney, M. (2015). Ivy Lee was decades ahead of his contemporaries. 02.05.2024 tarihinde https://www.nku.edu/~turney/prclass/readings/3eras2x.html adresinden alınmıştır

Siyasal Propaganda Halkla İlişkiler Bağı

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 11
https://doi.org/10.54089/ecider.1554924

Öz

Halkla ilişkiler ve propaganda arasında yapılan iş ve işin yapılış biçimi bakımından farklar bulunmaktadır. Ancak işin/ faaliyetin/ pratiğin doğası bakımından iki alan arasında önemli bir fark yoktur. Halkla ilişkiler, siyasal yönetim etkinliğine halkın gönüllü katılımını sağlama ve beraberinde halk desteğini kazanmanın gerektirdiği siyasal koşullarda gelişmiştir. Bilgilendirme ile halkın düşüncesini biçimlendirme ya da halkı ikna etme işi, siyasal propagandada giderek yaygınlaşmış ve kamuoyu kavramının önemi artmıştır.
Çalışma, kamuoyunu biçimlendirme pratikleri olarak halkla ilişkiler ve siyasal propaganda bağını incelemek için tasarlanmıştır. Kamu desteği oluşturma işi, Adalet Bakanlığı içinde örgütlü Medya İletişim Büroları örneğinde incelenmiştir. Birimde yapılan işler ve işin yapılma şekline yönelik yürütülen incelemede Artvin, Rize, Trabzon, Giresun, Ordu ve Samsun il adliyelerindeki bürolarda sorumlu yetkililerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Geleneksel niteliksel tasarıma sahip bu araştırmanın sonuçları, yukarıda belirtilen teorik varsayımı desteklemektedir: Kamu desteğini sağlama biçimleri olarak halkla ilişkiler ve siyasal propaganda faaliyetleri, belli örgütlü amaçlar için bilgi oluşturma, yayma ve böylelikle halkın düşüncesini biçimlendirme karakteri taşımaktadır.

Kaynakça

  • Asna, A. (1969). Türkiye’de kamu kuruluşlarının halkla ilişkileri. Amme İdaresi Dergisi, 2(3), 101-115.
  • Asna, A. (1997). Dünden bugüne bir sanat-meslek öyküsü. Sabah Kitapları.
  • Avrupa Birliği Başkanlığı (2022). Kitle iletişim araçları ve yargı arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi. 10. 04.2024 tarihinde https://www.ab.gov.tr/kitle-iletisim-araclari-ve-yargi-arasindakiiliskilerin-gelistirilmesi_53198.html adresinden alınmıştır.
  • Başbakanlık Avrupa Birliği Bakanlığı Eğitim ve Kurumsal Yapılanma Başkanlığı (2012). Twinning mekanizması ve Türkiye. 27.04.2024 tarihinde https://www.ab.gov.tr/files/pub/twinnig_mekanizmasi_2012.pdf adresinden alınmıştır. Başbakanlık Devlet Arşivleri GM. (1995). Başbakanlık Merkez Teşkilatı (Tarihçe ve mevzuat) II. Başbakanlık Devlet Arşivleri GM. Yayını. 09.05.2024 tarihinde https://www.devletarsivleri.gov.tr/varliklar/dosyalar/eskisiteden/yayinlar/genel-mudurlukyayinlar/basbakanlik-merkez_teskilati_2.pdf adresinden alınmıştır.
  • Boratav, K. (2014). İktisat tarihi (1981-2002). (Bülent Tanör, Korkut Boratav, vd. Ed.), Türkiye tarihi 5, Bugünkü Türkiye 1980-2003 içinde ss.187-247. Cem Yayınevi.
  • Boratav, K. (2015). Türkiye iktisat tarihi 1908-2009. İmge Kitabevi.
  • Chomsky, N. (1997). What makes mainstream media mainstream. 03.05.2024 tarihinde https://chomsky.info/199710__/ adresinden alınmıştır.
  • Erdoğan, İ. (2006-2014). Teori ve pratikte hakla ilişkiler. Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2018). Halkla ilişkiler, reklamcılık ve kitle iletişim bağı. 16.04.2024 tarihinde https://erdoganirfan.blogspot.com/2018/02/hakla-iliskiler-reklamclk-ve-kitle.html adresinden alınmıştır.
  • Ertekin, Y. (2000). Halkla ilişkiler. Yargı Yayınevi.
  • Ewen, S. (1996). PR! a social history of spin. Basic Books.
  • Ewen, S. (1997). In spin we trust: a Conversation with Stuart Ewen. (Interview) Steven Heller, Print, May-June 51 (3), 94-101.
  • Hürriyet (2015). Kitlesel medya ile yargı arasındaki ilişkilerin güçlendirilmesi projesi. 08.04.2024 tarihinde https://www.hurriyet.com.tr/yerel-haberler/izmir/kitlesel-medya-ile-yargiarasindaki-iliskilerin-guclendirilmesi-projesi-37058579 adresinden alınmıştır.
  • Jowett, G. S. & O’Donnell, V. (2012). Propaganda and persuasion (5. Baskı). SAGE Publication. Keloğlu-İşler, E. (2007). Demokrat Parti’nin halkla ilişkiler stratejileri üzerine tarihsel bir inceleme (1946-1960) (Yayın No. 217447) [Doktora tezi, SelçukÜniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, S. (2005). Osmanlı İmparatorluğu’nda kamusal alanın dinamikleri. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2005(21), 95-124. 18.04.2024 tarihinde https://www.irfanerdogan.com/dergiweb2008/21/4.%20makale.pdf adresinden alınmıştır.
  • Pamuk, Ş. (2017). Türkiye’nin 200 yıllık iktisadi tarihi. İş Bankası Yayınları.
  • Pietilä, V. (2001). Reflections on public discussion in the mass media. Nordicom Review, 22(1), 11-21. 08.04.2024 tarihinde file:///C:/Users/test/Downloads/Reflections-on-PublicDiscussion-in-the-Mass-Media.pdf adresinden alınmıştır.
  • Qualter, T. H. (1980). Propaganda teorisi ve propagandanın gelişimi (Ünsal Oskay Çev.). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(1), 255-307.
  • Taylor, P. M. (2003). Munitions of the mind (3. Baskı). Manchester University Press.
  • Turney, M. (2015). Ivy Lee was decades ahead of his contemporaries. 02.05.2024 tarihinde https://www.nku.edu/~turney/prclass/readings/3eras2x.html adresinden alınmıştır
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Akın 0000-0001-6012-1355

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2024
Kabul Tarihi 8 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akın, D. (2025). Siyasal Propaganda Halkla İlişkiler Bağı. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.54089/ecider.1554924