Fotoğraf Temelli Film Afişlerinde Renk-Duygu İlişkisinin İncelenmesi: Braveheart, Kıngdom Of Heaven Ve Macbeth Afişleri
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 126 - 135, 31.12.2022
Mehmet Sefa Doğru
,
Kamil Kerem Yıldırım
Öz
Grafik tasarım bilgiyi ya da mesajı iletmede bir araç olarak kullanılır. Film afişleri ise bir filmi izlemeden önce film hakkında bir izlenimin oluştuğu ilk tasarımdır. Afişlerin görsel yapılarında olan değişiklikler film hakkında ön izlenim rolü oynar. Diğer biçimsel ögelerin kullanımı kadar renk olgusunun kullanımı da bu anlamlandırma süreci içerisinde büyük önem arz eder. Bu anlatım ve ilgi çekme sürecinde renk ögesinin kullanımı ve renk-duygu ilişkisinin saptanması çalışmanın amacını oluşturur. Temel problem olarak afişlerde kullanılan renklerin filmin içeriğiyle mi yoksa filmin ismine göre mi olduğu sorusundan yola çıkılmıştır. Çalışma fotoğraf temelli savaş filmleri afişleri olan Braveheart, Kingdom of Heaven ve Macbeth üzerinde durmuş, anlamlandırma süreci içerindeki renk kullanımı ve renk-duygu ilişkisini ortaya koymaya çalışmıştır. Bu durumun fotoğraf temelli film afişlerinde kullanılan renklerin frekans değerlerinin saptanarak duygu, durum değişiminde ne gibi bir rol oynadığı araştırılmıştır.
Kaynakça
- Ankaralıgil, N. (2016). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Litaratürk Yayın.
- Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Görsel Algı. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
- Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Rabia Ünal (Çev.) Ankara: Öteki Yayınevi.
- Asiltürk, C. T. (2014). Sinemada Diyalektik Kurgu (Filmin Dili). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
- Aslan, M. (2019). Sinemada Milliyetçilik ve Estetik: Türk Sinemasındaki Milliyetçi Filmlerin Analizi. İstanbul: Hiper Yayın.
- Becer, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım (8. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
- Briot, A. (2010). Mastering Photographic Composition Creativity and Personal Style. California: Rocky Nook.
- Çeken, B., Aypek Arslan, A. (2016). İmgelerin Göstegebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği” Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 2
- Çelik Yılmaz, N. (2021). IŞIK ve RENK. Adnan Tepecik (Editör) İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.1- 16), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- https://ia.wikipedia.org/wiki/Emotion#/media/File:Plutchik-wheel.svg
- https://labs.tineye.com/color/
https://www.imdb.com
- Çiçek, G. (2019). Grafik Tasarımda Renk Kullanımları (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul).
- Çöloğlu, D. Ö. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin "Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 1(8), 154-170.
- Davis, H. (2010). Creative Composition. Indianapolis: Wiley Publishing.
- Doğru, M. S., Yılmaz Arıkan, E. N., ve Taydaş, O. (2021). Biçim- Stil Bağlamında Animasyon Filmde Renk-Duygu İlişkisi: Komşum Totoro Örneği. İdil Dergisi, 79(02), 390- 406.
- Erdal Aytekin, P. (2019). Sinema Anlatısına Özel Bir Tasarım Unsuru Olarak Kompozisyon Bağlamında Mizansen. Behiç Alp Aytekin (Edited by.), İçinde, Temel Tasarım Kavramlarını Disiplinler Arası Okumak (ss. 81-98), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Güney, N. (2009). Sinema Filmlerinin Reklam ve Tanıtımında Afiş ve Fragmanların Rolü (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
- Hilard, B. (2016) Optimising Viewer Comprehension And Shaping Impressions And Attention (Doktora Tezi, Murdoch University, Perth).
- Kayabekir, T. (2021). SANAT ve TASARIMDA RENK. Adnan Tepecik (Editör) İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.121- 153), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- Kılınçarslan, Y. (2015). Sinemada Bir Pazarlama Unsuru Olarak Film Fragmanları. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 32-53.
- Kırık, M, A. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 2(6), 72- 82.
- Oktuğ, M. (2007). Sinemada Bir Gösterge Olarak Renk ve Anlamlandırma Süreci: “Filler ve Çimen” Renk Çözümlemesi. Journal of İstanbul Kültür University, 5(3), 85- 92.
- Oskouei, A. H. A. (2018). Etkileşimli Film Afişleri ve Uygulamalar (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara).
- Pazarlıoğlu Bingöl, M. (2021). RENK ALGISI. Adnan Tepecik (Editör), İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.17- 40), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- Plutchik, R. (1990) Emotıons And Psychotherapy: A Psychoevolutionary Perspective, Newyork: Academic Press.
Sözen, M. (2003). Sinemada Renk Sembolik Anlamlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Sunal, G. (2022). Ümı̇t Ünal’ın “Nar” Fı̇lmı̇nı̇n Mizansen Eleştı̇rı̇sı̇ Yöntemiyle Analı̇zı. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6 (1), 42-53
- TDK Türkçe Sözlük. (2021). Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
- Toprak, O. (2021). RENK ve GRAFİK TASARIM. Adnan Tepecik (Editör) İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.219- 257), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- Yıldız, S. (2014). Sinematografik Anlatım. İstanbul: Su Yayınevi.
- https://ia.wikipedia.org/wiki/Emotion#/media/File:Plutchik-wheel.svg
- https://labs.tineye.com/color/
- https://www.imdb.com
Examining The Relationship Between Color And Emotıon In Photo-Based Movie Posters: Braveheart, Kingdom Of Heaven And Macbeth Posters
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 126 - 135, 31.12.2022
Mehmet Sefa Doğru
,
Kamil Kerem Yıldırım
Öz
Graphic design is used as a tool for transmitting information or message. Movie posters are the first design in which an impression of the film is formed before watching a movie. Changes in the visual structures of the posters play a pre-impression role about the film. The use of color phenomenon as well as the use of other formal elements is of great importance in this semantic process. In this process of expression and attention, the use of the color element and the determination of the color-emotion relationship constitute the purpose of the study. The main problem is whether the colors used in the posters are based on the content of the film or according to the name of the film. The study focused on photo-based war film posters Braveheart, Kingdom of Heaven and Macbeth, and tried to reveal the relationship between color use and color-emotion in the process of making sense of it. It was investigated what role this situation played in the change of emotion and state by determining the frequency values of the colors used in photo-based film posters.
Kaynakça
- Ankaralıgil, N. (2016). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Litaratürk Yayın.
- Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Görsel Algı. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
- Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Rabia Ünal (Çev.) Ankara: Öteki Yayınevi.
- Asiltürk, C. T. (2014). Sinemada Diyalektik Kurgu (Filmin Dili). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
- Aslan, M. (2019). Sinemada Milliyetçilik ve Estetik: Türk Sinemasındaki Milliyetçi Filmlerin Analizi. İstanbul: Hiper Yayın.
- Becer, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım (8. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
- Briot, A. (2010). Mastering Photographic Composition Creativity and Personal Style. California: Rocky Nook.
- Çeken, B., Aypek Arslan, A. (2016). İmgelerin Göstegebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği” Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 2
- Çelik Yılmaz, N. (2021). IŞIK ve RENK. Adnan Tepecik (Editör) İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.1- 16), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- https://ia.wikipedia.org/wiki/Emotion#/media/File:Plutchik-wheel.svg
- https://labs.tineye.com/color/
https://www.imdb.com
- Çiçek, G. (2019). Grafik Tasarımda Renk Kullanımları (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul).
- Çöloğlu, D. Ö. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin "Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 1(8), 154-170.
- Davis, H. (2010). Creative Composition. Indianapolis: Wiley Publishing.
- Doğru, M. S., Yılmaz Arıkan, E. N., ve Taydaş, O. (2021). Biçim- Stil Bağlamında Animasyon Filmde Renk-Duygu İlişkisi: Komşum Totoro Örneği. İdil Dergisi, 79(02), 390- 406.
- Erdal Aytekin, P. (2019). Sinema Anlatısına Özel Bir Tasarım Unsuru Olarak Kompozisyon Bağlamında Mizansen. Behiç Alp Aytekin (Edited by.), İçinde, Temel Tasarım Kavramlarını Disiplinler Arası Okumak (ss. 81-98), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Güney, N. (2009). Sinema Filmlerinin Reklam ve Tanıtımında Afiş ve Fragmanların Rolü (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
- Hilard, B. (2016) Optimising Viewer Comprehension And Shaping Impressions And Attention (Doktora Tezi, Murdoch University, Perth).
- Kayabekir, T. (2021). SANAT ve TASARIMDA RENK. Adnan Tepecik (Editör) İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.121- 153), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- Kılınçarslan, Y. (2015). Sinemada Bir Pazarlama Unsuru Olarak Film Fragmanları. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 32-53.
- Kırık, M, A. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 2(6), 72- 82.
- Oktuğ, M. (2007). Sinemada Bir Gösterge Olarak Renk ve Anlamlandırma Süreci: “Filler ve Çimen” Renk Çözümlemesi. Journal of İstanbul Kültür University, 5(3), 85- 92.
- Oskouei, A. H. A. (2018). Etkileşimli Film Afişleri ve Uygulamalar (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara).
- Pazarlıoğlu Bingöl, M. (2021). RENK ALGISI. Adnan Tepecik (Editör), İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.17- 40), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- Plutchik, R. (1990) Emotıons And Psychotherapy: A Psychoevolutionary Perspective, Newyork: Academic Press.
Sözen, M. (2003). Sinemada Renk Sembolik Anlamlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Sunal, G. (2022). Ümı̇t Ünal’ın “Nar” Fı̇lmı̇nı̇n Mizansen Eleştı̇rı̇sı̇ Yöntemiyle Analı̇zı. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6 (1), 42-53
- TDK Türkçe Sözlük. (2021). Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
- Toprak, O. (2021). RENK ve GRAFİK TASARIM. Adnan Tepecik (Editör) İçinde, Uygarlık Tarihinde Renk (ss.219- 257), Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık.
- Yıldız, S. (2014). Sinematografik Anlatım. İstanbul: Su Yayınevi.
- https://ia.wikipedia.org/wiki/Emotion#/media/File:Plutchik-wheel.svg
- https://labs.tineye.com/color/
- https://www.imdb.com