Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Interaction Research On The Effects Of Social Media Voters' Political Decisions: 14 May 2023 Presidentıal Elections Twitter Content Analysis

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 38 - 52, 30.06.2024
https://doi.org/10.54089/ecider.1488943

Öz

Today, the rise of social media has brought political communication and the public sphere to the digital dimension. Twitter, which is one of the most used platforms of political campaign processes on a global scale, stands out as an increasingly powerful political space, especially in terms of communicating directly with voters, creating an agenda, and promoting political aims and programmes. Therefore, it is worth analysing the Twitter usage patterns of both political candidates and voters during election periods. In the research, the date range of 15 April - 14 May 2023 was selected since it covers the last month before the election. A total of 110,534 Twitter (X) posts were analysed within the framework of the hashtags that received the most interaction between these dates. These hashtags are topics #OAnGeliyor, #SanaSöz, #TürkiyeSanaEmanet and #MemleketMeclise, which were opened and circulated for the candidates. At the end of the study, it was concluded that labels have structural differences, are related to voter behaviour and are used intensively by candidates during election times. On the other hand, it has been found that labelling increases the representation power of candidates, reflects the political discourses of candidates and voters on posts and serves as a preliminary result for elections.

Kaynakça

  • Abanoz, E. (2020). A Twitter-based analysis of hashtag and mention actions as an indicator of Turkish general elections’ outcomes. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 73-90. doi:https://doi.org/10.31123/akil.619691
  • Barlas, N. (2021). Siyasal iletişimde dijitalleşme: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçimleri üzerine karşılaştırmalı bir Twitter analizi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(3), s. 269-285.
  • Castells, M. (2016). İletişim gücü. (B. Becerikli, Çev.) Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Demir, Y., & Ayhan, B. (2020). Sosyal medyanın gündem belirleyicileri: Twitter’da gündem belirleme süreci üzerine bir sosyal ağ analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(51), s. 1-19.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) Kafka Yayınları.
  • Dumlu, H. (2018). Siyasal iletişim süreci olarak cumhurbaşkanı adaylarının Twitter hesaplarının içerik çözümlemesi: 24 Haziran 2018 seçimleri. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 200-211.
  • Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya. (N. Yeğengin, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Kardaş, O. (2022). Kamuoyu oluşturma aracı olarak sosyal medya: Twitter etiketleri (hashtagleri) bağlamında bir değerlendirme. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Tarsus Üniversitesi.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th ed.). Sage.
  • Lorentzen, D. G. (2014). Polarisation in political Twitter conversations. Aslib Journal of Information Management, 66(3), 329-341. doi:10.1108/ajim-09-2013-0086
  • Nott, L. (2020, June). Political advertising on social media platforms. Retrieved January 2024 from The American Bar Association: https://www.americanbar.org/groups/crsj/publications/human_rights_magazine_home/voting-in-2020/political-advertising-on-social-media-platforms/
  • Olmo, F., & Díaz, J. (2016). From tweet to photography, the evolution of political communication on Twitter to images. The case of the debate on the State of the Nation in Spain (2015). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 108-123. doi:10.4185/RLCS-2016-1086en
  • Ouyang, Y., & Waterman, R. W. (2020). Social media, politics, and Donald Trump. In Y. Ouyang, & R. W. Waterman (Eds.), Trump, Twitter, and the American democracy: Political communication in the digital age (pp. 1-31). Palgrave Macmillan.
  • Özaydin, S. Y. (2021). Hashtag wars, online political polarization and mayoral elections. Social Sciences Research Journal, 10(3), s. 548-557.
  • Öztürk, B. (2019). Siyasal iletişimde seçmene doğrudan ulaşmanın aracı olarak Twitter; 2018 cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların Twitter kullanımı üzerine araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Paskarina, C., & Nuraeni, R. H. (2021). Politics of hashtags: Social network analysis of online contestation in the 2019 Indonesia presidential election. Rivista di Studi sulla Sostenibilita, 2021(1), 151-170. doi:10.3280/RISS2021-001009
  • Rosengren, K. E. (1981). Advances in content analysis. Sage Publications.
  • We Are Social & Meltwater. (2023). Digital 2023 Turkey. Retrieved June 2023 from https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • Yetkin, B. (2020). Siyasal iletişimde bilişimsel propaganda: Türkiye’de 23 Haziran 2019 İstanbul yerel seçimleri ve botlar, cyborglar, troller. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(52), 24-45. doi:https://doi.org/10.47998/ikad.785151
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12 b.). Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Medyanın Seçmenlerin Siyasal Kararlarına Etkileri Üzerine Bir Etkileşim Araştırması: 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri Twitter İçerik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 38 - 52, 30.06.2024
https://doi.org/10.54089/ecider.1488943

Öz

Günümüzde sosyal medyanın yükselişi siyasal iletişimi ve kamusal alanı dijital boyuta taşımıştır. Küresel çapta siyasi kampanya süreçlerinin en fazla kullanılan platformlarının başında gelen Twitter, özellikle seçmenlerle doğrudan iletişim kurmak, gündem oluşturmak, siyasal hedefleri ve programları tanıtmak açısından giderek daha güçlü bir siyasal alan olarak göze çarpmaktadır. Dolayısıyla seçim dönemlerinde hem siyasal adayların hem de seçmenlerin Twitter kullanım biçimleri incelenmeye değerdir. Araştırmada seçimden önceki son bir ayı kapsamasından ötürü 15 Nisan – 14 Mayıs 2023 tarih aralığı seçilmiştir. Bu tarihler arasında en çok etkileşim alan etiketlemeler çerçevesinde toplam 110.534 Twitter (X) gönderisi analiz edilmiştir. Bu etiketlemeler adaylar için açılmış ve dolaşıma sokulmuş olan #OAnGeliyor, #SanaSöz, #TürkiyeSanaEmanet ve #MemleketMeclise başlıklarıdır. Çalışmanın sonunda etiketlemelerin; yapısal farklılıklarının bulunduğu, seçmen davranışları ile ilişkili olduğu ve seçim zamanlarında adaylar tarafından yoğun bir biçimde kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan etiketlemelerin; adayların temsil gücünü arttırdığı, adaylar ile seçmenlerin politik söylemlerinin gönderilere yansıdığı ve seçimler için ön sonuç görevi gördüğü bulgularına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abanoz, E. (2020). A Twitter-based analysis of hashtag and mention actions as an indicator of Turkish general elections’ outcomes. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 73-90. doi:https://doi.org/10.31123/akil.619691
  • Barlas, N. (2021). Siyasal iletişimde dijitalleşme: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçimleri üzerine karşılaştırmalı bir Twitter analizi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(3), s. 269-285.
  • Castells, M. (2016). İletişim gücü. (B. Becerikli, Çev.) Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Demir, Y., & Ayhan, B. (2020). Sosyal medyanın gündem belirleyicileri: Twitter’da gündem belirleme süreci üzerine bir sosyal ağ analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(51), s. 1-19.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) Kafka Yayınları.
  • Dumlu, H. (2018). Siyasal iletişim süreci olarak cumhurbaşkanı adaylarının Twitter hesaplarının içerik çözümlemesi: 24 Haziran 2018 seçimleri. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 200-211.
  • Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya. (N. Yeğengin, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Kardaş, O. (2022). Kamuoyu oluşturma aracı olarak sosyal medya: Twitter etiketleri (hashtagleri) bağlamında bir değerlendirme. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Tarsus Üniversitesi.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th ed.). Sage.
  • Lorentzen, D. G. (2014). Polarisation in political Twitter conversations. Aslib Journal of Information Management, 66(3), 329-341. doi:10.1108/ajim-09-2013-0086
  • Nott, L. (2020, June). Political advertising on social media platforms. Retrieved January 2024 from The American Bar Association: https://www.americanbar.org/groups/crsj/publications/human_rights_magazine_home/voting-in-2020/political-advertising-on-social-media-platforms/
  • Olmo, F., & Díaz, J. (2016). From tweet to photography, the evolution of political communication on Twitter to images. The case of the debate on the State of the Nation in Spain (2015). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 108-123. doi:10.4185/RLCS-2016-1086en
  • Ouyang, Y., & Waterman, R. W. (2020). Social media, politics, and Donald Trump. In Y. Ouyang, & R. W. Waterman (Eds.), Trump, Twitter, and the American democracy: Political communication in the digital age (pp. 1-31). Palgrave Macmillan.
  • Özaydin, S. Y. (2021). Hashtag wars, online political polarization and mayoral elections. Social Sciences Research Journal, 10(3), s. 548-557.
  • Öztürk, B. (2019). Siyasal iletişimde seçmene doğrudan ulaşmanın aracı olarak Twitter; 2018 cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların Twitter kullanımı üzerine araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Paskarina, C., & Nuraeni, R. H. (2021). Politics of hashtags: Social network analysis of online contestation in the 2019 Indonesia presidential election. Rivista di Studi sulla Sostenibilita, 2021(1), 151-170. doi:10.3280/RISS2021-001009
  • Rosengren, K. E. (1981). Advances in content analysis. Sage Publications.
  • We Are Social & Meltwater. (2023). Digital 2023 Turkey. Retrieved June 2023 from https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • Yetkin, B. (2020). Siyasal iletişimde bilişimsel propaganda: Türkiye’de 23 Haziran 2019 İstanbul yerel seçimleri ve botlar, cyborglar, troller. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(52), 24-45. doi:https://doi.org/10.47998/ikad.785151
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12 b.). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları, Yeni Medya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Gürbüz 0000-0002-6376-1945

İdil Sayımer 0000-0002-2250-8900

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 12 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürbüz, G., & Sayımer, İ. (2024). Sosyal Medyanın Seçmenlerin Siyasal Kararlarına Etkileri Üzerine Bir Etkileşim Araştırması: 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri Twitter İçerik Analizi. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 6(1), 38-52. https://doi.org/10.54089/ecider.1488943